nattjazz1 Sons of Kemet foto UdomaJanssen
TILBAKE I BERGEN: Sons of Kemet kommer tilbake med nesten samme besetning som på Borealis-konserten i 2015 –da de gjorde en fantastisk konsert med eksplosiv, melodiøs og utrolig groovy jazz blandet med karibiske rytmer. (Foto: Udoma Janssen)

NATTJAZZ 2022: Musikktørken er over!

Del artikkelen i Sosial medier

Vi er godt inne i den tiden som ikke kan beskrives annerledes enn Bergen på sitt vakreste – med usedvanlig sjenerøse værguder, fruktblomstring i Byparken – og et eksplosjonsartet musikktilbud fra de aller fleste sjangre.

Etter årets rikholdige og sjangerkryssende tilbud fra Festspillene i Bergen skulle man tro at bergenserne var mettet på musikk. Erfaringen fra tidligere år sier at slik er det ikke, heller tvertimot.

Det er bare å snøre på seg klubb til klubb-skoene og forberede deg på ti dager med musikkopplevelser du kan ha med deg i minnet i årevis etterpå.

Bergensere og tilreisende går mann av huse i månedsskiftet mai/juni – enten arrangementene foregår i Grieghallen eller på USF Verftet – slik at konsertsalene fylles opp med landets mest begeistrede publikummere. I år blir det sannsynligvis ekstra fullt og ekstra stor begeistring – etter to år både med musikalsk og sosial tørke.

FINT OG FRUSTRERENDE

nattjazz4 Karin Krog
TRIOKONSERT MED NORSK JAZZLEGENDE: Karin Krog (85) kommer til Nattjazz sammen med Staffan William-Olsson og Terje Gewelt. – Så lenge stemmen, hodet og bena fungerer bra, så vil jeg fortsette å synge og reise, sa hun til Ballade i fjor. (Foto: Maria Gossé)

To dager inn i Festspillene går startskuddet for Nattjazz, som i år – akkurat som tidligere år, og akkurat som forventet – har et spennende tilbud med konserter innenfor mange sjangre. Den musikalske profilen spenner over alt fra tradisjonell og moderne jazz til funk, elektronika, pop og verdensmusikk.

Det fine – og noen ganger frustrerende – er at det foregår inntil tre konserter samtidig på USF Verftets tre ulike scener – i tillegg til familiekonserter og ulike arrangementer på formiddagen. Fint fordi du lett kan vandre videre om du ikke helt får fot for konserten du er på; frustrerende fordi du enkelte dager helst ville fått med deg alle konsertene.

Et godt eksempel fra Ã¥rets Nattjazz er konserten med den norske jazzlegenden Karin Krog i den intime konsertsalen Sardinen onsdag 1. juni (merk datoen, denne vil du ikke gÃ¥ glipp av!). En halv time inn i hennes konsert setter sÃ¥ det vestafrikanske superkollektivet Les Amazones d’Afrique fyr pÃ¥ Røkeriet med fantastiske vokalharmonier, ultrafunky musikk og et sterkt kvinnepolitisk budskap.

«The lyrics tackle domestic violence, female genital mutilation, forced marriage and proceeds go to charity – but if all you care about is the sound it’s still terrific» skrev musikkmagasinet MOJO om debutplaten deres, som kom i 2017.

EKSPLOSIVT OG GROOVY

nattjazz2 Ane Brun foto Eirik Lande
SPILLER PÅ NATTJAZZ: – Begge tar for seg de store spørsmålene i livet, men dette året har disse blitt enda større, sa Ane Brun til Ballade da hun kom med to plater i fjor høst. (Foto: Eirik Lande)

Jeg gleder meg også enormt til et gjensyn med Sons of Kemet – ledet av den britiske saksofonisten Shabaka Hutchings. Sist jeg så dem var på Borealis-festivalen i 2015, der de gjorde en fantastisk konsert med eksplosiv, melodiøs og utrolig groovy jazz blandet med karibiske rytmer – noe som ikke var så rart, siden kvartetten stilte med en growlende tubaist (Theon Cross) i stedet for bassist – og med hele to dynamiske trommeslagere (Tom Skinner og Seb Rochford).

