Frode Hetlevik var blomsterkongen og Blomsterdekor omsatte for 55 millioner i Norge. Nå har han hoppet av blomster-businessen og begynt i event-bransjen. Først ut er en el-messe til høsten.
Grunderen med tre juniorlandskamper for Norge i fotball for Moelven IL og en rekke sesonger som toppscorer for Florvåg på Askøy, Ny-Krohnborg og Minde i, kjører en fotballmetafor allerede i åpningsminuttene.
– Jeg er en grunder, jeg må skape. Det høres kanskje ut som en floskel, men pengene har aldri betydd noe for meg.
– Corner er den mest undervurderte scoringsmuligheten et lag får. Hvis pasningen er god, og du setter din beste avslutter på den rette plassen foran mål, så har du store sjanser for å score, og da øker muligheten for at du lykkes. Lillestrøm var best i Norge på dette en gang. Nå er de jo ikke det lenger.
– Rett mann på rett plass er mitt motto på og utenfor banen.
Hetlevik velger sine ansatte med omhu, med andre ord, og forsøker å omgi seg med flinke folk, og gjerne personer som er flinkere enn ham selv.
FIKK IKKE KREDITT
– Men fra blomsterkonge til messeguru og el-biler?
Han smiler. Noe han gjør ofte i løpet av samtalen.
– Det er selvfølgelig litt skummelt, men det er det jo alltid. Og jeg er kanskje litt gal, men det var jeg jo i 1986 også, da jeg startet Blomsterdekor på Nøstet. «Vi gir han tre måneder,» sa folk.
– Da jeg skulle kjøpe maling for å pusse opp butikken innvendig, og spurte om jeg kunne få opprette en konto, fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk kreditt. Så da måtte jeg betale kontant, sier Askøy-mannen.
– Det var knalltøft de første årene. Jeg hadde et underskudd på rundt 200.000 det første året, og det var litt penger den gangen.
Gjelden steg til 350.000 kroner innen han var ferdig med å pusse opp.
– Jeg hadde lånt penger til 16 prosent rente. Men det gikk. Jeg har alltid vært en uredd type. Vi lyktes og fikk det til.
Sakte men sikkert bygget han opp selskapet, og åpnet nye avdelinger på Kløverhuset, Tårnplass og han kjøpte Iris Blomster i Veiten.
Senere solgte han 34 prosent av selskapet til en investorgruppe, før han åpnet avdelinger i Oslo, Kristiansand, Sandnes og Bryne. Til sammen var Blomsterdekor å finne i fem byer i Norge.
Hetlevik solgte firmaet for tre år siden til en investorgruppe, men fortsatte å jobbe i selskapet. Blomsterdekor har vært en suksesshistorie hele veien, med 10-15 prosent vekst hvert år i snart 30 år. Da han solgte seg ut omsatte selskapet for rundt 55 millioner.
EN TID FOR ALT
– Hvorfor gir man seg da?
– Jeg hadde et underskudd på rundt 200.000 det første året, og det var litt penger den gangen.
– Det er en tid for alt. Etter 30 år tenkte jeg at det nye firmaet ikke skulle oppleve meg som den syvende far i huset. De nye eierne måtte få en sjanse til å vise om de greier dette selv. Jeg følte at nå var tiden kommet for å gjøre noe nytt.
I 2000 ble han skadet i en bilulykke, og han sliter fremdeles med smerter i nakken. Nå holder han foredrag om hvordan man setter seg mål, og hva man må være villig til å gjøre for å lykkes.
– Når du er i vanskelige situasjoner i livet må man stå i det, være villig til å tenke positivt og gjøre det beste ut av den situasjonen som man er i der og da. Jeg tror at alle kan lære noe av det, sier han.
[PostBlock id=102]
– Det er mange tøffe tak i en blomsterbransje som blir angrepet fra alle kanter, spesielt dagligvare-markedet. Vi har høyere kostnader og ansatte som har fagbrev og mesterbrev. Vi mener vi kan litt om det vi holder på med, og så kan en dagligvare bare starte med salg av blomster, uten noen form for fagkompetanse.
– I dag handler det dessverre mest om pris og tilgjengelighet i en travel hverdag for folk flest. Det burde vært annerledes. Vi er på vei til å miste masse fagmiljøer i Norge dersom man ikke forstår at man må handle hos fagmannen. Hvem skal til slutt lage den flotte sorgkransen eller brudebuketten hvis ikke fagmannen er der lenger?
– Hvordan taklet du skaden etter ulykken?
