Horisontlekene / Skolestart
LÆRING MED LEK OG MORO: Kolon ønsker å være en skole som ser verdien i å tenke annerledes. Fra venstre: Ina Rognaldsen, Ann Kristin Svartefoss, Christine Langeland Steira, Rita Helleseth og Marianne Wedholm. (Foto: Britt Embry)

Ikke helt som andre skoler

De ble frarådet å starte en ny privatistskole i Bergen, men tok sats med sin idé. Snart stod investorer og lærere i kø for å bli med. 

Tekst og foto: Britt Embry

– Når over 30 prosent av elever dropper ut eller stryker på videregående skole, og når mange ikke dukker opp til eksamen som de betaler for eller oppnår karakteren de ønsker seg, så finnes det et behov for en privatistskole som tenker utenfor boksen.

Dette sier daglig leder i Kolon, Rita Helleseth, som sammen med sine fire medgründere med stor energi kommer Bergensmagasinet i møte i de lyse, fargerike lokalene like ved Bystasjonen. I desember i fjor sa de opp sine daværende stillinger for å utvikle en privatistskole som utfordrer det tradisjonelle undervisningsformatet i norske skoler.

Lærer på ulike måter

Hos Kolon tilrettelegges det for at hver enkelt elev skal få et skreddersydd undervisningsprogram som hjelper dem å fullføre sitt vitnemål, forbedre sine karakterer eller ta påbygg som kan føre dem videre på karriereveien. Gründerne har sammenlagt mer enn 30 års erfaring med utdanning og kursvirksomhet, og deler en grunnleggende tro på at elever lærer best om det tas hensyn til at de er individer.

– Karrieretesten jeg tok på ungdomsskolen konkluderte med at det var én eneste jobb jeg kunne få, og det var begravelsesagent. Min mor lo seg nesten i hjel.

Mennesker er forskjellige, og har dermed forskjellige måter å lære ting på. Mens noen lærer best via såkalte tradisjonelle læremetoder, som å lese, notere og repetere, lærer andre bedre ved å lytte, se eller gjøre ting i praksis.
– Vi tilrettelegger undervisning basert på hver enkelt elev sine styrker, svakheter og behov, og vi bruker den nyeste og smarteste teknologien for å oppnå dette, sier HR-ansvarlig Ann Kristin Svartefoss.

Ved den nye privatistkolen kan elevene velge mellom rundt 40 ulike kurs, og mottar blant annet gratis leksehjelp, kurs i muntlig- og skriftlig eksamensmestring, karriererådgivning og hjelp til frivillig CV-oppbygging. Via personlig oppfølging og samtaler med rådgiver, samt muligheter for dagsbesøk og  arbeidserfaring i bedrifter av interesse, blir elevene også rustet til å velge riktig karriereretning etter fullført videregående.

– For oss er det viktig å hjelpe individet med å velge det rette for seg selv, og det kan ofte vise seg å være noe annet enn det de selv eller familien hadde tenkt, sier ansvarlig rådgiver Ina Rognaldsen.

Ikke alltid som på TV

Etter at Kolon åpnet i april i år, har flere elever fått observere og teste ut sine potensielle yrker.

– Vi arrangerte et besøk i Bergen fengsel for en jente som ønsket å bli fengselsbetjent, og opplevelsen overbeviste henne om at det var dette hun ville bli, forteller Ina.
– Men vi har også hatt elever som har opplevd at virkeligheten er noe helt annet enn det de hadde forestilt seg. TV-serier som Grey’s Anatomy kan gi et falsk bilde av hvordan det for eksempel er å være lege, mens realiteten kanskje ikke er like glamorøs.

At vanlige og upersonlige karrieretester på skoler kan slå feil, har Ann Kristin selv et treffende eksempel på.

– Karrieretesten jeg tok på ungdomsskolen konkluderte med at det var én eneste jobb jeg kunne få, og det var begravelsesagent. Min mor lo seg nesten i hjel, og sa at begravelsesbyrået ville gått konkurs innen en uke fordi det ville blitt altfor lystig med meg der, ler Ann Kristin.

Gode teknologiske verktøy

Ved å utstyre lokalene med brukte møbler fra ABC Gjenvinning, tenker Kolon miljøvennlig, og har i tillegg spart 150.000 kroner. Pengene har de investert i moderne teknologi til klasserommene, som skal gjøre undervisningen lettere og gøyere både for elever og lærere.

Med veggtavlen Smart Board kan læreren bruke internett og åpne dokumenter, programmer, videoer og bilder ved hjelp av dens berøringsskjerm, samt skrive notater direkte på innholdet. Et kamera som kun filmer læreren og veggtavlene formidler undervisningen live til dem som av ulike årsaker ikke har anledning til å være tilstede, eller som vil se undervisningen på nytt senere. Via en app kan elevene åpne, se og lagre alt på sin mobil, nettbrett eller laptop.

