Zachariasbryggen Bryggeriet.biz
UTVIKLER NY SPORTSBRILLE: – Dette løser veldig mange problemer for folk som bare må ha en brille som sitter, sier produktdesigner Helge Flo. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

En halv million til sportsbrillesatsing

Kaibosh vil finne en effektiv og rimelig metode for spesialtilpassing av briller til idrettsutøvere. Nå får prosjektet innovasjonsmidler fra DOGA.

Hvert år får tusenvis av nordmenn øyeskader. Hele 90 prosent av disse kunne vært unngått med briller på nesen, ifølge den norske optikeren Kaibosh. Toppidrettsutøvere er her en høyrisikogruppe, siden mange utøvere opplever at brillen ikke passer eller kommer i veien.

– Når man utvikler nye ting, vet man nødvendigvis ikke hvor lang tid det tar før man kommer til et produkt som virkelig fungerer og der man kan kommersialisere det.

Med hjelp fra K8 Industridesign utvikler Kaibosh nå et system for å tilpasse sportsbriller slik at de ikke hindrer ytelsen til idrettsutøveren. Designerne skal bruke maskinlæring og 3D-teknologi for å forme brillen etter anatomi, behov og bruksformål.

DOGA skyter nå 500 000 kroner inn i dette prosjektet gjennom Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP). Pengene skal sørge for at innovasjonsprosjektet tuftes på designmetodikk og brukerstudier.

SAMARBEIDER MED OMAR ELABDELLAOUI

SAMARBEIDSPARTNER: – Omar Elabdellaoui bruker brillen vår hele tiden nå, sier Helge Flo om fotballspilleren som fikk en alvorlig øyeskade i 2020. (Pressefoto)

– Dette er helt avgjørende for prosjektet vårt, sier produktdesigner ved Kaibosh, Helge Flo.

– Vi får nå en frihet til å kunne videreutvikle noe som vi ennå ikke helt vet hvor skal. Når man utvikler nye ting, vet man nødvendigvis ikke hvor lang tid det tar før man kommer til et produkt som virkelig fungerer og der man kan kommersialisere det

– Hvor langt i prosessen har dere kommet?
– Vi har det vi på godt norsk kaller for en «working prototype», der vi samarbeider med fotballspilleren Omar Elabdellaoui. Han bruker den hele tiden nå. Det har vært viktig å få hans produkt til å fungere, siden det var viktig å løse en situasjon for han.

Som mange kjenner til så fikk den profilerte fotballspilleren en alvorlig øyeskade i slutten av desember 2020 – etter en ulykke med fyrverkeri. Det skulle ta 13 måneder og 11 operasjoner (inkludert en transplantasjon av hornhinnen) før han var tilbake på fotballbanen (han spiller nå for tyrkiske Galatasaray S.K.). Behandlende lege var Edward Holland ved Cincinnati Eye Institute i USA, som er en av verdens fremste på øyeskader.

– Hvordan fikk dere kontakt med Omar?
– Styrelederen vår traff agenten hans. De begynte å snakke sammen, og så ba de meg om å se på det om det var noe jeg kunne gjøre. Jeg satt da og jobbet med vår nye sportskolleksjon, så da passet det egentlig veldig godt at jeg begynte å se på det produktet, forteller Flo.

– På det første møtet vårt med Omar var også Edward Holland med, og han etterlyste da en beskyttelsesbrille for amerikanske basketballspillere. Han sa at han fikk for mange av dem inn på bordet, så han var veldig opptatt av det.

BRILLEN BLIR SITTENDE

SPESIALTILPASSET SPORTSBRILLE: – Løsningen er å ha en strikk som strammer bakover, samtidig som vi lager en spesialtilpasset bro som henger fast i selve nesegropen, forklarer Helge Flo. (Foto: Ole Grundt Hvoslef)

– Kan du si noe om hva som er løsningen eller innovasjonen din, uten at du røper bedriftshemmeligheter?
– Det handler om at brillen skal bli sittende på selv om du får et slag nedenfra eller en ball i ansiktet. Løsningen er å ha en strikk som strammer bakover, samtidig som vi lager en spesialtilpasset bro som henger fast i selve nesegropen. Når vi så strammer brillen, blir den sittende som et fast punkt på nøyaktig samme sted, uten å gå inn i ansiktet på deg.

– Dette høres jo helt logisk ut. Har ikke noe sånt vært laget før?
– Vi undersøkte det, uten at vi fant noen som hadde bygget brillen på samme måte. Det var da vi skjønte at dette var noe vi kunne forfølge videre.

– Så dere kan sitte på en gullgruve her?
– Ja, altså, det løser jo veldig mange problemer for folk som bare må ha en brille som sitter. La oss si at det er en som driver med seiling, og som har mistet x antall solbriller på sjøen. Denne brillen vil jo aldri falle av. Den vil sitte på uansett hva pokker du finner på.

BRUKER DESIGN: – Designmetodikk brukes i stadig flere innovasjonsprosjekter. Kunnskapen og kompetansen øker i takt med dette, sier Anne Elisabeth Bull i DOGA. (Foto: Sverre Jarild)

DELER UT 42 MILLIONER

Årets DIP-utdeling er nummer 13 i rekken. 86 bedrifter har denne gangen søkt om totalt 42 millioner til prosjekter verdt 88 millioner. Juryen har derfor hatt en tøff jobb med å velge blant mange sterke innovasjonsprosjekter.

– Det er godt gjort å komme gjennom nåløyet, slik Kaibosh har gjort med sitt prosjekt, sier prosjektleder Anne Elisabeth Bull i Design og arkitektur Norge (DOGA).

Mer informasjon: doga.no/dip

Juryen mener at Kaibosh-prosjektet er et godt eksempel på at bruk av design i innovasjonsarbeid kan gi konkurransefortrinn – eller som de skriver:

«Prosjektets tilnærming til produksjon og tilpassing av briller kan gi økt livskvalitet for brukere med særlig behov. De har ambisjoner om eksport av et system for lokalproduserte varer. Dette kan gi økonomisk gevinst uten å gå på bekostning av miljøet».

– Vi mottok søknader fra alle landets fylker og aktører spredt over et stort antall bransjer. Over halvparten holdt såpass høy kvalitet at vi svært gjerne skulle gitt dem støtte, sier Bull.

– Det viser at designdrevet innovasjon er i ferd med å modnes. Designmetodikk brukes i stadig flere innovasjonsprosjekter, og kunnskapen og kompetansen øker i takt med dette.

– Designdrevet innovasjon betyr bedre og mer bærekraftige produkter og tjenester. Nettopp dette trenger vi mer av i omstillingen av norsk næringsliv. Jeg gleder meg virkelig til å følge disse prosjektene videre,

DOGA deler i år ut ut 8,5 millioner kroner til totalt 18 prosjekter gjennom DIP-programmet. I forslaget til statsbudsjett for 2023 foreslår regjeringen å styrke tilskuddet til DIP med 3,6 millioner kroner sammenlignet med 2022. Dette betyr at enda flere norske bedrifter kan få støtte til å ta i bruk designmetodikk i utviklingen av nye produkter og tjenester.

– Designdrevet innovasjon gir dyp forståelse for de reelle behovene til kunder og brukere, og avdekker ofte helt nye muligheter. Dermed kan både bedrifter, organisasjoner og myndigheter skape langt bedre og mer treffsikre produkter og tjenester, sier Bull.

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this