fjordsteam1 foto Eilif Stene
FOLKEFEST ETTER PANDEMIEN: – Fjordsteam blir byens første folkefest etter pandemien, sier Carl Harbitz-Rasmussen. Bildet er fra Fjordsteam i 2013. (Foto: Eilif Stene)

Folkefest for motordrevne farkoster

Del artikkelen i Sosial medier

– Vi er en festival for bevegelige kulturminner på land, til vanns og i luften, sier Carl Harbitz-Rasmussen, som er styreleder for folkefesten Fjordsteam. I begynnelsen av august dras arrangementet i gang for femte gang etter oppstarten i Kulturbyåret 2000.

fjordsteam2
STØRST I EUROPA: – En fra Riksantikvaren ringte meg for et par uker siden og hevdet at dette er det største arrangementet av denne typen i hele Europa, sier Carl Harbitz-Rasmussen. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Carl Harbitz-Rasmussen er en mann med mange jern i ilden; de fleste knyttet til noe som trenger fossilt brennstoff for å kunne bevege seg.

Han jobber som SAS-pilot, og bruker ellers alle ledige timer på å engasjere seg i veterandoninger – noe han har holdt på med siden han 16 år gammel var med og stiftet Bergen Veteranvogn Klubb.

Vi gjør flere forsøk på å få til et intervju, og til slutt klarer han å få det til å klaffe med timeplanen.

– Jeg kommer rett fra styremøte i Bergens Elektriske Sporvei, sier han i det vi finner oss et bord på en uterestaurant på Bryggen.

BYUTVIKLING PÅ SKINNER

BES er en idealistisk organisasjon som arbeider for å gjenopprette trikkelinje 3 over høyden fra Trikkehallen på Møhlenpris til Sentrum og Engen. Arbeidet støttes av byens politiske ledelse gjennom et bystyrevedtak om at museumssporveien skal fullføres. Får de dette til, vil beboerne på Møhlenpris kunne ta trikken til teateret, mens turister kan ta den til Botanisk hage.

– Det er en historisk linje dere vil gjenskape?

– Vi må se fremover og finne nye løsninger, men du er nødt til å kunne snu deg i bakspeilet og se hva som har vært.

– Ja, den ble åpnet i 1911. Men trikken er mer enn nostalgi; det er byutvikling på skinner. Dette er en kjempedugnad for hele byen. Foreløpig kjører vi kun på søndagene. Vi la ned de siste skinnene 16. mai, så nå ligger det skinner hele veien fra Engen til Møhlenpris.

Han sitter også i styret for Kulturvernforbundet; en paraplyorganisasjon som jobber for å bedre vilkårene for det frivillige kulturvernet.

– Vi har 31 medlemsorganisasjoner, 2000 lokallag og over 260 000 medlemmer. Disse frivillige ildsjelene jobber med å ta vare på vår materielle og immaterielle kulturarv, forklarer han.

– Under oss ligger blant andre Landslaget for lokalhistorie, Landsforbundet av Motorhistoriske kjøretøyklubber og Norges Husflidslag.

200 ÅR MED FOSSIL MOBILITET

– Men nå skulle det handle om Fjordsteam. Hva er bakgrunnen for dette arrangementet?

–Fjordsteam er på en måte en feiring av 200 år med fossil mobilitet. Da dampmaskinen kom, gikk vi fra kalender til klokke. Da fikk vi regularitet og folkeopplysning. Fossil drivkraft er det som har gjort verden til slik vi kjenner den i dag.

– Men trikken gikk på strøm?

– Ja, men det var kullkraftverk som drev den. I området hvor Lysverket siden ble etablert, lå det et kullkraftverk som blant annet drev trikken. Trikken kom til Bergen i 1896, og begynte driften i 1897, sier han.

fjordsteam3 Maribo foto Pieter Hondema
DAMPKJØRETØY: Engelskbygget lokomobil eller damptraktor fra 1924. Maskinen er av merket Super-Sentinel og har kjælenavnet Elefanten. I land med mye kull var dampkjøretøyer ganske vanlige syn i trafikken gjennom hele mellomkrigstiden. Elefanten er et av dampkjøretøyene som inntar Bryggen i august. (Foto: Pieter Hondema)

– Poenget mitt er at vi kan ikke feie 200 år med fossil drift under teppet. Vi må se fremover og finne nye løsninger, men du er nødt til å kunne snu deg i bakspeilet og se hva som har vært.

– Det er der vi kommer inn når vi arrangerer byens første folkefest etter pandemien. I august blir vi Norges største ruteselskap de dagene festivalen varer. Under Fjordsteam i 2018 hadde vi 67 anløp i 21 kommuner, lagt opp etter slik fjordabåtruten gjorde det før.

