Folkets festspillscene: «En plass i solen» er en forestilling om vennskap og kjærlighet, om ensomhet og sorg, om latter og glede. Kort sagt, livet, slik vi kjenner det, fortalt av helt alminnelige folk, men presentert i en kunstnerisk form.
«Kjærligheten handler ikke om rettferdighet» sier Cornelia Glitsch, som er en av deltagerne på en større workshop i regi av Folkets festspillscene. Gjennom sine personlige historier belyser en gruppe helt vanlige mennesker her spørsmål om menneskeverd og fellesskap. «Vennskapet er viktig, men det må være noe mer. Det må være lidenskap i vennskapet, og det må være frihet. Begge må føle seg frie» utdyper Glitsch.
Forestillingen blir til
Vibeke Flesland Havre, som er kunstnerisk leder for forestillingen, og hennes medhjelper, teaterpedagog Ruth Hol Mjanger, følger interessert med på det Glitsch og en rekke andre deltagere forteller av selvopplevde historier. De to gjør opptak av alt som blir sagt, og noterer ivrig på hver sin blokk.
De to gjør opptak av alt som blir sagt, og noterer ivrig på hver sin blokk.
Etter hver fortelling inviteres alle deltagerne til diskusjon om det de har hørt. «Jeg hadde en vanvittig frykt for å miste meg selv da jeg traff ham jeg er gift med» kommer det fra en av dem. «Kjærligheten er en balansegang» slår en annen fast.
Bergensmagasinet skulle gjerne fortalt mer fra den intense og spennende workshopen, men da ville vi samtidig risikert å røpe biter av det som vil bli presentert fra scenen. For forestilling blir det, i år som i fjor.
Inspirert av tyske borgerscener
Det hele begynte under Festspillene 2014, da det ble satt opp en bod på Festplassen der forbipasserende ble invitert til å fortelle en historie fra sitt eget liv. Disse historiene dannet så grunnlaget for forestillingen «Det var en gang et menneske», som ble satt opp på DNS under Festspillene 2015.
– Dette er en streng i en helt ny strategi for hva Festspillene skal være.
Dette ble en stor suksess, med flere ekstraforestillinger. I år er det satt opp 12 forestillinger, hvorav to er forbeholdt skoler. Prosjektet er et samarbeid mellom Den Nationale Scene og Festspillene, og har premiere på DNS Lille Scene fredag 27. mai.
– Jeg hadde sett hvilken stor suksess dette var i Dresden, som var først med disse borgerscenene, forteller festspilldirektør Anders Beyer, som tok initiativet til å gjøre noe lignende under Festspillene i Bergen.
– Dette er en streng i en helt ny strategi for hva Festspillene skal være. Vi ønsker å ta et samfunnsansvar, ta fatt på folks liv og se hva som rører seg der ute.
Tørket tårer
At dette er en strategi som virker kan avleses både i en stor publikumsvekst de siste årene, der Festspillene når frem til folk som aldri tidligere har latt seg friste av festivalprogrammet, og ved at de i fjor ble tildelt Norsk publikumsutviklingspris.
– Setter du amatørmusikere til å spille i et symfoniorkester, så lyder det likevel som amatører. Men dette blir profesjonelt.
– Folkets festspillscene handler om å stille et speil opp på scenen. De som står der, representerer meg og deg. Jeg kaller dem for hverdagslivets eksperter. De er ikke profesjonelle, men utstiller sårbart og skjørt sitt eget liv, sier han, og slår over på morsmålet:
– Folk har kommet til meg etterpå og sagt at «for helvede, dette er jo mit liv, min kærestesorg, min historie». Jeg måtte selv tørke tårer da jeg så det i fjor.
Samtidig understreker han at det ikke er snakk om amatørteater.
– Setter du amatørmusikere til å spille i et symfoniorkester, så lyder det likevel som amatører. Men dette blir profesjonelt.
PÃ¥ stram line
– Vi har to virkeligheter. Den ene er den vi lever i, den andre er inne i hodene våre. Jeg tror at alle mennesker er interessante på et eller annet vis, det handler bare om å finne de rette nøklene, sier Vibeke Flesland Havre.
