SnapDrive karriere toppbanner
BLODTØRSTIG BARBERER: Tittelrollen som den djevelske barberen synges av den amerikanske barytonen Michael Mayes, her i en av musikalens bloddryppende scener, med dommer Turpin (spilt/sunget av Lester Lynch) i barberstolen. (Foto: Monika Kolstad)

Blodig drama om den menneskelige tilstand

Rammefortellingen i skrekkmusikalen Sweeney Todd er mørk og blodig, men forestillingen har også noe viktig å si oss om tiden vi lever i.

Musikalen er skrevet av Stephen Sondheim, som tok utgangspunkt i Christopher Bonds teaterstykke «Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street» (1973). Premieren i 1979, regissert av Harold Prince, viste Sweeney Todd som et barn av den industrielle tidsalder, som spyr ut sjelløse mennesker uten håp.

«Spør du meg, så har stykket ikke noen ting å gjøre med tiden han levde i» sa Stephen Sondheim selv i ettertid. Etter hans mening er Sweeney Todd derimot «en mann besatt av personlig hevn, slik vi alle er, på en eller annen måte.».

OPERASTJERNE FRA FANA

Stykket tar oss tilbake til et tåkefylt London, der den hevntørstige Benjamin Barker kommer hjem fra Australia – dit den samvittighetsløs dommer Turpin hadde sendt ham etter å først ha voldtatt hans unge kone Lucy.

– Sweeney Todd er en veldig spesiell musikal, da. Det er ikke akkurat «The Sound of Music», for å si det slik.

Tilbake i London tar han navnet Sweeney Todd, starter barbersalong, og allierer seg med paibakeren Mrs. Lovett. Ikke lenge etter strømmer folk til for å nyte deres uvanlig velsmakende kjøttpaier i Fleet Street, uvitende om at kjøttet stammer fra barbersalongens kunder.

Midt i dette burleske dramaet kan vi også følge den lyse og gryende kjærligheten mellom den unge sjømannen Anthony og Sweeneys datter Johanna, sistnevnte rolle sunget av den prisvinnende sopranen Caroline Wettergreen fra Fana.

OPERASTJERNE FRA BERGEN: – Dette er første gang jeg gjør en produksjon sammen med Bergen Nasjonale Opera, og jeg gleder meg veldig, sier Caroline Wettergreen. Bildet er fra forrige ukes prøver. (Foto: Monika Kolstad)

Wettergreen har studert ved Norges musikkhøgskole og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, og har blant annet sunget rollen som Nattens dronning i Mozarts «Tryllefløyten» både ved Royal Opera i London, Welsh National Opera og i en helt ny produksjon på Glyndebourne-festivalen nå i sommer.

– Dette er første gang jeg gjør en produksjon sammen med Bergen Nasjonale Opera (BNO), og jeg gleder meg veldig, sier Wettergreen, som nylig sang den gripende «Das himmlische Leben» da Bergen Filharmoniske Orkester satte Mahlers 4. symfoni på programmet.

– Maken til trivelig orkester skal man lete lenge etter, sier hun om Harmonien, som står for det musikalske når BNO nå setter den blodige musikalen opp for bergenspublikummet.

Wettergreen har sunget med Harmonien flere ganger tidligere, blant annet på nyttårskonserter, og kommer også tilbake til Bergen i april for å synge rollen som engel i Beethovens oratorie «Kristus på Oljeberget».

«DJEVELENS» DATTER

Mer informasjon: bno.no

Rollen som Johanna står sentralt i Sweeney Todd.
– Uten henne så gir jo historien plutselig ikke mening, sier Wettergreen, som mener at historien har noen subtile og veldig diskret sider ved siden av den blodige rammefortellingen.

– Samtidig er det jo en veldig spesiell musikal, da. Det er ikke akkurat «The Sound of Music», for å si det slik.

– Det er ikke akkurat «familien som synger sammen»?

– Nei, den byr på noe helt annet, sier hun, uten at hun dermed sikter til de spesielle kjøttpaiene.

– Musikken er helt fantastisk, men ikke helt alminnelig den heller, så man får noe som er helt spesielt. Det er veldig interessant musikk, og en veldig spennende historie, så summa summarum så kan ikke dette bli noe annet enn suksess.

– Har du gjort noe av Sondheim før?

– Ikke i det hele tatt. Jeg har sunget mye Bernstein, som han har samarbeidet med tidligere. Tonespråket deres er ikke direkte ulikt, men Sondheim er nok mer avantgarde enn Bernstein.

INTERNASJONALT KJENTE SANGERE

Musikalen bergenspublikummet får presentert på morgendagens premiere er en såkalt scenisk konsertversjon, presentert i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, og med flere internasjonalt kjente sangere.

Tiggerkonen Lucy Barker spilles av Gillian Kirkpatrick fra Edinburgh, som har jobbet både innen teater, TV og film, samt gjort en rekke musikaler i Londons West End, mens tittelrollen som den djevelske barberen synges av den amerikanske barytonen Michael Mayes. Han er kjent for intense tolkninger av blant andre politisjef Scarpia i Puccini-operaen «Tosca» og hovedrollen i Mozarts «Don Giovanni».

Det blir i tillegg gjensyn både med David Curry (i rollen som den «italienske» barbereren Adolfo Pirelli) – som gjorde suksess i fjorårets oppsetning av Bernstein-operetten «Candide» – og Lester Lynch (han sang rollen som Jago i Verdi-operaen «Otello» høsten 2017) i rollen som dommer Turpin.

Sweeney Todd har premiere i Grieghallen i morgen, onsdag 6. november. Musikalen spilles også torsdag og fredag denne uken.

PREMIERE I MORGEN: Musikalen bergenspublikummet får presentert på morgendagens premiere er en såkalt scenisk konsertversjon, presentert i samarbeid med Bergen Filharmoniske Orkester, og med flere internasjonalt kjente sangere. Fra venstre (foran): Peter Kirk (Tobias Ragg), Samuel Boden (Anthony Hope), David Curry (Pirelli), Susan Bullock (Mrs. Lovett), Michael Mayes (Sweeney Todd – står midt inne i orkesteret), Lester Lynch (dommer Turpin), Caroline Wettergreen (Johanna), Gillian Kirkpatrick (tiggerkvinne) og Christopher Gillett (konstabel Beadle Bamford). (Foto: Monika Kolstad)
Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this