– Vi skjønner de menneskene som synes at det vi gjør har et snev av galskap, sier Vegard Sletten og Jørgen Molvik, de to gründerne som står bak produktet du nå holder i hånden.
Det nye Bergensmagasinet er i dag ute med sin aller første utgave; 56 sider med saker fra et vidt spekter av det som rører seg ved foten av Ulriken, Fløyfjellet, Rundemanen, Sandviksfjellet, Løvstakken, Damsgårdsfjellet og Lyderhorn.
Har hele verdikjeden
– Vi kjente hverandre fra før, og begynte å snakke om å starte et gratismagasin sammen i fjor høst, forteller Sletten, som har bakgrunn både som administrerende direktør i ulike selskaper innen industri, handel og media, samt at han er medeier i distribusjonsselskapet Norpost (tidligere Vest Distribusjon).
– Dersom det er noen i byen som kan gjøre dette, så er det oss. Grunnlesten for å rigge et slikt selskap er allerede på plass.
Jørgen Molvik på sin side er salgsansvarlig i familiebedriften Molvik Grafisk, noe som betyr at de to til sammen har tilgang til både grafiske tjenester og distribusjon.
–  Vi snakket om dette allerede på vårt første planleggingsmøte, forteller Molvik.
– Dersom det er noen i byen som kan gjøre dette, så er det oss. Grunnlesten for å rigge et slikt selskap er allerede på plass.
Tror på papir
– Er det ikke en viss risiko ved å satse på papir nå, midt i den digitale tidsalder?
– Ja, vi kjenner på det, og er veldig ydmyke i forhold til om vi har livets rett, sier Sletten.
– Markedet vil avgjøre, men vi har stor tro på Bergensmagasinet som den beste kanalen for alle som har produkter eller tjenester til salgs, siden vi dekker alle husstander i Bergen.
– Det som synker på papir er det som er betalt innhold. Jeg har ingen tro på at folks ønske om å lese gode magasiner er nedadgående, sier Molvik.
Et tiltalende magasin
De to understreker samtidig at dette ikke er noe de gjør for å konkurrere med andre medier. Bergensmagasinet skal derimot være et godt supplement til de eksisterende, et visuelt tiltalende magasin som du ikke trenger å rydde vekk fra stuebordet når du får besøk. Tekst og bilder skal være av høy kvalitet, og innholdet skal avspeile noe av det mangfoldet som rører seg i Vestlandets hovedstad og Norges fremste kulturby.
– Bare med et snev av suksess vil vi ansette nye mennesker, og ta en helt naturlig posisjon i nye Media City Bergen.
– Er det et tomrom dere skal fylle?
– Ja, vi mener det. Byen vår Bergen trenger positivitet, trenger gladsaker, og markedet trenger et sted der alle kan nå frem med sitt budskap uten at det skal koste skjorten. Vi skal ta en samfunnsrolle, der vi bidrar til å løfte frem gode ideer, talenter og gründere.
100.000 postkasser
– Bergensmagasinet skal være mer dagsaktuelt enn rent nyhetsstoff, legger Molvik til.
– Vi kommer til å legge vekt på å lage et magasin som du kan lese og nyte i de to ukene frem til neste utgave kommer.
– Så det blir utgivelse hver fjortende dag?
– Ja, men dersom markedet vil, kan vi være raskt ute med å gå over til ukentlige utgivelser.
Opplaget blir i første omgang på 100.000. Bergensmagasinet vil også bli promotert digitalt ut til hele bergensregionen via sosiale medier og egen nettside.
God stemning
– Helt til slutt, kan dere oppsummere med noen få stikkord hva Bergensmagasinet skal være?
– Ordet er feelgood, sier Vegard Sletten.
– Dette vil vi vise på lanseringsfesten vår 13. mai, der The Well og Tron Jensen skal spille. Dette er artister som vi gjerne vil assosiere oss med.
– Alt Molvik Grafisk gjør skal ha en intensjon om å skape noe; ikke å rive ned, sier Jørgen Molvik.
– Jeg vil at Bergensmagasinet skal være noe der pilene peker oppover. Vi skal skape arbeidsplasser; skape en trygg atmosfære med mye god stemning. Får vi det til, så er jeg fornøyd.
– Og bare med et snev av suksess vil vi ansette nye mennesker, og ta en helt naturlig posisjon i nye Media City Bergen, avslutter Vegard Sletten.