– Det er mange som husker ting bedre når det er noe de kan høre på, og innslag av humor hjelper.

– Mange sliter med å følge med på alt som skjer i undervisningen og samtidig ta notater, og mange har kanskje bare en dårlig dag hvor de ikke helt klarer å være mentalt eller fysisk tilstede, sier ansvarlig for sosiale medier, Marianne Wedholm.
– Ved å gjøre all undervisningen lett tilgjengelig sørger vi for at ingen behøver å gå glipp av noe, og kan selv bestemme om de vil studere på dagtid, kveldstid eller i helgene. Men vi forsøker å gjøre det så inkluderende og sosialt her at studentene alltid foretrekker å komme hit.

Christine Langeland Steira er pedagogisk ansvarlig, og er stemmen bak Kolons podcast.
– Jeg elsker å snakke, og skulle egentlig vært komiker, men jeg har radiotryne, ler Christine.

– Ideen bak podcasten er at det er mange som husker ting bedre når det er noe de kan høre på, og innslag av humor hjelper. Vi har også en student som er veldig interessert i radio og media som har spurt om han kan få ta del i podcasten her. For ham blir dette en flott måte å få lærdom og erfaring på. 

Stor interesse fra lærere

Da Marianne la ut en jobbannonse på Facebook om at Kolon søkte lærere, forventet hun ikke mange tilbakemeldinger. Responsen lot derimot ikke vente på seg.

– Det var utrolig mange lærere som tok kontakt, og vi har vært så heldige at vi kan plukke fra øverste hylle, sier Marianne.
– Lærerne har vært begeistret over å få jobbe med så gode læremetoder og verktøy, og for å få lov til å ha fokus på individet. En av våre elever gikk fra karakter 2 til 4 på en uke. Det viser at det vi gjør fungerer.

I Kolon sine lokaler er det plass til 60 elever om gangen. Målet er å hjelpe 400 elever i løpet av den kommende høsten, og 1500 elever i løpet av 2017.

Som i jakten på kjærligheten

– Da vi skulle finne en investor, så trodde vi at vi skulle sjarmere vedkommende i senk med våre sprudlende positive personligheter og en kjempegod idé, sier Christine.
Så lett ble det derimot ikke.

– Vi snakket altfor mye og rullet ut svære plansjer med altfor mye informasjon. Heller enn å sitte igjen med inntrykk av å bli tilbudt en fantastisk mulighet, satt investoren med følelsen av at en virvelvind hadde kommet gjennom kontoret, forteller Rita.
– Så vi måtte lære oss hvordan vi skulle pitche for å vinne, og det er noe som kan sammenlignes med hvordan vi lærer elever å gjøre det godt  på en eksamen.

Uten tidligere gründererfaring måtte de også tenke nøye over hvilken type investor de ønsket å samarbeide med.
– Vi trengte en investor som hadde erfaring og suksess med mange selskaper, en som ville bruke sin tid og kompetanse til å få dette til å fungere sammen med oss. Men vi ble også klar over at personen måtte ha en lignende personlighet og verdier som oss, at de var leken, humoristisk og så verdien i å tenke annerledes, sier Ann Kristin.

– Det vi tilbyr er ikke en kopi, men et alternativ til det som allerede eksisterer av skoletilbud.

Og gründerne fant til slutt sin drømmematch i investor Jon-Terje Lepsøy.
– Etter en stund ble vi så flinke til å presentere oss selv at det var mange investorer som var interessert i oss, og vi befant oss i en situasjon hvor vi kunne velge den vi ønsket. Det ble litt som i Jakten på kjærligheten, med «Vil du ha denne rosen», ler Christine.

Opptak en uke senere

Hos Kolon er oppstartsdatoen den 29. august, bevisst satt en uke etter andre privatistskoler.
– Nå i august er det mange elever som får vite om de får en plass hos privatist eller ikke. Ved å sette oppstartsdato en uke etter at andre skoler har gitt svar, vil elever fortsatt ha anledning til å søke hos Kolon, sier Marianne.

Gründerne er glade for at de ikke lyttet til advarsler fra profesjonelle aktører i markedet om at den økonomiske konjunkturen i samfunnet ville gjøre det vanskelig å opprette en ny privatistskole.

– Det vi tilbyr er ikke en kopi, men et alternativ til det som allerede eksisterer av skoletilbud, og vi mente at dette ville interessere investorer og studenter. Det er vår ungdoms fremtid dette gjelder, og som navnet vårt symboliserer, så er det det som kommer etter Kolon som teller.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this