TIDLIG PÅ ÅRET: – Messen er så tidlig på året at du har tid til å få den nye båten din levert før sesongen er ordentlig i gang, sier Dan Christensen i Sotra Sportsklubb, som er teknisk arrangør for Dra til sjøs. (Foto: Dra til sjøs)

Endelig starter båtsesongen

I en diger idrettshall på Sotra sparkes årets sesong snart i gang for båtglade vestlendinger. 6. februar åpner Dra til sjøs 2020.

Tekst: Jan Hanchen Michelsen

Dra til sjøs arrangeres av den lokale båt-bransjen og har vokst til å bli landets nest største innendørsmesse. Siden dette også er årets tidligste norske båtmesse er det heller ikke mangel på nyheter. Arrangørene lover både norgespremierer og verdenspremierer. Pluss – naturligvis – løfter om gode messetilbud. Erfaringsmessig stemmer dette faktisk. Det er fullt mulig å gjøre gode kjøp på båtmesser, Dra til sjøs er ikke noe unntak i så måte.

TILPASSET VESTLENDINGENS BÅTVANER

– Den største fordelen med messen er at den er inne. Du slipper å fryse på bryggekanten, eller få neglebitt før du har sett den første båten.

Besøkstallene har de siste årene stabilisert seg på rett under 12 000. Dette er kun en tredjedel av hva den «nasjonale» Sjøen for alle-messen på Lillestrøm kan skryte av, men til gjengjeld har Straume-messen en profil som passer vestlendingen. Både bruksmønster, geografi, vær og sjøforhold gjør at det typiske båtlivet på Vestlandet ennå er ulikt det for eksempel mange østlendinger foretrekker.

Nettopp dette er Straume-messens sterke side. Her vises det mange båter som passer godt lokalt og ditto svært få båter som strengt talt trives bedre under helt andre forhold. Utvalget er også bredt, fra et stort antall relativt rimelige små og mellomstore familiebåter med påhengsmotor fra leverandører som Uttern, Nordkapp og Askeladden og – ikke minst – alltid en håndfull drømmebåter fra blant annet Viknes og Saga, to av de siste gjenværende storbåtleverandørene som bygger i Norge.

TRE HALLER: Hele tre haller i det store idrettskomplekset ble ta i bruk i fjor. Messeområdet er på 12 000 kvadratmeter. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)

Legg så til et forvirrende antall finske aluminiumsbåter, et par suverene walkaround-modeller fra samme land, flotte kvalitetsbåter fra Windy og Nimbus og en hel del snusfornuftige bruksbåter fra leverandører som Øien – og vestlendingen har fått dekket 90 prosent av sitt motorbåtbehov. Eksotika er det også plass til, som vinneren av Bergen Poker Run 2019, en Nor-Tech 36 Supercat med 2000 hestekrefter og en toppfart på 130 knop. Det blir også muligheter for sightseeingtur med helikopteret som dekket fartsfesten.

Til sist kommer naturligvis leverandører av vannsportutstyr, kajakker, skeutstyr, motorer, reservedeler, klær, vannscootere, ulike båttjenester og havneutstyr. Totalt er vel 80 utstillere på plass i de tre messehallene, det eneste mange nok vil savne er seilbåter. Både praktiske og økonomiske grunner gjør at denne kategorien fritidsbåter er magert representert på Straume-messene.

VARMT, TRIVELIG OG BARNEVENNLIG

– Den største fordelen med messen er at den er inne. Du slipper å fryse på bryggekanten, eller få neglebitt før du har sett den første båten. Her har du tid til å ta en kaffe og kose deg. Og så er messen så tidlig på året at du har tid til å få den nye båten din levert før sesongen er ordentlig i gang, oppsummerer Dan Christensen i Sotra Sportsklubb, som er teknisk arrangør for Dra til sjøs.

Ettersom messen har gratis inngang er det heller ingen økonomiske hindre forbundet med å ta med seg hele familien til Straume. Arrangørene har tatt konsekvensen av dette og har en rekke aktiviteter spesielt tilrettelagt for barn – som kanskje ikke synes den sjette eller syvende detaljerte gjennomgangen av drømmebåt-kandidaten er like spennende som den første.

