Julemagasinet Horisont
KJÆRLIGHETENS DAG: – Valentinsdagen er på høyde med lille julaften. Det kommer kunder som kanskje kjøper en eller hundre roser, så vel som andre typer buketter og blomster til noen de er glade i, sier Frode Hetlevik.

KJÆRLIGHET TIL Å TA OG FØLE PÅ

Skal en blomst få gro og utfolde seg, må den vannes, gjødsles og stelles jevnlig. Kjærligheten er ikke så annerledes.

FLERE VALENTINSDAG-SAKER:
Kjæresten din venter rundt neste sving
Kjærlighetsarbeideren

Med 30 års erfaring som blomstergründer gleder Frode Hetlevik seg stadig over nye tradisjoner og trender i blomsterverdenen. Han er salgs- og markedsanvarlig hos Finn Schjøll Blomster, som i dag har tolv avdelinger i seks norske byer, i tillegg til salg av blomster på nett.

Under opptakten til valentinsdagen møter Bergensmagasinet Frode i en bugnende og travel Finn Schjøll-butikk på Tårnplass.

– Valentinsdagen er en relativt ny tradisjon i Norge. Merker dere stor pågang fra de romantisk anlagte denne dagen?

– Ja, det er blitt en av de største salgsdagene våre i løpet av året, helt på høyde med lille julaften.

DAMER, MENN OG UNGDOMMER

– Det har skjedd at konen har ringt oss og spurt oss om en regning hun har åpnet, og som hun ikke skjønte noe av. Blomster som er sendt til en annen adresse enn hennes egen, for å si det slik.

De fleste kundene er menn, men Hetlevik sier at det også er blitt flere damer og ungdommer i butikken på valentinsdagen.

– Én og én rose er spesielt populært i ungdomskulturen, som en måte å si «jeg elsker deg» på. Men det er også mange bedrifter som kjøper blomster til ansatte de er glad i. Noe som kanskje er litt spesielt, er at det i starten av valentins-tradisjonen i Norge nesten kun var forretningsfolk som kjøpte roser av oss.

– Var det sjefen som kjøpte roser til sekretæren?

– Det har skjedd at konen har ringt oss og spurt oss om en regning hun har åpnet, og som hun ikke skjønte noe av. Blomster som er sendt til en annen adresse enn hennes egen, for å si det slik, smiler Hetlevik, samtidig som han understreker at butikken har taushetsplikt.

– Er det den røde rosen som er mest populær?

– Vi selger mest røde roser, men rosa og lilla er blitt en trend og er også blitt veldig populære til valentinsdagen, i tillegg til andre farger. Før ble gjerne gule roser forbundet med falskhet, men for meg og mange andre er gul en farge som forbindes med optimisme. Hvit er en mer klassisk farge, og de som har et litt stilrent hjem liker ofte disse godt.

– Nordmenn anses gjerne ikke som det mest romantiske folkeslaget i verden, er det litt over- raskende at så mange har lagt sin elsk på denne dagen?

– Norge har faktisk god tradisjon for å bruke blomster som kjærlighetserklæring. Fra gammelt av har det å vise kjærlighet med blomster vært et visuelt uttrykk for hva man føler og hva man vil at mottakeren skal føle.

FAGLÆRT BLOMSTERDEKORATØR: Øyvind Hansen har jobbet i butikken siden 1995, og deler gjerne sine kunnskaper om både tradisjonelle og mer eksotiske blomster.

PARTNERSKAP MED FINN SCHJØLL

– På hvilke måter kan man uttrykke følelser med blomster?

– Både med blomstenes individuelle farger og former, og med måten man setter blomstene sammen på, kan man formidle mye. For eksempel kan en blomst ha et metallisk utseende. Den får frem følelsen av det moderne og av stilfull design. Eller man kan finne blomster som har et mer rustikt preg over seg. Disse passer gjerne bedre i en hytte eller i hjem som har mye tre eller gamle antikke møbler.

