BRGN 2018 24
LAGET FOR BERGENSVÆR: – Vi pleier å si at jakkene er designet for fashion, men laget for bergensvær, sier Karine Lunde og Ros-Mari Gaundal.

Vanntett suksess

Del artikkelen i Sosial medier

Yttertøymerket BRGN by Lunde & Gaundal har allerede tatt hjembyen med storm. Nå står resten av Europa for tur.

Det er kanskje ikke så overraskende at ideen til yttertøymerket BRGN by Lunde & Gaundal kom da venninnene og kollegene Karine Lunde (39) og Ros-Mari Gaundal (33) var på vei opp Fløyen en sommerdag i 2014.

– Det å bygge nettverk og bruke folk rundt seg har vært den viktigste lærdommen.

Da det, ikke uventet, begynte å regne, var de to allerede i snakk om lysten til å gjøre noe nytt.
– Vet du forresten om noen gode regntøymerker? spurte Gaundal venninnen.

Mer skulle det ikke til. Kun tre uker etter lanseringen i 2016 var hele lageret til BRGN by Lunde & Gaundal utsolgt, og på slutten av året endte de med en omsetning på 1,3 millioner kroner.

I løpet av 2017 ble jakkene solgt inn til 50 butikker i Norge, fra Finnsnes i nord til Kristiansand i sør, inkludert alle storbyene. Omsetningen i 2017 var nesten fire ganger større enn omsetningen i 2016, og endte på like under fem millioner.

Laget for bergensvær

BRGN 2018 04
ÉN KÅPE TIL ALLSLAGS VÆR: – Vi har hatt fokus på å designe kåper vi selv har lyst til å gå i, sier Karine Lunde og Ros-Mari Gaundal.

Lunde visste riktignok om en del gode regntøymerker regnværsdagen i 2014, men samtlige i en relativt dyr prisklasse.

– Dessuten synes vi at mange regnjakker er veldig regntøyaktige i stilen. Derfor har vi hatt fokus på å designe kåper vi selv har lyst å gå i, for så å gjøre dem vanntette. Jeg merket at hver gang jeg kjøpte en fin kåpe, ble den hengende i klesskapet, ettersom man stadig må kle seg etter været. Man skal kunne bruke våre jakker både på regn- og solværsdager.

BRGNs motekåper har vannsøyle på over 10.000 mm. I tillegg har de lagt vekt på stoff som puster, slik at man skal kunne være i bevegelse uten å bli klam.

– Vi pleier å si at jakkene er designet for fashion, men laget for bergensvær. Hver kolleksjon har ulik inspirasjon. Jeg henter blant annet inspirasjon fra lyset, været og fargene i den skandinaviske naturen. Alle jakkene har hette i kragen, slik at man enkelt kan skjule den. Jakkene har praktiske refleksdetaljer, som går ton i ton med resten av jakken.

Vårkolleksjonen er for lengst ute, og BRGN er hittil utsolgt for tre av modellene.

ANALYSERTE MARKEDET

Paradoksalt nok er verken Lunde eller Gaundal fra Bergen. Begge er østlendinger som forelsket seg i hver sin bergenser. Før de tok steget helt ut, måtte de høre med mann og barn hjemme, for det er ikke risikofritt å satse på gründervirksomhet. Begge har måtte selge hver sin bil og leie ut deler av huset.

– Som mennene våre sier; nå er det vi som har bundet oss til Bergen. De har vært veldig støttende, og syntes det var en god idé.

Da ideen om det nye regntøymerket var på plass, tok venninnene kontakt med Innovasjon Norge. Deretter var det tid for en markedsanalyse for å sjekke om det var rom for et nytt regntøymerke. Det var det. På første innsalg fikk gründerne kolleksjonen på plass i 30 butikker. De dro rundt og viste frem kolleksjonen, slik at butikkeierne fikk ta og føle på varene. Dermed var de sikre på behovet.

Utsolgt på tre uker 

Sommeren 2016 ble den første kolleksjonen lansert. Gründerne sendte ut varene og dro på ferie. I løpet av tre uker i juli var alt på lageret solgt ut.

– Det var surrealistisk. Vi hadde regnet med at alle kjente måtte få jakke i julegave. Da vi så hvor godt jakkene solgte, føltes det ganske sprøtt. Butikker ringte oss og etterspurte flere jakker, for de var helt utsolgt.

[PostBlock id=54]

Det å dra rundt med produktene viste seg å være en god avgjørelse, og kontakten med butikkeierne har vært gull verdt.

– Geir i Twisted ringte oss en halvtime etter at første kolleksjon var på plass, for da hadde han allerede solgt en jakke. Han tok bilde av kunden og la ut på Instagram. Vi har fått et fint forhold til mange av butikkene. For oss er det viktig at produktene våre fungerer i hver enkelt butikk. Vi har ikke lyst til å bare levere fra oss jakkene, og så er det deres problem dersom de ikke selger. Dersom det ikke fungerer i den enkelte butikk, skal ikke vi presse oss på.

Gründerne har derfor valgt butikkene med omhu. Hovedmålgruppen er de urbane kvinnene, som beveger seg i bylivet.

– Vi ser for oss en bykvinne som har fokus på mote, og ønsker å bruke deler av budsjettet sitt på klær og kvalitet. Hun er bevisst på hva hun vil ha, og opptatt av bærekraftighet. Hun kjøper ikke plagg for å kaste om to måneder, men ønsker at hvert plagg skal vare lenge.

Bygge nettverk

Fjorårets resultat endte på over en million, og nå kan Lunde og Gaundal endelig ta ut lønn. De gode resultatene har også gjort at de har kunnet ansette to personer til. Nå teller BRGN tre og et halvt årsverk.

– Vi er nøkterne personer begge to. Ingen av oss liker purringer og røde tall. Vi er veldig bevisst på alle økonomiske valg vi tar, og skjønte tidlig at det er viktig å ha litt sparebluss i starten. Underveis har vi gjort en rekke valg for å spare kostnader. Blant annet har vi byttet bank og regnskapsfører. Det er svært viktig å ha de riktige partnerne.

Kurven har fortsatt å peke jevnt oppover.

– For oss handler det nå om å fortsette den gode trenden og vokse videre. Vi har hatt en bratt læringskurve, og innsett at nettverk kjempeviktig. Det å bygge nettverk og bruke folk rundt seg har vært den viktigste lærdommen.

Bergen har skjønt det

Det er ikke bare jakker som produseres. Til høsten kommer vanntette joggesko, i tillegg til ulltilbehør som skjerf og luer. Nytt i år blir også en egen herrekolleksjon. Målet er å bli det foretrukne yttertøysmerket i Norge og Skandinavia, og til slutt i resten av verden. Ettersom vintrene i Nord-Europa blir stadig mildere, er det ingen tvil om at det kommer til å finnes et marked for regntøy i årene som kommer.

– Det er jo trist at klimaendringene fører til våtere vær, men det gir behov for et annet type yttertøy. Vi ser nå at salget av dunjakker går ned, mens denne type plagg blir det mer og mer av. Bergenserne har heldigvis skjønt det. I en by hvor det regner tre av fire dager, bør tre av fire kåper tåle regn.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this