SnapDrive karriere toppbanner
KLAR FOR ORGELMARATON: Sigurd Melvær Øgaard skal spille de to første orgelsymfoniene under lørdagens ti timer lange orgelmaraton. (Foto: Kevin McGowan)

Maraton for musikkfrelste

Et godt alternativ til å løpe Stoltzekleiven Opp på lørdag er å benke seg i Domkirken – der du kan nyte en ti timers orgelmaraton, fremført av noen av landets fremste organister.

Den årlige musikkfestivalen Bergen kirkeautunnale (med undertittel Festival for kirkekunst og musikk) er allerede godt i gang, og kan by på både kor, ensembler, dirigenter og solister fra inn- og utland, klokkespill, byvandring for barn, filmvisning – og ikke minst en ni timers orgelmaraton i anledning 175-årsjubileet for den franske komponisten og organisten Charles-Marie Widor (1844-1937).

Du trenger heller ikke gå inn i kirken for å oppleve all vellyden. Velger du å gå opp de få trinnene i Domkirketrappen i stedet for Stoltzekleiven, kan du hele denne uken – fra morgen til kveld – få med deg lydinstallasjonen Koralbok(s) – der du kan lytte til det som skjer på Domkirkens innside.

– Charles-Marie Widor skrev gode melodier med varierende karakter.

Det i alle henseende mest spektakulære arrangementet blir lørdagens maratonkonsert, der altså samtlige av Widors ti orgelsymfonier blir fremført av fremtredende norske organister. Konsertene begynner hver hele time fra og med klokken 13.00 – med én symfoni i timen.

– Charles-Marie Widor skrev gode melodier med varierende karakter. Derfor var han også veldig god til å skrive flersatsige verk der det både er kontraster og sammenheng mellom de forskjellige satsene, sier domkantor i Bergen domkirke menighet, Sigurd Melvær Øgaard, som skal spille de to første orgelsymfoniene.

WIDOR PÅ ORGELKRAKKEN: Charles-Marie Widor er i dag mest kjent for sluttsatsen (Toccata) fra den 5. symfonien. (Foto: Agence Rol/Bibliothèque nationale de France, 1924)

Charles-Marie Widor er i dag mest kjent for den rett ut dansende sluttsatsen (Toccata) fra den 5. symfonien (lytt til Simon Prestons praktfulle tolkning i musikkeksempelet under).

Denne ble blant annet spilt i vielsen mellom den britiske prins Edward og Katharine Worsley i 1961, og har etter dette blitt mer og mer brukt i vielser rundt om i hele verden.

Men Widor hadde stor betydning for musikkens verden lenge før det. Han var blant annet organist i St. Sulpice-kirken i Paris i 64 år, og tok over som orgellærer ved Paris-konservatoriet etter Cesar Franck i 1890.

Blant hans mange elever var både Darius Milhaud, Edgar Varese og Louis Vierne. Han underviste også Albert Schweitzer, som han senere jobbet sammen med om å utgi Johann Sebastian Bachs samlede orgelverker.

Det var også Widor som i sin tid var med å starte American Conservatoire i Fountainebleau – hvor senere både Maurice Ravel og Nadia Boulanger underviste.

– Når det gjelder Widors arv er det, foruten all musikken han skrev, kanskje hans virke som lærer som har satt de viktigste og dypeste sporene i den generelle musikkverdenen, sier Øgaard.

– Blant organister har han alltid vært en ruvende skikkelse.

Skulle det bli overdose av orgelmusikk på lørdag, kan du strekke ut med et besøk i «tabulaturverkstedet» (åpent fra kl. 12.30-19.00) – der det blir både rebusløp i Bach og Buxtehudes hurtig-noteskrift og muligheter til å prøve deg som kodeknekker av Norges eldste koralbok. Denne er fra 1664, og er på eksklusivt besøk fra Nasjonalbiblioteket i Oslo.

Det blir både rebusløp i Bach og Buxtehudes hurtig-noteskrift og muligheter til å prøve deg som kodeknekker.

Boken var sannsynligvis i bruk i Nykirken i Bergen fra ca. 1680 til rundt 1760. Den er nå i ferd med å digitaliseres, og på kirkeautunnalen kan du få prøve deg frem i det vanskelige transkripsjonsarbeidet – der bokstavene må tydes og omregnes til noter.

– Siden de gjerne er skrevet oppå hverandre i manuskriptet, må det ordentlig detektivarbeid til, utfordrer festivalsjef Kjetil Almenning.

Her må man knekke koder, og publikum inviteres inn som detektiver. Er du heldig, kan du få høre løsningen din fremført på klavikord av Ingrid E. Hagen.

Avslutningsforestillingen er også verdt å få med seg, der komponist og utøver Julian Misic ­presenterer sitt nye album Engelens ­dagbok. Med seg har han en av våre fremste tradisjonsbærere av norsk folkesang, Berit Opheim, samt sangeren Dobrila Graseska og oud-musikeren Dorian Jovanovic – begge fra ­Makedonia. I tillegg medvirker Bergen Domkirkes Jentekor, Årstad kantori og et internasjonalt orkester.

På Misics forrige album, Maestro, spilte Helge Jordal sirkusdirektør – som et bilde på verdens hersker. Denne gangen møter vi erkeengelen Uriel, gestaltet av Berit Opheim, som fører logg over tilstandene i verden i dag. Musikken er inspirert av artistens røtter fra Balkan, og det er andre gang Dorian Jovanovic kommer til Bergen for å spille med Misic.

– Tekstene til Misic er morsomme, poetiske og underfundige, sier Almenning..
– Vi gjenkjenner mange kjente folkeeventyr i Engelens dagbok; brukt for å skildre aktuelle temaer i dagens verden.

Bergen kirkeautunnale 2019 startet i går, og fortsetter med en rekke arrangementer frem til søndag. Steder: Bergen Domkirke, Domkirketrappen, Johanneskirken, Mariakirken, St. Jakob kirke, Sandviken kirke, Griegakademiet (Gunnar Sævigs sal) og Litteraturhuset. Mer informasjon: autunnale.no

AVSLUTNINGSKONSERT MED PLATESLIPP: Bergen Domkirkes Jentekor (bildet) og Årstad Kantori medvirker på Julian Misics (foran) avslutningsforestilling, der han presenterer sitt nye album Engelens dagbok – som slippes samme dag. (Foto: Tuva Åserud)
Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this