SnapDrive karriere toppbanner
FEMTE GENERASJON AKSDAL I MUREN: Søstrene Synnøve (t.v.) og Kristin Aksdal er femte generasjon Aksdal i muren.  – Det var vår tippoldefar, Mikal Helgesen Aksdal, som startet bedriften i 1883, forteller de to. Begge er medlem av Gågaten Velforening, og synes handlegaten har hatt en spennende utvikling de siste årene. (Foto: Martine Haugen)

– Gågaten har gjennomgått et generasjonsskifte

BYENS GATER // GÅGATEN: – Det er mye spennende som skjer her med mange nyoppstartede virksomheter. Det er mye liv i gaten nå med en god miks av spesialbutikker og spisesteder med fokus på kortreiste og bærekraftige produkter, sier Synnøve Aksdal. Hun er daglig leder hos Aksdal i Muren og medlem av Gågaten Velforening.

Bergens eldste bilfrie handlegate har fått nytt liv etter oppussingen for to år siden. I Gågaten finnes det flere nisjebutikker og spisesteder i skjønn forening med dagligvare og apotek. Stadig flere nye konsepter dukker opp, og man finner butikker en ikke ser ellers i byen.

Bergens eldste bilfrie handlegate har fått nytt liv etter oppussingen.

– Gaten har gjennomgått et generasjonsskifte, og det er mange unge som har startet opp, noe vi syns er veldig gøy. Det handler om å ha en virksomhet som er tilpasset dagens måte å handle på, forklarer Aksdal.

– Det ble bygget eget gå- og kjøreområde, og vi syns det er blitt utrolig fint her. Det vil også komme mer grøntarealer etterhvert.

136 år i Muren

I 136 år har familiebedriften Aksdal forsynt bergensere med regntøy fra den gamle Muren.

– Det var min tippoldefar, Mikal Helgesen Aksdal, som startet bedriften i 1883, sier Kristin Aksdal.
Hun tok over bedriften i 2009 sammen med søsteren Synnøve, og sammen er de femte generasjon som driver butikken.

Tidene har endret seg siden bedriften først startet opp med salg av praktiske klær til bønder og fiskere, men hovedtanken er likevel at ytterplaggene skal være praktiske.
– Det skal være funksjonelt og samtidig se bra ut, sier Kristin.

Innenfor de gamle veggene i Muren finner man flere skandinaviske merker som Barbour, Blæst Rainwear, Helly Hansen, Aalesund Oljeklede og Didriksons1913. Kristin har flere teorier om hvorfor butikken har klart seg så bra i alle disse årene.

– Jeg tror vi er flinke til å lytte til hva kundene trenger, og det er viktig å ha de riktige varene. Vi har også egen nettbutikk slik at alle i hele landet har mulighet til å kjøpe våre produkter. Ofte er vi jo heldige og har været med oss. Vi er glad i rufsevær, smiler hun.

Syklister på brostein

Sykkelpikene rullet inn i handlegaten for to år siden med sine fargesprakende sykler spesielt tilpasset livet i byen.

– Det å sykle skal være behagelig og morsomt.

– Det å sykle skal være behagelig og morsomt. I tillegg ser man bra ut på våre sykler, sier butikkansvarlig, Eivind Kvamm-Lichtenfeld.

Siden 2017 har Sykkelpikene forsynt bergenserne med fargerike sykler og morsomt tilbehør.
– Vi selger mest elsykler, i tillegg til bysykler for de som sykler mye på brostein og fortauskanter. En sitter oppreist og får dermed et bedre overblikk, forteller Kvamm-Lichtenfeld.

SYKLE MED STIL: Det skal være gøy og behagelig å sykle, mener butikkansvarlig hos Sykkelpikene, Eivind Kvamm-Lichtenfeld. (Foto: Martine Haugen)

Ifølge butikkansvarlig er det flest kvinner som kommer innom butikken.
– Sykkelpikene er et navn som appellerer til piker, men det finnes piker i alle aldre og alle kjønn. Ofte kommer par innom og kjøper sykler sammen.

Det intime lokalet er fylt fra topp til tå med alt fra kurver, vesker, klokker og blomster, og mange sykler.
– Det finnes ikke mange slike fysiske butikker. Mye av det vi selger må du på nett for å kjøpe, og da får du ikke tatt på og prøvd produktet.

Mesteparten av salget foregår likevel gjennom nettbutikken.
– Gjennom utsalgsstedene våre får vi vist frem produktene, og vi tar også imot bestillinger i butikk. Kundene får også nettbestillingene levert hit gratis, slik at vi kan montere syklene og dermed får de et ferdig produkt når de handler hos oss.

Vil bevare bysentrum

Multibrand-butikken Regn har levert skandinavisk mote til Bergen siden 2015. Her finner man alt fra klær til både han og henne, til klokker, sko, vesker og solbriller.

– Vi følte Regn hadde behov for litt mer plass. Her fant vi et lokale som var fint og passet til konseptet.

– Inspirasjon er hentet fra småbutikkene i Københavns sidegater. Vi selger mye dansk design fordi danskene er veldig gode. Blant annet Samsøe & Samsøe, Just Female, NORR og så klart Rains, forklarer daglig leder og innkjøper Ingeborg Berg.

Butikken fører også norsk design som Untold Stories og Urban Pioneers, og har flere lokale merker.
– Vi har blant annet capser fra et bergensbasert merke som heter Holstgaard, og duftlys fra North & Lights, som også kommer fra Bergen, sier Berg.