Første Fjordsteam var i Kulturbyåret 2000 (under navnet Norsteam). Da var det egentlig ment som et treff for alle som driver med fartøyvern i Norge.

– Det ble det største arrangementet i Kulturbyåret – og det mest folkelige. Så ble det gjentatt i 2005, 2013 og 2018 – så årets arrangement blir det femte i rekken.

MER ENN BÅTER

Fjordsteam AS eies av Tide Veteranbusser, Bergen Brandkorps historielag, veteranskiplaget Fjordabåtene og Bergen Veteranvogn Klubb.

– Så Fjordsteam er mer enn båter? 

– Mye mer. Fjordsteam er bevegelig kulturarv. Fly også; et passasjerfly av typen Douglas DC-3 fra 1943. Det er kanskje det mest legendariske passasjerflyet som finnes, sier han.

– En fra Riksantikvaren ringte meg for et par uker siden og hevdet at dette er det største arrangementet av denne typen i hele Europa, sier han.

– Du kan reise med dampbåt ut til Garnes, ta damptog til Nesttun, videre med veteranbuss til Flesland, der du så kan fly tilbake med et passasjerfly fra førtitallet.

– Du kan altså reise med dampbåt ut til Garnes, ta damptog til Nesttun, videre med veteranbuss til Flesland, der du så kan fly tilbake med et passasjerfly fra førtitallet. Og så har vi jo fortsatt et hengende håp i snøret om å få åpnet trikkelinjen ned til Engen. Det er ikke sikkert vi klarer det, men vi jobber med det.

Kulturminner av denne typen omtales gjerne som «bevegelige», eventuelt «rullende» for de som går på hjul. Under årets Fjordsteam kan du oppleve store deler av denne kulturarven, med hele 66 påmeldte historiske fartøy.

Fjordsteam4 RA Riim IMG 4984 scaled
VENTENDE DROSJEBILER: Bergen Veteranvogn Klubb skal gjenskape et havnemiljø rundt skur nr. 8 på Dreggekaien slik det kunne fremstå på 50-tallet. (Foto: Privat)

– Vi stenger Bryggen fra torsdag til søndag. Det blir blant annet dampdrevne kjøretøy som går opp og ned på Bryggen. Det var veldig vanlig før. Vi henter disse fra Nederland.

Bergen Veteranvogn Klubb står for denne delen av arrangementet, der de skal gjenskape et havnemiljø rundt skur nr. 8 på Dreggekaien slik det kunne fremstå på 50-tallet. Dampskibet Stavenes (bygget i 1904) vil ligge ved kaifronten, og alt som skal ombord der vil bli levert av vare- og lastebiler fra 30-tallet.

KONGENS GAMLE BIL

– Her vil du finne en drosjeholdeplass med de vanlige drosjebilene fra rundt 1950 med takgrind, bagasje, og mye «pakkenelliker». Alt skal med, forteller Richard A. Riim fra veteranvognklubben.

fjordsteam5 scaled
VAFLER OG VETERANBILER: – Vi i Bergen Veteranvogn Klubb kommer til å ha et eget representasjonstelt, der vi skal steke vafler og prate om gamle dager med forbipasserende, sier Richard A. Riim. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Du vil blant annet få se når «familien Johnsen» fra Fana ankommer kaien i en Studebaker fra 30-tallet – lastet opp med alt de skal ha med på «landet». Samtidig står en T-Ford fra 1925 og fyller bensin fra to bensinpumper fra 1957, og frem mot Slottsgaten vil du kunne se HM Kong Haakons gamle Humber fra 1951.

I tillegg blir det boder og marked – samt demonstrasjoner av immateriell kultur. Sistnevnte handler om kunnskapen om ting, og her er det tre nasjonale fartøyvernsentre som jobber med å ivareta kompetansen: Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand, Nordnorsk Fartøyvern og Båtmuseum i Troms og Hardanger fartøyvernsenter i Norheimsund. Både Bredalsholmen og Norheimsund deltar under årets Fjordsteam.

Fjordsteam 2022 arrangeres i Bergen fra 4. til 7. august. Dersom du kan tenke deg å jobbe frivillig under Fjordsteam, kan du sende en melding med kontaktinfo til [email protected]. Mer informasjon: fjordsteam.no

fjordsteam21 scaled
FOLKELIV I BYEN: Fjordsteam er en storstilt feiring av motordrevne farkoster, enten de går på hjul eller med propell. Bildet er fra Fjordsteam 2018. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)
baatsak24 scaled
VARIASJON: Kongens bil eller en urestaurert Kadett stasjonsvogn fra 1969? Begge deler har sin plass på Fjordsteam. Og firedørsutgaven av denne bilen er omtrent like sjelden som kongens Humber. En bil for en mann med hatt, sa eieren. Og tok på seg hatten! Bildet er fra 2018. (Foto: Jan Hanchen Michelsen)

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this