Sistnevnte er på årets konsert byttet ut med Eddie Hick, ellers er besetningen den samme som sist.

Jeg gjorde et lengre intervju med Shabaka Hutchings etter Borealis-konserten – der han blant annet gir en forklaring på bandnavnet, og har fulgt artistkarrieren hans tett siden – noe som ikke har vært helt enkelt.

Han sprer talentet sitt vidt og bredt, og har i tillegg til utgivelser med sine tre (!) egne band (Sons of Kemet, The Comet is Coming og Shabaka and the Ancestors) vært en drivende kraft på innspillinger med blant andre Hieroglyphic Being, Alexander Hawkins, Anthony Joseph, Nightmares on Wax og Carlos Niño.

nattjazz5 AMAZONES KAREN BISWELL scaled
VESTAFRIKANSK SUPERKOLLEKTIV: Les Amazones d’Afrique kommer med fantastiske vokalharmonier, ultrafunky musikk og et sterkt kvinnepolitisk budskap. (Foto: Karen Biswell)

IT’S A JAZZ THING!

Men her er mer, mye mer, så mye at tiden ikke strekker til for oss som elsker å oppleve favorittartistene våre live.

Ane Brun kommer, likeledes Avishai Cohen, Mike Stern, John Scofield, Nate Wooley, Hedvig Mollestad, Eivind Aarset, Gard Nilssen, Johan Lindström, The End (med Kjetil Møster), Dungen, Jan Erik Vold/Kåre Virud og (hold deg fast) Bare Egil Spellemannslag – og mange mange flere.

Men her er mer, mye mer, så mye at tiden ikke strekker til for oss som elsker å oppleve favorittartistene våre live.

Det er bare å snøre på seg klubb til klubb-skoene og forberede deg på ti dager med musikkopplevelser du kan ha med deg i minnet i årevis etterpå. Selv forbereder jeg meg ved å sette Gang Starr-hiten «Jazz Thing» på autorepeat:

«The music called Jazz / It’s roots are in the sounds of the African / Or should I say the mother, bringin’ us back again / From the drummin’ on the Congo / We came with a strong flow and continue to grow».

Nattjazz på USF Verftet foregår hver dag fra fredag 27. mai til søndag 5. juni.

YouTube video player

Alle scener under samme tak

Nattjazz på USF Verftet opererer med tre scener:

  • Røkeriet: Husets storstue og stedets scene for musikk med trøkk. Kapasitet: 1250 publikummere (stÃ¥ende).
  • Sardinen: Klassisk jazzkonsept med runde bord, dempet belysning – og verdensstjerner like foran deg. Kapasitet: Kapasitet 400-500 (stÃ¥ende/sittende).
  • Studio USF: En blackbox-lignende scene hvor de som er aller lengst fremme i faget fÃ¥r fritt spillerom. Kapasitet: 140 (sittende).

YouTube video player

nattjazz6 Avishai Cohen foto Andreas Terlaak
VIRTUOS JAZZTRIO: Den israelske bassisten Avishai Cohen kommer til Nattjazz sammen med Elchin Schirinov (piano) og Roni Kaspi (trommer). «En virvelvind av virtuositet» skrev London Jazz News da den samme trioen holdt konsert på Barbican i november. (Foto: Andreas Terlaak)
nattjazz3 The End
ENDEN ER NÆR: Ifølge presseskrivet spiller The End «industrial grindcore free jazz» i møte med støy og hardcore-estetikk – frontet av impro-vokalist Sofia Jernberg og saksofonistene Kjetil Møster og Mats Gustafsson. (Pressefoto)

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this