SKANDINAVISK DESIGN: Regn bringer skandinavisk design inn i Gågaten. Daglig leder Ingeborg Berg er fornøyd med driften, og føler at bergenserne er flinke til å støtte de lokale butikkene i sentrum. (Foto: Martine Haugen)

På et skilt utenfor butikken står ordene «vil du ha lokale butikker i morgen må du handle på de i dag». Et viktig budskap mener den daglige lederen.
– Jeg føler mange bevisst kommer hit for å støtte oss. Kundene er opptatt av å ta vare på bysentrum og de lokale nisjebutikkene, sier Berg.

Høsten 2017 flyttet butikken inn i nye lokaler 20 meter bort i Gågaten.
– Vi følte Regn hadde behov for litt mer plass. Her fant vi et lokale som var fint og passet til konseptet, sier hun.

I tillegg til butikken i Gågaten har Regn også egen nettbutikk.

– Det er ingen hemmelighet at folk sitter på mobilene sine mange timer i døgnet.

– Det er ingen hemmelighet at folk sitter på mobilene sine mange timer i døgnet. Da er både Instagram og Facebook en veldig fin måte å få vist frem produktene på.

En grønn oase

Et annet sted i Gågaten har noen tidligere kontorlokaler blitt omformet til en frodig oase av grønne planter. Gründeren Lilli Jane Lønning ønsket ikke å starte en ordinær blomsterbutikk, noe som resulterte i Planterommet.

GRØNNE PLANTER: – Jeg hadde lyst til å gjøre noe nytt i denne bransjen, og ønsket mer fokus på grønne planter, sier Lilli Jane Lønning i Planterommet. (Foto: Martine Haugen)

– Jeg hadde lyst til å gjøre noe nytt i denne bransjen, og ønsket mer fokus på grønne planter. Det er gjerne de samme plantene du finner overalt, men jeg hadde lyst til å finne litt nye ting. Slik som denne, sier gründeren, og viser frem en grønn plante med hvitt spraglete mønster.

Ideen til butikken er hentet fra utlandet.

– Kikker man på Instagram ser man fort at mange butikker både i USA og andre steder tilbyr tusenvis av planter man aldri har sett i Norge før. Jeg tenkte at det må jo gå an å få til her også. Det har vist seg å ikke være så lett, må jeg innrømme, men jeg jobber med det, sier den unge gründeren.

Menn er forfengelige

I Gågaten finnes det også en ekte barberer.

Det er lagt ned mye tid og energi på interiøret for å skape et gjennomført uttrykk.

– Inspirasjon er hentet fra de mest tradisjonsrike og eksklusive barbersalongene i England, sier shopmanager hos Bjørgvin Barbersalong, Ken-Robin Olsen.

Barbereren forteller at det er lagt ned mye tid og energi på interiøret for å skape et gjennomført uttrykk. Kundene blir klippet i gamle stoler fra 1900-tallets Chicago, og innerst i lokalene står en Chesterfield-salong.

FULLBOOKET BARBERSALONG: Ken-Robin Olsen forteller at driften går bra, og at han er booket flere uker frem i tid. Her med kunde Tor Vidar Herving. (Foto: Martine Haugen)

– Menn blir stadig mer forfengelige og tenker mer på skjegg, hud og hår, sier barberen og legger til at de også klipper flere jenter.

Granlund er foreløpig den eneste barbereren i salongen som jobber hundre prosent, men totalt er de tre barbere som alle har spesialisert seg på ulike områder.

– Vi fokuserer på skreddersydde frisyrer hvor vi går ut fra alt fra beinstruktur til hårfarge og tykkelsen på håret, og finner ut hvilken type sveis kunden kler best. Her går man fra rabbagast til gentleman på få minutter.

Opptatt av miljø

Den gamle handlegaten huser også et eget skattkammer. På Fretex selges både secondhand og vintage, og ifølge daglig leder er det gode muligheter for å gjøre et funn.

– Vi har fått inn sko fra Prada og sølvsmykker fra Lapponia, forteller daglig leder hos Fretex i Gågaten, Jan Erik Knudsen.

– En gang fikk vi inn en gullenke som ble taksert til 12000 kroner. Jubelen står i taket når slike ting skjer.

– En gang fikk vi også inn en gullenke som ble taksert til 12000 kroner hos gullsmeden. Jubelen står i taket når slike ting skjer. Det er en del av det som er gøy med å jobbe i en Fretex-butikk; en vet aldri hva som blir levert inn.

Tekstiler står for rundt 60 prosent av salget, i tillegg selger de en god del bøker, CD-er og DVD-er. Ifølge den daglige lederen er bergenserne opptatt av å handle brukt, og butikken får jevnlig besøk av kunder fra nabolaget, i tillegg til mange turister.

– Etter saken om plasthvalen har vi merket en positiv trend; stadig flere har med egne handlenett. Folk virker stolte når de kan fortelle at de har med eget nett.

SECONDHAND OG VINTAGE: – Vi har fått inn sko fra Prada og sølvsmykker fra Lapponia. En gang fikk vi også inn en gullenke som ble taksert til 12000 kroner hos gullsmeden. Jubelen står i taket når slike ting skjer, sier daglig leder hos Fretex i Gågaten, Jan Erik Knudsen. (Foto: Martine Haugen)

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this