Grieghallen Lisbeth Hofstad
TOPPÅR I FJOR: Fra å være et rent kulturhus midt i Bergen, har Grieghallen i dag en 50/50-fordeling mellom kulturarrangementer og konferanser- og festarrangementer. Huset, som feirer 40 år, hadde sitt toppår i fjor, med nærmere hundre millioner i omsetning. – Vi må ha flere ben å stå på, og med et stort og fleksibelt bygg har vi også muligheter til det, sier salgs- og markedssjef Lisbeth M. Hofstad.

Millionvekst for Grieghallen

Del artikkelen i Sosial medier

I fjor omsatte Grieghallen for nærmere hundre millioner kroner. Messer og konferanser utgjør en stor del av veksten i Bergens storstue.

12. mai i 1978 opptrådte Musikselskabet Harmoniens Orkester for første gang på Grieghallens scene, og den offisielle innvielsen fant sted 23. mai. Nå feirer kulturbygget 40 år, og inviterer bergenserne til fest.

Endringen de siste årene har vært markante; fra å være et rent kulturhus midt i Bergen, har Grieghallen i dag en 50/50-fordeling mellom kulturarrangementer og konferanser- og festarrangementer.

I fjor hadde Grieghallen en total omsetning på 98 millioner. Resultatet var på 4,3 millioner. Rekordåret skyldes spesielt to arrangementer: World Tunneling Conference og Sykkel-VM. Førstnevnte er den største konferansen som noen gang er holdt i Grieghallen, med 1500 deltakere.

FLERE BEN

Mens kulturdelen har lange tradisjoner i Bergens storstue, jobbes det nå enda hardere for å få internasjonale konferanser til å få øye på Bergen og Grieghallen.

– Vi må ha flere ben å stå på, og med et stort og fleksibelt bygg har vi også muligheter til det. Samtidig ser vi at den sterke kulturmerkevaren smitter over på konferanse- og festarrangementer. Har man en konferanse i Grieghallen, kan man føle kulturen og husets historie på kroppen. Dette er et levende hus, og det tror jeg er en fordel for aktører som ser etter lokaler for messer og events, sier Lisbeth M. Hofstad.

Hun tiltrådte som salgs- og markedssjef for halvannet år siden, og har som hovedansvar å utvikle merkevaren Grieghallen. Mens kulturdelen har lange tradisjoner i Bergens storstue, jobbes det nå enda hardere for å få internasjonale konferanser til å få øye på Bergen og Grieghallen.

[PostBlock id=152]

– Derfor jobber vi også tett med Bergen Reiselivslag, og i fjor hadde vi tunnelkonferansen i juni, som sørget for 1400 deltakere og ga rekordomsetning for hotell, varehandel og restauranter i Bergen. Dette er helt klart et viktig område som vi jobber mye med nå, og som genererer store inntekter for hele handelsstanden i byen.

– I slike prosesser representerer vi ikke bare Grieghallen, men like mye Bergen som destinasjon, sier salgs- og markedssjefen, som kan vise til statistikk som viser at gjestene som kommer på konferanser i Bergen i gjennomsnitt legger igjen 3600 kroner i døgnet.

GRIEG ÅPNER DØRER

Hofstad opplever at navnet Grieghallen åpner dører internasjonalt.

– Vi var i Barcelona i fjor, og det var et møte vi fikk til på grunn navnet. Vi møtte asiater som ikke vet så mye om Bergen, men de elsker Grieg. Så kunsten spiller en viktig rolle også når vi skal selge Bergen som messe- og konferansedestinasjon.

Men det er flere grunner til at flere vil reise til Bergen.

– De søker til byen blant annet fordi de opplever Bergen og Norge som et trygt sted. Det hjelper også at det er flere direkte ruter til byen vår. Nå er også hotellkapasiteten veldig god, og hotellrommene er ikke så dyre sammenlignet med hoteller i andre byer. Samtidig ser vi helt klart et utviklingspotensial, og kommer til å satse mer på dette markedet i tiden fremover, sier Hofstad.

Nye inntektsmuligheter er viktig, ikke minst med tanke på at bygget er dyrt å drifte.

Grieghallen har betydelige utgifter på vedlikehold med store flater og vinduer som må skiftes. Bygget var gjennom en stor rehabilitering fra 2013 til 2015, og Hofstad kan melde om en sprek 40-åring både innvendig og utvendig. Nå har også logoen vært gjennom en fornying.

MODERNE LOGO

– Logoen har vært den samme i 40 år, og når man skal gjøre endringer på et så innarbeidet varemerke må man gjøre det med respekt. Vi har oppdatert logoen, gjort litt om på det visuelle og gjort den litt mer moderne i uttrykket, men den er fremdeles veldig gjenkjennelig. Dette er ingen revolusjon, men mer en evolusjon, påpeker Hofstad.

Grieghallen og alle som jobber i huset har allerede feiret seg selv. Nå nærmer det seg fest for hele byens befolkning.

– Vi åpner dørene og holder åpent hus for alle bergensere 20. oktober. Dette arrangementet er aller mest rettet mot barnefamilier, og vi inviterer til bursdagsfest hvor vi byr på kake, hot-dog, brus og underholdning.

– Norges Musikkorps Forbund feirer hundre år, og de får stor plass hos oss på denne dagen, og barna inviteres til å prøve instrumenter.

– BIT 20 bor i huset vårt, og de inviterer alle inn i LydLab i tredje etasje for å hjelpe til med å lage nye lyder og forske frem ny musikk. Dessuten kommer Christine Sandtorv og Stjernetellerne for å underholde, og alt dette er gratis, opplyser Lisbeth M. Hofstad.

Man kan også oppleve en konsert med Bergen Filharmoniske Orkester, det arrangementet er forøvrig ikke gratis.

Grieghallen markerer 40-årsjubileet med åpent hus lørdag 20. oktober fra kl. 11.00 til 14.00.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this