– Hvordan klarer dere å veilede kunden om det som er riktig?

– Blomster handler mye om personlighet og preferanser, som vi med glede spør kunden om dersom de er usikre på hva de skal velge. Hvordan er for eksempel mannen de skal kjøpe blomster til, og i hvilken anledning skal han få dem?

– Det å vise kjærlighet med blomster er et visuelt uttrykk for hva man føler og hva man vil at mottakeren skal føle.

– Og til bedrifter, hvilken type bedrift er det, hvem skal de gi blomster til, og i hvilken anledning? Hos oss er vi alle faglærte, eller under opplæring for å bli det, det vil si at vi alle har brukt minst fire år på å utdanne seg innen faget. Alle som jobber rundt konseptet er enige i at det vi selger er ikke bare blomster, men opplevelser som man kan se, ta på, kjenne duften av og skape minner med. I løpet av 30 år er jeg blitt god til å analysere kunder.

– Hvordan vil du analysere meg? (foruten et lyst sjal, har undertegnede på seg mørkeblå klær og en fargerik lue, men Frode lar seg helt korrekt ikke lure av det hva gjelder blomsterpreferanser).

– Jeg har allerede analysert deg. Du liker det enkle, enkelhet. Jeg ser at hvis jeg skal lage noe til deg, så må det være noe som gir en opplevelse av det du er. Du er for det første direkte og kunnskapsrik, og stiller spørsmål på en måte som trigger kunnskap. Fargemessig ville jeg derfor valgt å holde det innenfor såkalte sandfarger, som i blomster betyr lyse toner av champagnefarger, hvitt, kremfarger, beige, kanskje lyse rosatoner. Du kler også godt grønntoner fordi du har et veldig naturlig look, og det kler øynene og hårfargen din. Der har du fått 30 års erfaring, smiler Hetlevik.

– I 2015 gikk din egen blomsterkjede, Blomsterdekor, i partnerskap med Finn Schjøll. Hvorfor?

– Blomsterdekor ble etablert i Bergen i 1986, og innen 2015 var Blomsterdekor etablert i fem norske byer. I Bergen er det jo ikke så mange bedrifter som vokser ut av byen, men for min del er det en ambisjon å hele tiden vokse og utvikle meg og bedriften, også utenfor byens grenser. Finn Schjøll som person er utrolig kunnskapsrik i sitt fag, han vil folks beste og fremsnakker andre, og det er en kultur jeg liker. Så da investorselskapet jeg hadde kontakt med i forbindelse med videre etableringer av Blomsterdekor sa at Finn Schjøll var interessert i å kjøpe seg inn, så sa jeg så klart ja til å bruke navnet Finn Schjøll Blomster på vårt konsept.

– Hva var årsakene til at du valgte å skifte navn?

– Personen Finn Schjøll er et veldig kjent og velrenommert navn i blomstermarkedet i Norge som de fleste vet om. Det er flott å ha det som merkevarenavn. Det forplikter!

– Har butikkene endret seg etter at de skiftet navn?

– Ja, enhver kjede med respekt for seg selv vil ha sin egen kultur. Vi har jobbet mye med at alle butikkene som ble del av Finn Schjøll-konseptet skal ha en kultur som fokuserer på at det vi selger er opplevelser. I tillegg er utvalget i det som var Blomsterdekor-butikkene blitt større.

OSLO LIGGER FORAN

– I utlandet ser man gjerne et større utvalg blomster og planter enn i Norge, hvorfor det?

– Det er ikke fordi norske dekoratører er kjedeligere, Norge ligger faktisk helt i toppen både nasjonalt og internasjonalt i blomsterkunst, og mange ansatte i Finn Schjøll har i en årrekke hevdet seg helt i toppen. Men et stort hinder for varespekter periodevis i Norge, er toll og avgiftene vi har. Dette gjør at når det finnes norskproduserte varer, så favoriseres disse. Det betyr at forbrukeren får et smalere utvalg enn hva de kunne hatt, og fortjener. Her kan vi nevne for eksempel tulipaner.