Tradisjonelt ble de store bergensmessene arrangert i Solheimsviken, men da messesenteret Arenum ble revet måtte arrangementet flyttes til Marineholmen. Bergensmessene ble da til to « flytende» årlige messer, altså messer der de fleste båtene lå på sjøen. Dette var en relativt rimelig og praktisk løsning for deltagerbedriftene, men vær og vind kunne fort gjøre besøket til en temmelig sur opplevelse.

Det ble gjort forsøk på flytte vårmessen utpå våren og etter hvert ble høstmessene kuttet ut, men de senere datoene gjorde det vanskeligere å få oppfylt grunnprinsippet om at messebestillinger bør ende med levering til sommeren, i alle fall for serieproduserte båter. Folk som bestiller båt på messe vil helst ikke vente helt til neste sesong med å ta nyanskaffelsen i bruk.

Det var dermed først da bransjen bestemte seg for å ta sjansen på å flytte innerdørs det igjen ble fart på de bergenske båtmessene. Vestlandshallen ble vurdert, men valget falt på Straume Idrettspark, der messen nå disponerer fotballhallen, en håndballhall og en mindre sidehall.

Dra til Sjøs holdes i Straume Idrettspark helgen 6. – 9. februar. Arrangørene anbefaler å parkere i Kystbygarasjen. Herfra går det shuttlebuss til messen. Parkering i Kystbygarasjen er gratis de to første timene.

 

HER ER NOEN AV NYHETENE PÅ ÅRETS BÅTMESSE

FINNMASTER T6

FINNMASTER T6 OG R6: Den finske storprodusenten har supplert daycruiserutvalget med T6, en hypermoderne, kompakt familiebåt som kombinerer elegante linjer med god plass og praktiske løsninger. Båten lanseres også som R6 i en bowrider-versjon. Finnmaster har lange tradisjoner for å levere velbygde båter som både har visse sportslige ambisjoner og som samtidig er lettkjørte og sjøsikre. De knappe 21 fot lange nyhetene har plass til seks personer i daycruiservesjonen og sju personer i bowriderutgaven. Anbefalte motorer er 130-200 hestekrefter og erfaringsmessig lønner det seg ikke å spare noen få kroner på å velge minste motor. Dette er ikke fjærvektere. og det relativt dype 18 graders V-skroget vil like litt krefter for å komme til sin rett.

PIONER 15 ALLROUND

PIONER 15 ALLROUND: Nesten inne ved svenskegrensen øst for Lillestrøm ligger Bjørkelangen. Der har Pioner jevnt og trutt produsert sine rotasjonsstøpte mykplastbåter, i tiår etter tiår. Dette er utrolig robuste modeller som krever minimalt vedlikehold og som er lette å reparere. Pioner 15 Allround er en oppgradert versjon av den klassiske 15-foteren, en rendyrket, ultrapraktisk landstedsbåt for det enkle og bekymringsfrie båtlivet. Pioner byr ikke på så veldig skarpe kjøreegenskaper, og i alle fall på tidligere modeller har hverken midtkonsoll eller luker vært blant de stiveste i innfestingene. Men dette skyldes materialvalget, som jo gir båtene de praktiske kvalitetene. Maksimal motorstørrelse på den nye utgaven er økt fra 25 til 30 hestekrefter. Det kan være meget nyttig om det er mer enn 2-3 personer om bord.

UTTERN S53

UTTERN S53, UTTERN T59 OG UTTERN D59: Uttern er et av de mange gamle skandinaviske navnene som i dag primært er varemerker for internasjonale storkonserner med gigantfabrikker i Polen. Men det er i seg selv slett ikke negativt, under Uttern-navnet selges det en lang serie praktiske, solide og relativt rimelige båter med bred appell. Og med giganten Brunswick som eier er det åpenbart ingen mangel på ressurser til produktutvikling. På båtmessen vises det flere nye Uttern-modeller, som den lille bowrideren S53 (bildet), en plassvinner på 17 fot og søstermodellene Uttern T59 og D59. Sistnevnte er nye versjoner av velprøvde båter; moderne, kompakte, men romslige små familiefarkoster med praktiske løsninger og bra priser. Ikke minst bidrar moderate motorkrav til å holde sluttprisene under kontroll.

