SnapDrive karriere toppbanner
EN BLANDET OPPLEVELSE: «På sitt beste er dette et band som høres ut som en blanding av King Crimson, Frank Zappa og frijazz. På sitt verste er de derimot et band som tar platt humor til et nytt nivå» skriver Bergensmagasinets anmelder. (Foto: Roy Bjørge)

Flinke musikere, platt humor

– Nå skal dere få en leksjon dere sent vil glemme, åpner Sondre Jørgensen. Derfra og ut får vi se og høre et band som til fulle lever opp til navnet sitt, i en konsert som svinger fra det banale og – unnskyld ordspillet – skandaløst platte – til olympiske høyder av musikalsk virtuositet.

Det Skandaløse Orkesters første konsert i Bergen etter deres triumfferd til Zappanale-festivalen i Bad Doberan ble en blandet opplevelse. Et fullsatt Teglverket på Det Akademiske Kvarter tok imot progbandet som om de var hjemkomne helter, og jublet for ethvert musikalske krumspring de gjorde i løpet av den halvannen times lange konserten.

Det Skandaløse Orkester er et av landets beste progband, et faktum de febrilsk prøver å skjule ved å pakke alt sammen inn i en slags «hør hvor lite alvorlig vi tar oss selv»-revy. 

Her var sirkusmarsjer, sterkt Zappa-influerte soloer, balkanfolk, renessansemusikk med vikingvokal, et underlig midtparti der de ba om fem minutters stillhet – og en bisarr hardcore techno-avslutning der de gjentok og gjentok til det kjedsommelige et refreng Bjørn Hellfuck ville vært stolt av («face down ass up / that’s the way we like to fuck») – mens gitaristen og bassisten simulerte – ja, nettopp det de sang om i refrenget.

På sitt beste er dette et band som høres ut som en blanding av King Crimson, Frank Zappa og frijazz (ordet frijazzprog dukket opp i hodet underveis). På sitt verste er de derimot et band som tar platt humor til et nytt nivå. Ingen av dem er humorister, og da hjelper det ikke mye at (de musikalske) vitsene fremføres med Mikke Mus-stemmer.

Skandalen med Det Skandaløse Orkester er rett og slett at de er et av landets beste progband, et faktum de febrilsk prøver å skjule ved å pakke alt sammen inn i en slags «hør hvor lite alvorlig vi tar oss selv»-revy.

De åtte musikerne gjør alle en formidabel jobb, med flotte soloer, sjangertro taktskifter og intrikate arrangementer – og to fantastiske blåsere (saksofon/klarinett og trompet) som makter å hente resten av bandet inn igjen når de havner for langt utpå.

Ellers overrasker det meg at Sondre Jørgensen tar en såpass tilbaketrukket rolle. Når han endelig kommer frem og deler spotlighten med vokalist Mats Erik Zen, tar han fullstendig av, med maniske øyne og (innimellom) helt magiske Rottefangeren fra Hameln-fløytesoloer.

Fem minutters stillhet

Halvveis inn får vi så bønnen om fem minutters stillhet. Det eneste vi hører fra scenen, er Søster Pling som lager rare vokallyder. «Slutt å lage lyder» ropes det fra salen. «No e’ eg lei av å vente». «Skandale! Kor e refrenget?» roper en annen. «Regnskogen brenner» svares det fra scenen. «Vi mister / vi vokser mens vi visner / skyggene hvisker» synger Søster Pling, akkompagnert av trommer, rar latter (!), blåsere og gitar.

«Spøkelset fra Europa vender tilbake / nå er det vi som må smake medaljens bakside» synger hun videre, og vi forstår at det er en miljøbevisst sang om hvordan kloden vår ødelegges.

Etter en flott gitarsolo hører vi lyden av laserpistoler. Bandet later som om de faller døde om. Bølgeskvulp. Marsjerende trommer. Vokalisten reiser seg og marsjerer i takt. «Samme leksen om igjen» synger han. «Vi våknet for seint» svarer Søster Pling.

Mer bølgeskvulp. Alle står rett opp og ned, som frosne figurer. De stirrer tomt foran seg. Måkeskrik, bølgeskvulp. I sannhet en underlig seanse som får publikum til å bli litt i villrede.

«Vi har skrytt mye i avisene av at vi er blitt så god, men vi har ikke øvd så mye på de nye tingene» sier Sondre Jørgensen, muligens som en unnskyldning, før bandet gir oss den nye låten Sleik. Denne låter som noe hentet fra en italiensk spaghettiwestern, med spretne blåsere, en jazza elpianosolo og en avslutning der alle stopper på likt.

Billedserie fra konserten

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Skandaløse Orkester i Teglverket
Det Skandaløse Orkester i Teglverket

Det Akademiske Kvarter, 29. august. Kveldens besetning: Mats Erik Zen: Vokal, gitar / Sondre Jørgensen: Keyboard, vokal / Øystein Bech-Eriksen: Gitar, vokal / Søster Pling: Vokal, upassende oppførsel / Jørgen Haugland: Bass / Gjert Hermansen: Trommer / Morten Norheim: Saksofon / William Grøv-Skramsett: Trompet. Support: marOder.

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this