Bergenseren er unik og ofte ubegripelig.
Bergenseren er stolt og kry.
Ofte elsket og hatet.
Bergensmagasinet formidler histrorier om mennesker som lever og jobber i vestlandets hovedstad.
Bergensmagasinet er et annerledes medium, og bidrar til å løfte frem gründere, talenter og forøvrig alle menneskene som bor i verdens vakreste by.
[aps-social id="1"]
HJERTESLAG PÅ HJEMMEBANE: – Fullt trøkk fra første stund foran en fullpakket Plenen, forteller Bergensmagasinets fotograf, og legger til at det kledde dem godt å spille for et så stort publikum. – De har rutinen inne, sier han.
Hjerteslag stod for en perfekt oppsummering av årets Bergenfest da de gjorde en liten omskriving av refrenget i låten Kong Oscars Gate.
Se stor billedkavalkade fra Bergenfest nederst i saken!
– 38.000 mennesker var innom årets Bergenfest.
– Det har vært utrolig kjekt å være med på årets festival, både som medarbeider og publikummer, sier daglig leder for Bergen Live, Frank Nes.
FORNØYD FESTIVALSJEF: – Det har vært utrolig kjekt å være med på årets festival, både som medarbeider og publikummer, sier Frank Nes. (Arkivfoto: Magne Fonn Hafskor)
Tallenes tale er krystallklar: Bergenfest har i år vært en stor suksess, med salg av mat og drikke inne på festivalområdet for 14,2 millioner kroner (inkludert merverdiavgift) og billettomsetning på 18 millioner.
Medregnet 3.162 firedagers festivalpass (teller som fire enkeltbilletter) betyr dette 26.755 solgte billetter – hvorav avslutningsdagen var den best besøkte, med rundt 8.500 solgte billetter.
Sammen med 10.600 barnehagebarn og skoleelever fra trinn 7-10 på Bergenfest Ung, rundt 500 akkrediterte artister og deres gjester, samt festivalens egne medarbeidere, frivillige og leverandører var det totalt i overkant av 38.000 mennesker innom årets Bergenfest.
– Det har kun vært godord fra publikum, artister og bransjegjester, både når det gjelder lineup/program, festivalområdet og gjennomføring, sier en fornøyd festivalsjef.
Han gleder seg i tillegg over at det på få timer ble solgt 1700 festivalpass til Bergenfest 2020 da de ble lagt ut for salg mandag i forrige uke.
– Det er en god indikasjon på at Bergenfest er et arrangement som publikum setter pris på, avslutter han.
BERGENFEST 2019: TERNINGKAST
Det kan jeg gjerne underskrive på, samtidig som jeg beklager at en privat 50-årsfeiring kom i veien for et gjenhør med vår tids største rockeikon, Patti Smith.
En privat 50-årsfeiring kom i veien for et gjenhør med vår tids største rockeikon, Patti Smith.
Et plaster på såret var at bursdagsbarnet hadde hyret inn bergensduoen Into the Beast (Marita Moe Sandven og Ole Amund Gjersvik), som åpnet festen med å spille en praktfull minikonsert.
Derimot fikk jeg med meg veldig mye bra på Bergenfests to første dager.
I STEDET FOR PATTI SMITH: Into the Beast (Marita Moe Sandven og Ole Amund Gjersvik) spilte en praktfull minikonsert hjemme på plenen til en kompis. (Video/klipp: Magne Fonn Hafskor)
YOU’RE A WEIRDO
Først ut for meg var madchester-bandet The Charlatans, som spilte på Plenen onsdagen kl. 17.30. Jeg syntes litt synd på dem, der de gjorde så godt de kunne på festivalens største scene – foran et noe slunkent publikum som – til tross for strålende solskinn – ennå ikke var kommet i festivalstemning.
Stemmen til Tim Burgess har nok hatt bedre dager, og innimellom minnet han litt om en karaokeversjon av seg selv.
Vi fikk helt OK versjoner av kjente låter som den Sympathy for the Devil-aktige One to Another, flotte North Country Boy og de tidlige hitene Weirdo (med surkleorgel) og Sproston Green. Stemmen til Tim Burgess har nok hatt bedre dager, og innimellom minnet han litt om en karaokeversjon av seg selv.
Det største problemet var likevel de foran scenen, som ikke responderte på den karismatiske vokalistens mange publikumsfrierier. Dette kunne vært en helt annen konsert om bandet hadde fått komme på litt senere på kvelden.
LITE RESPONS FRA PUBLIKUM: The Charlatans kunne holdt en helt annen konsert om bandet bare hadde fått komme på litt senere på kvelden.
Da The Charlatans hadde gått av scenen, oppstod det straks et lite luksusproblem: Skulle jeg velge å se Stephen Malkmus & The Jicks på Plenen eller Julia Holter i Håkonshallen?
Skulle jeg velge å se Stephen Malkmus på Plenen eller Julia Holter i Håkonshallen?
