ruben5
LYSENDE FREMTID FOR VINYLPLATER: – Ungdommer i dag vil gjerne ha vinylspiller når de blir eldre og får eget sted, sier Ruben Nesse, her ved siden av en lampe (designet av Birk Nygaard) som står godt til firmanavnet. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Rubens rubiner

Del artikkelen i Sosial medier

– Jeg gir aldri ut noe jeg ikke digger selv, sier Ruben Nesse, som driver plateselskapet Brilliance fra et bittelite kontor i Bergen sentrum.

Selskapet begynte som et enkeltmannsforetak allerede i 2005, da under navnet Royal Office. På denne tiden spilte Ruben Nesse selv i band, først som trommeslager i hardcorebandet Jeroan Drive, deretter som gitarist i det oslobaserte indie/shoegaze-bandet Simon Says No!.

– Jeg er opptatt av å ha et godt produkt, at jeg gir ut noe som jeg digger selv.

Brilliance Records har siden oppnådd mye, men så har de også det viktigste i bunn, nemlig en glødende lidenskap for musikk. Ruben Nesse husker ikke helt hvor lenge han har vært interessert i musikk, men opplyser at han kjøpte sitt første trommesett mens han fortsatt gikk på barneskolen. Dette ledet fort til å starte band sammen med kompiser, og siden har det egentlig gått slag i slag.

Begynte som hobbylabel

– Jeg ble vant til å arrangere turneer og booke konserter for egne band, og begynte etter hvert å hjelpe kompiser med det samme, forteller han.
Den viktigste endringen kom da han reiste til Oslo for å ta utdanning innen kultur og ledelse, som han fullførte i 2011.

– Da kom jeg litt inn i bransjen der borte. Jeg jobbet litt i Artistpartner, litt for Rikskonsertene, og mye frivillig på festivaler.

I Oslo ble han også kjent med Lars Christian Olsen, som drev hobbylabelen Brilliance Records. De to gikk sammen om å videreføre navnet som et nytt selskap som var både management, booking og label. Olsen trakk seg ut en stund senere for å konsentrere seg om sitt eget band, Tôg, som også var det første bandet som ble signert.

Stallen vokser

Siden har Brilliance vært involvert med en lang rekke band og artister, og har i skrivende stund blant andre John Olav Nilsen & Nordsjøen, Mr. Little Jeans, Kakkmaddafakka, Intertwine, britiske Novo Amor og danske Slaughter Beach i stallen.

De har også signert to nye bergenske band, Strange Hellos og Misty Coast (duo bestående av Linn Frøkedal og Richard Myklebust), som begge slipper album til høsten, og på fredag kom debut-EPen til det unge talentet Magnus Bechmann, som nå vil være med på deler av Sondre Lerches Norges-turné.

– Hva er det du kan gjøre for en artist? Hvorfor trenger de deg?

– Vel, du kan si det slik at jeg har vært på begge sider. Jeg vet hvordan det er å være artist, vet hva de trenger. Det er veldig få artister som liker å selge seg selv, sier han.
– Jeg er opptatt av å ha et godt produkt, at jeg gir ut noe som jeg digger selv. Dessuten må det ha en viss intensitet og særegenhet; at det ikke høres ut som noe som andre gjorde i fjor.

– Er det spesielle sjangre du er på jakt etter?

– Med årene er jeg blitt mer åpen for nye ting, men det går nok mest i indiepop og elektro.

– Hva med hiphop?

– Vi har ikke hiphop på Brilliance, men vi samarbeider om promo og distribusjon med Vibbefanger-kollektivet, som blant annet gir ut Hester V75 og Kjartan Lauritzen.

To singler i måneden

– Hva hører du på selv?

– My Bloody Valentine, svarer han kontant, uten å tenke.
– Hele den perioden, egentlig, med band som Slowdive og Cocteau Twins. Jeg liker også hardcore punk fra den samme tiden, som Converge og Tragedy. Av nyere ting er jeg glad i det svenske dreampop-bandet The Radio Dept., og jeg liker også godt kanadiske Alvvays.

Brilliance har høy rotasjon med mange utgivelser i året. I tillegg til en rekke album og EPer fra artiststallen, gir de også ut to digitale singler i måneden via underlabelen Diamond Club.

– Er det mulig å tjene penger på dette?

– Jeg blir motivert av å hjelpe frem nye talenter; av å skape noe kreativt sammen med artistene.

– Den nye streamingmodellen er fersk for alle. Folks lyttevaner har endret seg veldig. Det som er positivt, er at folk hører mye mer musikk nå enn før.

–  Men dere får ikke så mye inntekter av det?

– Det er mange bekker små. Vi bygger opp en katalog; det blir det penger av.

– Dere får betalt per avspilling?

– Ja. Men det å drive label betyr ikke bare inntekter fra streaming. Vi får også inn en del fra radiospilling og bruk av musikk i tvserier.

Flagger ikke ut

– Har dere låter i tvserier?

– Ja, faktisk en del. Det er mest utenlandske ting. Novo Amor har vært med både i Broad City, Degrassi, Masters of Sex, Across the Line, Teen Mom og Pretty Little Liars. Vi fokuserer mest på USA, min erfaring med norsk tv/film er at de har lave budsjetter for musikk. Men Kjartan Lauritzen hadde en låt med i Skam.

– Hvorfor gjør du dette? Hva driver deg?

– Det er veldig gøy, og jeg blir motivert av å hjelpe frem nye talenter; av å skape noe kreativt sammen med artistene. Musikkbransjen er veldig spennende; du kan plutselig treffe veldig godt. Ting utvikler seg raskt, og Norge har en veldig god musikkultur.

– Hvordan er musikkmiljøet i Bergen?

– Helt unikt. Samholdet er godt, folk backer hverandre, og artistene er flinke til å tenke kreativt. Oslo er mye mer bransjete.

– Så du flagger ikke ut til Oslo?

– Nei.

Utgivelsesplan for 2017

Brilliance:

  • 20. januar: Magnus Bechmann (EP)
  • 27. januar: Misty Coast (singel)
  • 3. februar: Strange Hellos (singel)
  • 10. februar: Bloody Beach (singel)
  • 17. februar: John Olav Nilsen & Nordsjøen (album)
  • 17. mars: Misty Coast (singel)
  • 24. mars: Bloody Beach (singel)
  • 5. mai: Strange Hellos (singel)
  • 5. mai: Bloody Beach (album)
  • 12. mai: Misty Coast (singel)
  • 1. september: Strange Hellos (album)
  • 15. september: Misty Coast (album)

Vibbefanger:

  • 20. januar: Verdensrommet (EP)
  • 27. januar: Kjartan Lauritzen (singel)
  • Februar: Hester V75 (singel)
  • Mars: Kjartan Lauritzen (EP)
  • April: Hester V75 (EP)

Mer informasjon: brilliance.no og vibbefanger.com

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this