Kinesiske biler velter innover det norske bilmarkedet. Trump og Biden er helt sikkert enige om at det er en skandale.
Hvorfor ble det kø i døren da det kom en kineser til Arna? Bergensmagasinet Bil & Motor tok toget til Arna for å forsøke å forstå den eksplosive kinesiske invasjonen i det norske bilmarkedet.
«BLIKKBOKSER FRA JAPAN»
Vi husker på 70-tallet da japanerne kom. Ungene i gaten sa mazda-toyota når de gjorde karatespark. Konservative foreldre gnikket Volvoen med svamp og hveste «riskoker» i retning galningene som hadde kjøpt Corolla.
«Blikkbokser fra Japan kommer til å falle sammen i europeiske forhold – særlig her i det kalde nord» ble det sagt. 20 år etterpå gnikket de på sin tredje japaner. «De ble bra når de fikk lært seg Europa og ble vanntett» var sjargongen.
Om noen sa at vi skulle eie en kinesisk bil for fem år siden ville vi kalt dem en idiot. Om vi ikke snoper en kineser og prøver det ut de neste fem årene vil vi kalle oss en idiot av et vanedyr.
Så kommer en invasjon på tidlig 90-tall av ukjente koreanere. Dette må i hvert fall være riskokere tenker de. «Korea – er ikke det de derre «kimene» – eller vent; det er vel to land der?».
Koreanerne tar så sine markedsandeler med flotte modeller som sniker seg under de etablerte fra USA, Europa og Japan i pris – og som frekt nok vinner bilbladenes tester.
Vel, vi visste det egentlig. Kockum-verftet i Malmø sitt landemerke – Kockum-kranen – hadde sitt siste løft på brofester til Øresundbroen i forrige århundre. Så ble den kjøpt til Korea, påmalt Hyundai, og på folkemunne kalt Malmøs tårer. Industrien flyttet jo i stor grad fra Europa til Østen. Og de siste 25 årene har mange blitt fornøyde seriekunder av biler fra Korea.
ELBILEN INNTAR FOSSILBIL-LANDET
I Arna kommer bilforhandler Oddvar Bjelde og henter interesserte og kunder på togstasjonen. Vi har registrert at de annonserer to kinesiske merker i elbil-segmentet.
Fremdeles tenker vi på Arna og fjord, øy og fjellstrøkene innenfor og utenfor som fossilbil-land. Suzukier i alle størrelser og fasonger med firhjulsdrift. Beist av Isuzu pickups som gjør deg til en vinner på parkeringsplassen under Countryfestivalen i Skjåk. Og noen elegante italienere fra Fiat-fabrikken.
Vi forventer å finne et par kinesiske elbil-alibier lengst inne i hjørnet i salgshallen. Så feil kan man ta.
De to kinesiske store merkene BYD og Maxus ruler salgshallene til Bjelde. Det er som en fabrikk, bil etter bil klargjøres og ruller ut. Selvsagt er det et oppmagasinert behov når en forhandler får inn elbiler i sortimentet. Men dette er noe mer. De to merkene ruller inn med store SUVer og stasjonsvogner. Her er det plass til mine og dine unger, svigermor, hunder og alle sitt utstyr.
PLASS TIL SANKTBERNHARDSHUNDEN
Maxus Euniq er den rimeligste, og koster rundt kroner 400.000. Men de har også enorme stasjonsvogner i sin 5-serie, med seks eller fem seter. Med de bakerste lagt ned kan familien få med en sanktbernhardshund og mengder med telt og soveposer.
Det er veldig gode reguleringsmuligheter på hvor stor gulvplass det skal være – noe som gir gode muligheter for barna. Dét er noe vi som er foreldre setter pris på.
Maxusen kommer nå også med en 5-seters SUV, der bagasjerommet er enormt. Det er gjennomgående god standard, stilfullt og øvre middels i rekkevidde. Designet er gjennomført også utvendig, med en form som peker på størrelsen inne i bilen.
Vil en over i luksusklassen, så kommer en ikke unna BYD Tang. Da får en firhjulshjulsdrift og en rekkevidde i den høyere klassen 400/528 km. Denne har en front som om det var en Rolls-Royce, og snertne linjer bak som en BMV.
Inne i bilen er det et interiør som kan minne om Range Rover i kvalitetene. Og alt dette til rundt 600.000 kroner. For oss er det åpenbart at det går an å gjøre et kupp om en tør stole på disse nye kineserne.
ENORM ELBIL-PRODUKSJON
Det finnes et utall merker av disse store familiebilene på vei mot Norge fra Kina. Hvordan kan hele denne revolusjonen oppstå?
Det nye Kina har lenge gått mot å passere USA både i nasjonaløkonomi, antall flyreiser og antall rike i de årene vi er inne i. Men de innså for 25 år siden at de ikke kunne ta igjen USA, Japan, Korea og Europa på forbrenningsbiler. De bestemte seg derfor for å bli best i det neste teknologiskiftet.
Der de fleste produsenter (unntatt Tesla) i konkurrent-nasjonene sliter med fossil dominans både på tegne- og produksjonssiden, har Kina 400 elbilprodusenter som har dette minst som dominerende produkt. De har en produksjonskapasitet på 25 millioner elbiler i året og et enormt hjemmemarked.
De produserer flere elbiler enn hele EU – og mer enn Japan og USA til sammen. Og alle vil selvsagt vise produktene sine i det som kan bli verdens første fullelektrifiserte bilmarked, nemlig Norge.
Der mange har lang leveringstid på elbiler, så kan de kinesiske leverandørene bare pøse på. Det er heller ikke snakk om tilbakestående kopiteknologi. Tang kommer med egenutviklet nytt blade-batteri som vinner kuldetestene i Norge. I konsernet har de produksjon av alle komponenter.
PERSONBILENS FREMTID ER ELEKTRISK
Bergensmagasinet Bil & Motor tenker at en nå kan skaffe seg kvalitet og funksjoner til 2/3 av normalprisen om en satser på de tryggeste kineserne. Daglig leder Jan Dyndal hos Oddvar Bjelde noterer at det å satse på Kina og elektrisk har vært en stor suksess. For 7-seteren BYD Tang ble de mestselgende forhandler i Norge.
Kinesernes store stasjonsvogner og SUV har åpenbart truffet en nerve i det vi trodde var uforanderlig dieselland. «Men fremdeles blir vel de store mandige pickupene hundre prosent dieseldrevet?» fleiper vi. Så feil kan man ta.
På bilmessen Shanghai 2021 viste Maxus frem et svært beist av en helelektrisk pickup. Maxus T90 kan bli bilen en råner tar med til festival i distriktene uten å forstyrre fest og scene med en eneste motorlyd.
Etter å ha tenkt gjennom både Kina og det vi har sett hos Oddvar Bjelde er vi overbevist om at de siste skanser faller og at personbilens fremtid i Norge er elektrisk. Og med et utall av kinesiske merker.
Øyrane Torg kan like godt først som sist kontakte Eviny for å få mange elbilladere utenfor. Med dette salgstempoet blir doningene eid av Bjelde-kundene på deres sittegrupper på senteret snart 100 prosent elektrifisert.
Vi kan spare oss for vitser om Mao og rismarkene. Kina sin elbilproduksjon er stor, variert og har mange merker som byr på kvalitet for en rimeligere penge enn våre gamle merker kan. Og de er i front i utviklingen.
Om noen sa at vi skulle eie en kinesisk bil for fem år siden ville vi kalt dem en idiot. Om vi ikke snoper en kineser og prøver det ut de neste fem årene vil vi kalle oss en idiot av et vanedyr.