Låtmaterialet var hentet fra hennes to siste album, med to sanger fra Have You in My Wilderness (2015) og syv fra Aviary (2018), fremført av et stort sett akustisk band (fiolin, kontrabass, trommer, sekkepipe, trompet) krydret med perkusjon og elektronikk.
SAKRALE HYMNER, STADIONROCK, PØNKEGITAR OG COUNTRYBLUES
Den vakre Les Yeux to You åpner med elpiano og lett perkusjon, før hele bandet kommer på. Julia ser glad ut; smiler mens hun synger det fengende og ordlekende refrenget.
«Feel You» kunne vært skrevet for Bergen: «There are so many days of rain (…) / I love to run away from the sun».
Så får vi Feel You, som kunne vært skrevet for Bergen: «There are so many days of rain (…) / You know I love to run away from the sun», og er en uventet «normal» låt fra det eksentriske talentet. Til slutt får vi Sea Calls Me Home, som fremføres langsomt og sakralt.
Hele bandet er med, samt en rytmeboks skrudd opp til den lyseste diskant. Selv veksler hun mellom cembalo- og orgellyd fra tangentene i en låt som stiger og stiger, som en hymne til skaperverket, før den umerkelig flyter over i I Shall Love 2 – som er et perfekt sted å avslutte: «I shall love, love, love, love».
HØYLYTT STADIONROCK: Tom Walker låt helt greit, uten at jeg klarte å feste meg særlig verken med låtmaterialet eller den intense fremtoningen hans.
Ute igjen i solen fikk jeg med meg litt av Tom Walkers høylytte stadionrock, uten at jeg helt fikk fot for det. Det låter helt greit, uten at jeg klarer å feste meg særlig verken med låtmaterialet eller den intense fremtoningen hans.
I stedet går jeg tidlig bort mot Magic Mirrors, der køen allerede er lang av forventningsfulle publikummere som ønsker å få med seg 20 år gamle Lindsey «Snail Mail» Jordan.
Snail Mail vinner stort på sjarm, med et lett snerrende «tiger i bur»-uttrykk og pønkaktige låter. Tøft er ordet.
Hun spiller en slags hårete rufserock, med seg selv som sologitarist og vokalist. Stemmen hennes er kledelig nasal, og egentlig ganske monoton. Hun vinner stort på sjarm, med et lett snerrende «tiger i bur»-uttrykk og pønkaktige låter som stort sett klokker inn på 2-3 minutter. Tøft er ordet.
TØFT ER ORDET: Snail Mail vinner stort på sjarm, med et lett snerrende «tiger i bur»-uttrykk og pønkaktige låter som stort sett klokker inn på 2-3 minutter.
Tilbake på Plenen gjør den mediesky Justin «Bon Iver» Vernon seg klar. Verdt å få med seg, og det gjør jeg også – men forbigår konserten ellers i stillhet i og med at det var nedlagt fotoforbud.
Countrysoul-artisten Ryan Bingham gjorde en overraskende humørfylt og Trump-kritisk konsert.
Etterpå var det rett tilbake i Magic Mirrors-teltet, der countrysoul-artisten Ryan Bingham gjorde en overraskende humørfylt og Trump-kritisk konsert. Veldig bra, spesielt om du har fått overdose av glattpolert amerikansk country ala Toby Keith.
HUMØRFYLT OG TRUMP-KRITISK: Ryan Bingham var verdt å få med seg, spesielt om du har fått overdose av glattpolert amerikansk country ala Toby Keith.
SANGER HENTET FRA LIVET
Dagen etter var jeg på plass idet det bergenske skrangleorkesteret Romskip inntok Plenen. De var litt plaget av lydproblemer, og var ikke alltid helt samspilte, men vant stort på humor og sjarm.
Romskip mangler de store låtene, men gi dem et år eller to, og dette kan virkelig ta av.
Det ser ut som de har det gøy på scenen, med en interessant veksling mellom en smørblid rytmegitarist og en mer alvorlig og «sinna» vokalist, som endatil røyker på scenen.
Romskip mangler de store låtene, men gi dem et år eller to (og en litt mindre scene), og dette kan virkelig ta av.
SKRANGLEORKESTER MED BÆKKALOKK-LOGO: Romskip var litt plaget av lydproblemer, og var ikke alltid helt samspilte, men vant stort på humor og sjarm.
Så kom det som for meg var hele festivalens største høydepunkt: Britiske Yolanda «Yola» Quartey overbeviste en fullsatt Håkonshallen om at hun akkurat nå må være en av de største countryblues/soul-stemmene.
Hun har en fulltonende røst som både går dypt ned i Aretha Franklins mørke register og høyt opp til Dusty Springfields hvite skyer.
Yola overbeviste en fullsatt Håkonshallen om at hun akkurat nå må være en av de største countryblues/soul-stemmene.
Hør debutalbumet hennes – produsert av Dan Auerbach (The Black Keys) – og les hennes gripende historie (hun har gitt flere åpenhjertige intervjuer om sin vanskelige oppvekst, med en psykotisk mor, opphold på barnehjem og et liv som hjemløs på gaten). Et ekte løvetannbarn med sanger hentet fra livet.