– Dere frykter ikke at forestillingen kan bli tippe litt over i det sentimentale, ala «Gråtende barn»?
– Vi risikerer selvsagt at noe kan bli for banalt og platt. Jeg har gått på sirkusskole i mange år, men dette er det nærmeste jeg har kommet balansekunst. Her føler jeg at vi balanserer på en knivsegg, sier Havre.
– Du kan gå på line?
– Ja, på stram line. Her er mange stemmer som skal bli hørt, både fra historiefortellerne og det kunstneriske teamet. Det er et stunt, dette. Jeg vet ikke om vi vil lykkes, men vi legger listen på et sted der det enten blir veldig bra eller skikkelig dårlig.
En plass i solen fremføres pÃ¥ DNS hverdager kl. 19.30 og lørdager kl. 15.00 og 18.00 i perioden fredag 27. mai – lørdag 4. juni. Festspillene 2016 arrangeres i tidsrommet onsdag 25. mai til onsdag 8. juni.Â
Utdrag fra festspillprogrammet
- Powaqqatsi – Life in Transformation: Kultfilm med musikk av Philip Glass. Fremføres med fullt orkester i samspill med Philip Glass og hans ensemble. HM Dronning Sonja vil være til stede under denne åpningsforestillingen.
- Dødsdansen av August Strindberg: Mikael Persbrandt, Lena Endre og Thomas Hanzon spiller rollene i Strindbergs tidløse trekantdrama.
- Hedvig Mollestad Trio og Moonpedro and the Sinking Ship: Hedvig Mollestad Trio holder plateslippkonsert i Melodonten (Festplassen), sammen med Pedro Carmona-Alvarez og hans band.
- Senromantiske mesterverker fra Arnold Schönberg: Sopranen Nadja Michael, BFO og videokunstneren Netia Jones tar oss med på en visuell vandring i Schönberg-stykkene Erwartung og Verklärte Nacht.
- Music with the Real: Det bergenske elektronikaensemblet Asamisimasa vil blant annet urfremføre verker av Henrik Hellstenius og Carola Bauckholt.
- Sanger fra smitt og smau: Kjente og kjære bergenssanger med «glimt i øget», fremført av Helge Jordal, barnekor og musikere. Gratis/forhåndsbestilling.
- Spenstig og tidløs opera: Rossinis opera Barberen i Sevilla fremføres av Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, Bergen Operakor og solister. Kunstnerisk ledelse: Anne Randine Øverby.
- Hva er et menneske verdt? Dette spørsmålet er utgangspunktet for Folkets festspillscenes forestilling En plass i solen. Regi, manus og visuelt konsept: Vibeke Flesland Havre.
- Intimkonsert med Jordi Savall og Les Voix Humaines: Opplev en av de største personlighetene innen renessansemusikk.
- Konsert med Judy Collins og gjesteartist Thomas Dybdahl: 60-tallslegenden er kjent for å ha tolket låter av både Bob Dylan, Leonard Cohen og Joni Mitchell.
- Norske salmer møter jazz og afghansk poesi: Tord Gustavsen og Simin Tander fremfører kjente norske salmer som har blitt fritt gjendiktet til det afghanske språket pashto, og sufidikt gjendiktet til engelsk. Med Jarle Vespestad (perkusjon) og Nils Petter Molvær (trompet).
- Carte blanche med Anneli Drecker: Forestillingsserie der danserne iscenesetter seg selv i møte med Dreckers musikk.
- Angelique Kidjo: Den afrikanske superstjernen er engasjert i politikk, og bruker bevisst musikken som en plattform for interkulturell kommunikasjon.
- Avslutningskonserten: På programmet står blant annet Rolf Wallins trompetkonsert The Fisher King, skrevet for og fremført av Håkan Hardenberger, før kvelden avsluttes med Edvard Griegs a-mollkonsert, med den unge briten Benjamin Grosvenor som solist.