Horisontale Dager
NESE PÅ AVVEIER: Stykket handler om Kovaljovs desperate jakt på sin egen nese, som har stukket av og skapt et liv i frihet for seg selv. (Foto: Thorbjørn Helin)

Surrealistisk klassiker på Cornerteateret

YVA Company setter denne helgen opp en dramatisering av den russisk-ukrainske forfatteren Nikolai Gogols (1809-1852) novelle Nesen.

YVA Company er et internasjonalt teaterensemble med base i Bergen. Alle medlemmene er utdannet ved École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq i Paris. I oktober vil den nye forestillingen deres bli sett av omlag 3000 elever som del av Den kulturelle skolesekken. Før det skal YVA Company spille tre forestillinger åpne for publikum på Cornerteateret.

Stykket har et tydelig budskap som resonnerer like mye i vår egen tid som Gogols, med autoritære statsledere og fremveksten av nasjonalisme.

Nesen (russisk: Hoc Nos, som lest baklengs blir «drøm») handler kort fortalt om statstjenestemannen Kovaljov, som våkner opp en morgen uten nese. Fortvilet pakker han ansiktet inn i et tørkle, og går ut i byen. Der får han øye på nesen sin, forkledd som en høytstående embetsmann. Nesen hans blir senere pågrepet på vei til Riga, utstyrt med falsk identitet.

Komponisten Dimitri Sjostakovitsj skrev en satirisk opera basert på novellen, med urpremiere i 1930, og var et av verkene hans som ble kritisert av myndighetene for å være «formalistisk». Novellen/stykket har da også et tydelig budskap som resonnerte like mye både i Gogols tid, under tsaren, som for Sjostakovitsj, som komponerte i skyggen av Stalin – og i vår tid, med autoritære statsledere og fremveksten av nasjonalisme.

Gogol avslutter nemlig med å ta ordet selv, i egenskap av «fortelleren», og «kritiserer» seg selv for å skrive en slik absurd historie: «For det første tjener det ikke på noen som helst måte fedrelandet til ære, og for det andre aner jeg ikke hva man kan få ut av det» skriver han, før han konkluderer: «Likevel er det en bit av sannhet i denne historien. Samme hva du sier, så skjer det faktisk slike ting – sjelden, riktignok, men de skjer faktisk».

Nesen, regissert av Miriam Fernandes, vises på Cornerteateret, 29.-30. september. Billetter selges etter prinsippet «betal etter evne».

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this