– Men i Oslo har utvalget generelt vært litt bredere enn i Bergen?

– Det er fordi det bor flere mennesker i Oslo, rundt en fjerdedel av Norges befolkning, og dersom 20 prosent av en større befolkning på et sted liker ting som er litt spesielle, så er det flere personer å selge spesielle varer til enn 20 prosent av befolkningen på et mindre sted.

– Du har i ordets rette forstand hatt en blomstrende karriere, hvordan startet eventyret for deg?

– Jeg er opprinnelig fra Askøy, og der hadde Arne Lyngbø sitt eget gartneri. Jeg begynte å selge blomstene hans på torget i Bergen da jeg som tolvåring arvet min bror sin jobb. Arne sa at jeg hadde et talent for salg og blomster som jeg måtte ta vare på, og gav meg søknadspapirene til blomsterdekoratørskolen.

– Jeg er ekte strilagutt, og mor stod og gren på trappen da jeg 16 år gammel skulle flytte til Moelv for å bli blomsterdekoratør. «Ta det med ro, han klarer seg» trøstet far. Jeg er én av fem brødre, og dette har nok vært med på å skape konkurranse og vinnerinstinktet i meg. Innen jeg var 22 år, hadde jeg vunnet NM og kommet på fjerde plass i VM i blomsterdekorasjon.

– Påvirker dette din lederstil?

– Ja, jeg liker å vinne, jeg har store krav til meg selv og gjør ikke ting halvveis. Derfor har jeg også satt store krav til de ansatte. De skal kunne rådgi kundene om valg av blomster og om blomsterstell, og alltid levere på topp, noe de også gjør. Man skal være kreativ, kunnskapsrik og effektiv. Og effektivitet er noe vi trenger akkurat nå, når valentinsdagen og morsdagen kun er et par dager i mellom. Da løper vi som vi sier rundt som piskede rotter, noe vi selvfølgelig liker!

– Har du en favorittblomst?

– Franske tulipaner. De lever sitt liv, de vokser slik de vil, og det karakteriserer også meg og hvordan jeg ønsker å leve mitt liv som det passer meg. Franske tulipaner er litt utenom det vanlige, og det liker jeg.

PERSONLIGHET: – Det vi selger er ikke bare blomster, men opplevelser som man kan se, ta på, kjenne duften av og skape minner med, sier Frode Hetlevik.

STELL AV ROSER

  • Vask alltid vasen med klorin. Det gjør ikke noe om det eren dråpe klorin igjen i vasen. Bakterier minsker holdbarheten til blomsten.
  • Roser skal skråsnittes med en skarp kniv. Sett dem så i kaldt rent vann med holdbarhetsmiddel i.
  • Skift vann etter to dager dersom det er holdbarhetsmiddel i vannet, hver dag dersom ikke. Hold vasen stadig ren.
  • Dersom du pakker inn rosene og setter dem kjølig om natten, øker holdbarheten med 2-3 dager.
  • Det skal ikke være roseblader eller rusk i vannet.

STELL AV TULIPANER

Dersom tulipanene er tørrlagret, skal de behandles på følgende måte:

  • Vask alltid vasen med klorin. Det gjør ikke noe om det er en dråpe klorin igjen.
  • Kutt tulipanene rett over med en skarp kniv.
  • Det skal holdbarhetsmiddel i vannet til tulipaner.
  • La papiret eller plasten være på, og sett dem i kaldt vann i en halv time for å trekke vann.
  • Deretter løser du dem opp fra plasten eller papiret, og setter dem i lite og kaldt vann.
  • Skift vann hver dag.
  • Dersom du pakker tulipanene inn og setter dem kaldt om natten, øker holdbarheten med 2-3 dager.
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this