– Jeg tror mange tenker at når det skjer noe sånt, som bilulykken og skaden jeg fikk, så faller alt i grus, men det fins faktisk muligheter i alle situasjoner i livet, og du må gå inn i ditt innerste og hente ut ditt aller beste. Jeg ble anbefalt å slippe alt, men jeg hadde seksti ansatte da dette skjedde, og det var ikke lett å bare la det gå, forteller 54-åringen engasjert.
– Etter å ha solgt selskapet kunne du vel unnet deg litt fri?
– Jeg er en grunder, jeg må skape. Det høres kanskje ut som en floskel, men pengene har aldri betydd noe for meg. Det å skape noe, gjøre noe, det blir litt som å male et bilde; når du starter på det så vet du ikke hva det blir, men når du er ferdig med det så blir det et bra bilde, dersom du har sansen og talentet for det. Det blir penger av det når du leverer gode produkter til en hver tid.
– Hvem skal til slutt lage den flotte sorgkransen eller brudebuketten hvis ikke fagmannen er der lenger?
– Men så er det nyanser underveis, tingene blir til mens du maler bildet, og det er en egenskap jeg tror jeg har; jeg ser muligheter der andre kanskje ikke ser det, og jeg tør å gå inn og stå i tøffe situasjoner, selv om det kan blåse kraftig motvind periodevis.
BRANSJE MED BRUKKET RYGG
– Tidlig pensjon var aldri aktuelt?
– Det var ikke tema en gang. Jeg burde kanskje gjort det, men det er ikke meg. Jeg hadde gått på veggene. Dessuten så jeg en bransje som lå med brukket rygg, event og messebransjen. Noen har gått på trynet, flere sliter.
Hetlevik forteller at ideen om en el-messe ble unnfanget i bassenget på Spenst treningssenter på Midttun etter en hard spinningøkt. Det var en god venn av ham som mente han måtte lage en el-bil-messe, og pekte på at det kommer så mange nyheter i fremtiden.
– Dagen etter var messen en realitet. Jeg kontaktet noen store forhandlere og kontrakter ble signert. Så utvidet vi konseptet med andre ladbare produkter, og kom opp med navnet el-messen
– Du har litt erfaring fra før?
– Ja, jeg har hatt bryllupsmesse på Hotel Norge, som jeg har vært med å arrangere i tyve år. Da jeg sto der og ikke visste hva jeg skulle gjøre, visste jeg at den messen kan jeg kjøre med suksess. Vi har over 50 utstillere på messen som kommer i høst.
Nå jobber han med den første el-messen i Norge, har leid inn salgspersonell og organiserer det meste selv. Hetlevik gleder seg til messen på Bergen racketsenter på Bønes i september.
Som grunder er han opptatt av nye og unge grundere, og understreker at det ikke bare er økonomisk støtte som er viktig for en som skal starte et selskap i dag.
GRUNDERE TRENGER KOMPETANSE
– Man kan jo søke Innovasjon Norge for eksempel, men det er ikke bare penger selskapet trenger i første omgang; det er kompetanse til å gjøre de rette valgene, til å kunne selge produktet. Det fins mange dyktige mennesker som lager mange spennende ting, men de har ikke snøring på hvordan de skal selge produktet sitt.
– Produktet dør fordi det ikke kommer hurtig nok ut i markedet. Mange er ikke i stand til å lage et salgsapparat som kan håndtere oppgaven med å få produktet ut i markedet. Det er det største problemet etter min mening.
– Selv har jeg to tommeltotter ned i blomsterpotten. Det har jeg alltid hatt.
Derfor mener Hetlevik at grundere skulle hatt tilgang til en mentor som kunne bistå med sin kunnskap og kompetanse, slik at grunderen kan fokusere på det han eller hun er god på.
– Da får du støtte – men i form av erfaring og kompetanse, påpeker han.
Egentlig skulle Frode Hetlevik drøye enda et år med el-messen, men han turte ikke vente mer.
– Jeg var livredd for at noen skulle ta den før meg. El-biler er hot nå, og hottere blir det. Nå har jeg fått inn alle de store bilselskapene, og det er over tyve utstillere på plass. Men denne messen handler ikke bare om bil. Den vil inneholde alt av elektriske og ladbare produkter. El-sykler, tannkoster, you name it.
– Tar du en risk?
– Det er alltid en risk å starte et selskap. Men økonomistyring er en vesentlig bit av dette; man må være nøktern i alle ledd. Selv har jeg to tommeltotter ned i blomsterpotten. Det har jeg alltid hatt.