NORDKAPP 905 GRAN COUPE

NORDKAPP 905 GRAN COUPE: Gran Coupe 905 (ikke Grand!) er den første båten fra Nordkapp med tak. Modellen er penneført av Espen Thorup, en industridesigner som i sin tid også sto bak Fløibanens innredning. Denne polskproduserte båten er en relativt stor, meget rask, funksjonell og fleksibel familiebåt med rikelig køyeplass og en påkostet førerposisjon, der to tolvtoms Garmin-skjermer dominerer. Pantry er på plass under passasjersetet og båten har separat toalettrom med vask og e-toalett. Med en Evinrude E-tec G2 på 300 hk er toppfarten over 40 knop. Gran Coupe 905 kan dessuten utstyres med dobbeltinstallasjon på totalt 400 hestekrefter.

VIKNES 8

VIKNES 8: Viknes er en av meget få gjenværende norske produsenter av større båter, og med Viknes 8 tar askøyværingene et lite kikk over skulderen og ser tilbake til den gangen fabrikken også bygget litt mindre båter. Nyheten er delvis beregnet på proffmarkedet, men dette er også en robust fritidsbåt for alle som dyrker det maritime friluftslivet, enten det er snakk om havfiske, teinefangst eller dykking. Det åtte kvadratmeter store dekket er uansett klart for det meste. Båten er naturligvis en klassisk halvplaner med strak aksling, bygget for å tåle meget tøffe forhold. Under styreposisjonen er det en salong med to køyer og eget toalettrom, og med en 250 hk Yanmar blir toppfarten 25 knop.

SAGA 385

SAGA 385: Saga-fabrikken på Selje er en nesten legendarisk produsent av kompromissløse stasbåter. Familiebedriften ledes fortsatt av bransjeveteranen Idar Refsnes. Nyheten Saga 385 blir ikke billig. Dette er en klassisk halvplanende cabincruiser i vestlandsstil, der målgruppen er erfarne båtfolk som foretrekker tidløse modeller som helst er fylt til randen av vakkert treverk. Men i dag sier man heller ikke nei til moderne fasiliteter som svære badeplattfomer og oksesterke dieselmaskiner, da forutsatt at sistnevnte naturligvis overfører kraften per akseldrift. Motorene er Volvo D6 på mellom 340 og 480 hestekrefter, dette gir en toppfart på 20-27 knop. Saga 385 er en delvis videreføring av Saga 365 og vil erstatte denne modellen. Båten kommer også i åpen HT-versjon.

FAIRLINE F33

FAIRLINE F33: Britiske Fairline er en kjent produsent av storbåter, nyheten F33 er faktisk verftets minste modell i dag. Dette er ikke akkurat noen typisk vestlandsbåt, men de ultramoderne, ekstreme linjene skal ha fått kjøreegenskaper som virkelig matcher. Under akterdekket er det naturligvis to maskiner. Verstingen med doble Mercruiser V8 8,2 bensinmotorer på til sammen 860 hestekrefter gir F33 en toppfart på oppunder femti knop. Norske kunder vil nok trolig heller velge den mer lommebokvennlige dieselvarianten med to Volvo Penta D3-220-maskiner og en toppfart på mer nøkterne 32 knop.

QUICKSILVER 805 PH

QUICKSILVER 805 PH OG QUICKSILVER 905 PH: I likhet med Uttern er Quicksilver et Brunswick-merke som bygges i Polen, men disse to nyhetene er i det litt større segmentet. Quicksilver 805 PH (bildet) er en klassisk styehusbåt av den typen nordmenn har lagt sin elsk på, men med sidedør til styrehuset i tillegg til den store akterdøren, samt fiskekum og masse stangholdere. Båten er godkjent for ni personer, har to køyeplasser og kan forsynes med maskiner på inntil 350 hestekrefter. Legges det på én meter og en solid bunke tusenlapper er den ferske Explorer-utgaven av Quicksilver 905 PH kanskje interessant. Dette er en båt i samme stil, men med klarere storbåtkvaliteter. Også 905 PH er en motorsterk båt, godkjent for to maskiner og inntil 500 hestekrefter.

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this