John Olav Nilsen & Nordsjøen prøver ikke å være noe de en gang var. Nå er de klare med det nye albumet «Det store i det små». Førstkommende lørdag spiller de på Grand Bergen.
I 2009 slo John Olav Nilen & Gjengen gjennom med albumet «For sant til å være godt». Låter som Diamanter og kirsebær, Hull i himmelen og Valiumsvalsen ble raskt klassikere, og Spellemannsprisen ble hentet hjem.
Det ble ytterligere to album med Gjengen før de spilte sin avskjedskonsert på USF Verftet i november 2013, men det ble på ingen måte slutt på musikken.
NORDSJØENS ANDRE ALBUM
Siden 2016 har bandet vært John Olav Nilsen & Nordsjøen. I tillegg til frontfigur John Olav, har Einar Vaagenes og Lars Eriksen vært med fra begynnelsen med Gjengen, mens Mikael Kanstad kom med på innspillingen av Nordsjøens første album. Nå er han fast medlem, og John Olav Nilsen & Nordsjøen er klar med sitt andre studioalbum, «Det store i det små».
Sjangeren kaller de motstandspop.
– Det er bedre å finne på sin egen sjanger enn at en journalist finner på noe.
– Vi måtte alltid holde på for oss selv, og var ikke del av etablerte miljøer. Derfor er det en passende sjanger, forklarer John Olav og legger til:
– Det er bedre å finne på sin egen sjanger enn at en journalist finner på noe. Vi er ett steg foran!
Han synes det er vanskelig å ta et steg ut og beskrive platen for utenforstående:
– Det er musikk på den som vi ikke har gjort før. Det er noe nytt, og noe gjenkjennelig, sier han.
SKRIVER LÅTENE SAMMEN
«Det store i det små» er den første platen der Mikael også er med på å komponere låtene.
– Han kommer fra en annen musikalsk bakgrunn, og alle fire som er med nå har forskjellige kvaliteter, sier John Olav, som synes det er positivt:
– Man må bli utfordret!
John Olav beskriver det å lage albumet som en organisk prosess. Det er ikke slik at han kommer til bandet med ferdige tekster:
– Da blir det å skrive tekster. Det går ikke an å skrive sangtekster uten musikk. Vi har vært i lokalet og spilt frem låtene, forklarer han.
Mens John Olav holder seg til sang og synther, trakterer de andre bandmedlemmene alt av instrumenter.
– Det som trengs, sier Mikael.
– Hva som trengs for den låten. Saken er større enn menneskene, legger John Olav til.
Prosessen med å lage albumet er noe annerledes enn tidligere fordi bandet selv står for innspillingen før materialet blir mikset av Yngve Sætre.
– Uttrykket ligger der på forhånd, og Yngve er en mester i å finne essensen i en låt, sier John Olav.
Han står for tekstene, som sammenliknet med Gjengen-perioden, kan sies å ha noe mindre desperasjon i seg.
– Hvis en tar utgangspunkt i en virkelighet en selv eksisterer i, og er ti år eldre, så er det ganske selvforklarende. Den utviklingen er absolutt til stede, og takk gud for det, sier han.
– Vi vil ikke klynge oss fast i noe vi prøvde å være som unge. Vi prøver ikke å være de vi var en gang.
KONSERT PÅ GRAND BERGEN
Fredag 21. februar slapp de albumet, og førstkommende lørdag spiller de en for lengst utsolgt konsert på Grand Bergen, før turen går videre til Haugesund, Stavanger, Oslo, Lillehammer og Trondheim.
– Fokuset er på konsertene vi skal spille. Når vi spiller konserter, er det det viktigste. I studio er vi en konstellasjon, en samling av mennesker som gjør noe sammen, mens live er vi et band, forklarer John Olav.
På de kommende sju konsertene lover han en salig blanding av de til sammen fem studioalbumene det har blitt siden «For sant til å være godt» i 2009.
– Vi plukker fra litt av hvert, men det blir flest sanger fra den nye platen.
Grand Bergen er kanskje ikke et sted som folk flest forbinder med rockekonserter, men etter å ha spilt to utsolgte konserter på Verftet for bare noen måneder siden ville ikke bandet gå i sine egne fotspor. Dermed ble det et nytt sted, selv om selskapslokalene på Torgallmenningen ikke var helt ukjente for dem:
– Vi hadde pre-produksjon der i høst og ble sjanghaiet som vanlig, smiler John Olav.
LIKER ALBUMFORMATET
Konserten i Bergen er som nevnt utsolgt, men alt håp er ikke ute.
– Hvis folk har lyst til å se, er det mulig å reise til andre byer. Det ville jeg gjort, slår han fast.
– Det er ikke langt til Haugesund, skyter Mikael inn, mens Einar anbefaler Lillehammer.
«Det store i det små» er tilgjengelig både i fysisk format og digitalt.
– Hvordan vil du anbefale folk å høre på den?
– Jeg hadde hørt på hele platen. Låtene står godt på egne bein, men kler hverandre usedvanlig godt sammen, svarer John Olav, før han utdyper:
– Vi har alltid likt å jobbe i albumformatet. Etter hvert finner låtene sin plass. Sammen er de et verk som dokumenterer en tid. Det er kanskje bak mål i dagens musikklima, men det er sånn vi liker å jobbe.