FULLSTENDIG GRIPENDE: Yolas konsert i Håkonshallen varte litt utover tilmålt tid, men det var umulig å reise seg og gå derfra.
Konserten hennes varte litt utover tilmålt festivaltid, men det var umulig å reise seg og gå derfra. Som første ekstranummer fikk vi hennes tolkning av Aretha Franklins Spanish Harlem – sunget som om den skulle være hentet direkte fra hennes eget liv: «There’s a rose in Spanish Harlem (…) / It’s growing in the street / Right up through the concrete».
Konserten hennes varte litt utover tilmålt festivaltid, men det var umulig å reise seg og gå derfra.
Hun avsluttet så med Faraway Look, som jeg antar både er en hyllest og en avstandstagen til moren og hennes problemer: «You lit the candles on the cake / And threw the match down on the floor». Fullstendig gripende.
FIKK KONGENS FORTJENSTMEDALJE: – Du har et brennende engasjement døgnet rundt, og er en altmuligmann med flotte holdninger og verdier, sa ordfører Marte Mjøs Persen i sin tale til Dennis Reksten.
Tilbake på Plenen hadde nettopp byens største rockeikon, Sven Johan «Dennis» Reksten, blitt tildelt H.M. Kongens fortjenstmedalje.
– Dennis er raus og trofast, og som ekte bergenser har han snakketøyet i orden.
«Jeg har gleden av å hedre en mann som er idealist, lynende intelligent og profesjonell. Han er raus og trofast, og som ekte bergenser har han snakketøyet i orden» åpnet ordfører Marte Mjøs Persen, som overrakte utmerkelsen.
«Han er til å stole på, ser muligheter, har et brennende engasjement døgnet rundt, og er en altmuligmann med flotte holdninger og verdier» la hun til, før hun avsluttet talen med å peke på de fem ulike kriteriene for tildeling, hvorav hun mente at spesielt to av dem traff ekstra godt:
«Pionerinnsats eller annen spesiell innsats av særlig samfunnsgavnlig natur på områder som kunst, kultur, vitenskap, næringsliv, sosialt og humanitært arbeid» og «En livsinnsats som kan stå som eksempel for andre».
HITPARADE FRA MADRUGADA: Sivert Høyem synger med en mørk croonerstemme i slekt med Nick Cave, og står heller ikke tilbake for forbildet i teatralske fakter og innlevelse.
IF I CAN DREAM
Sivert Høyem synger med en mørk croonerstemme i slekt med Nick Cave, og står heller ikke tilbake for forbildet i teatralske fakter og innlevelse.
Deretter gikk Madrugada på scenen. Med tre av fire originalmedlemmer (Cato Salsa og Christer Knutsen fylte inn for avdøde Robert Burås), samt Erland Dahlen på perkusjon, ble dette en ren hitparade i et sømløst og høyst profesjonelt show der en fullsatt Plenen ikke bare var helt med fra første note – men også ble stående til siste note.
Årene som soloartist har gjort Sivert Høyem godt. Han synger med en mørk croonerstemme i slekt med Nick Cave, og står heller ikke tilbake for forbildet i teatralske fakter og innlevelse. Endatil bandet høres innimellom ut som en stilsikker (og hakket mer strømlinjeformet) kopi av The Bad Seeds.
The Kids Are On High Street kommer helt til slutt, før Madrugada går av scenen til tonene av Elvis Presleys If I Can Dream på playback. Selv går jeg hjem og drømmer om neste års Bergenfest.
VIDEOKLIPP FRA BERGENFEST
Foto/klipp: Magne Fonn Hafskor
BILLEDSERIER: 400 BILDER FRA BERGENFEST 2019
Alle foto: Roy Bjørge
The Charlatans, Plenen, onsdag 12. juni
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0055
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0055
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0055
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0055
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0005
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0005
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0005
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0005
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0052
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0052
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0052
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0052
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0046
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0046
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0046
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0046
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0038
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0038
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0038
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0038
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0036
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0036
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0036
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0036
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0032
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0032
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0032
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0032
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0022
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0022
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0022
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0022
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0010
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0010
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0010
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0010
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0058
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0058
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0058
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0058
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0062
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0062
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0062
Bergenfest_RB_The_Charlatans_120619_0062
Julia Holter, HÃ¥konshallen, onsdag 12. juni
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0010
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0010
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0010
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0010
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0006
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0006
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0006
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0006
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0015
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0015
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0015
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0015
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0017
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0017
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0017
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0017
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0024
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0024
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0024
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0024
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0026
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0026
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0026
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0026
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0029
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0029
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0029
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0029
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0031
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0031
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0031
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0031
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0049
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0049
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0049
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0049
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0045
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0045
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0045
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0045
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0044
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0044
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0044
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0044
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0038
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0038
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0038
Bergenfest_RB_Julia_Holter_120619_0038
Stephen Malkmus & The Jicks, Plenen, 12. juni 2019