Zachariasbryggen Bryggeriet.biz
JUBILEUMSFEST PÅ VERFTET: I år er det 30 år siden TV 2 hadde sin aller første sending. Dette ble markert med stor jubileumsfest i begynnelsen av september, med mange kjente tv-fjes og Tv 2- profiler til stede. (Foto: Thor Brødreskift/TV 2)

Virkeligheten vest for Sinsenkrysset

30 ÅR MED TV 2: Med TV 2 ble alskens akademikere og eksperter fra andre steder enn Oslo yndete intervjuobjekter. Hadde vi gjenopplevd en måned med bare NRK, ville ingen kjent seg igjen i nyhetsbildet. For NRK måtte jo også skjerpe seg da TV 2 oppdaget resten av landet.

Det er gått tretti år siden TV 2 forandret Norge og forandret Bergen. Bergen var på det tidspunktet sulteforet på hovedstadsfølelse. Det var som om den eldgamle Radiofantomene-visen Vi ikkje nokke vi (med Kurt Foss og Reidar Bøe) levde som et mareritt i byens skjebne når de sang at «det e’ Oslo, som e’ Norge som e’ Staten ikkje sant, der innkasseres pengene og æren».

Med TV 2 ble det like enkelt å hente en tilfeldig kommentar på Torget i Bergen som på Karl Johan i Oslo.

Bergen hadde det største distriktskontoret utenom Oslo i NRK. Men da radiokanalen P2 skulle opprettes, kom vi aldri på banen. I Trøndelag var det allerede i 1980 dannet en aksjonsgruppe av musikere og kunstnere som kjørte på med NRK ut av Oslo. Den første som foreslo P2 til Trondheim i politikken var faktisk Hordalands-representanten Hans Olav Tungesvik (KrF).

LES OGSÅ: En motvekt til det Oslo-tunge

Under voteringen i Stortinget – der alle grupper var frie i lokaliseringsspørsmålet – vant trønderne tautrekkingen med alle fra NRK som hadde møtt opp i Stortinget. Avstemmingen kom som et sjokk, og fortalte at tiden der alt skulle til Oslo var over. Da det ti år senere ble lyst ut konsesjon som allmennkringkaster ved siden av NRK, var Bergen politisk og administrativt mobilisert. Derfor kan vi i disse dager feire 30-årsjubileum som TV 2-byen.

Mange lokale og sentrale politikere har hatt sine bidrag for å holde landets andre allmennkringkaster i Bergen. Når historien endelig skal skrives, er det ikke unaturlig at den gamle pressemannen og ordføreren Bengt Martin Olsen er den som har bidratt mest politisk.

DEN SPEDE STARTEN: Siri Kalvig og Petter Ole Jakobsen foran grafikkavdelingens nesten legendariske Silicon Graphics Onyx I, som må ha vært en av landets kraftigste datamaskiner da bildet ble tatt høsten 1996. Blant resultatene av grafikksatsingen i TV 2 ble henholdsvis Storm Weather Center, senere StormGeo, og tv-grafikk-selskapet Vizrt, der begge de to pionerene skulle spille sentrale roller. (Arkivfoto: Jan Hanchen Michelsen)
PRISVINNER: Siri Kalvig på meteorologifestival i Paris, 1994 – der hun ble tildelt prisen for «beste presentasjon». (Foto: Privat)

MEGAKJENDISER PÅ ALLE PLAN

Et skrubbsultent Bergen eksploderte i viraken rundt nye og gamle kjendiser som dukket opp med TV 2. Noen kom flyttende til byen, pendlet hit eller kom her på events og enkeltstunts. Andre ble stjerner på kanalen. Relativt ukjente mennesker som hadde en hittil uoppdaget evne til å gå gjennom ruten ble A-kjendiser i Norge på kort tid.

Bergenserne elsket alt dette førte med seg. Noen kunne skryte av at de hadde kjøpt klær ved siden av selveste Elin Tvedt i byens butikker. Og det var ikke en rød løper eller åpning i Bergen der det ikke dukket opp noen kjendiser fra nyhetssendingene, sporten eller kanalens populære værmeldingstjeneste.

TV 2 kopierte ikke NRK. Det virket mer som om de hadde idedugnader om å gjøre det motsatte.

TV 2 kopierte ikke NRK. Det virket mer som om de hadde idedugnader om å gjøre det motsatte. NRK hadde verdens mest trauste og trygge eldre menn i litt utdaterte dressjakker til å presentere værmeldingen. Flere av dem var rett og slett medieyndlinger i form av å fremstå som noen væroriginaler.

Nei, TV 2 feide inn med fargerikt kledde unge kvinner som pekte på fargerike interaktive kart. Og som selvsagt fikk invitasjoner til alle fester og nachspiel av en viss betydning i Bergen. I en slik grad at flere av dem har tatt litt avstand til den karikerte superstjernerollen de plutselig hadde i Bergen.

Byen vår nøt oppmerksomheten og viraken. Vi digget at tidligere fotballdommer og BT-journalist, Davy Wathne plutselig var rikskjendis nummer én i TV 2 Sporten, og kom kjørende på Ole Bulls Plass i en fargerik kabriolet. Høydepunktene var selvsagt da TV 2 presenterte programmet for kommende sesong med en fest i Bergen der alle kanalens kjendiser var på plass.

VÆRT MED SIDEN STARTEN: Vår Staude, Siren Helen Henschien, Kjersti Bergesen og Morten Sandøy har alle jobbet i TV 2 siden 1992. (Foto: Thor Brødreskift/TV 2)

NORGE UTENFOR OSLO

Ikke minst har TV 2 bydd på en karriere for mange fra Bergen. En av dem er Jan-Henrik Børslid, som rett og slett realiserte barndomsdrømmen da han fikk jobb i TV 2 Sporten i 2006.

– Midt på 80-tallet satt jeg på gutterommet med min lillebror og gjorde lydopptak av selvkomponerte sportssendinger, fritt inspirert av NRKs sportskommentatorer på tv. Jeg elsket sport og spesielt fotball, forteller han.

– Jeg tror det er av stor betydning for mange at vi fortsatt, 30 år etter oppstarten, har en klar og sterk forankring her i Bergen.

– For meg har TV 2 Sporten blitt mye mer enn hva jeg forventet av en arbeidsplass. Jeg har fått jobbe med oppgaver jeg har stor lidenskap for, og jeg har fått være en del av et unikt miljø med mennesker som jeg alltid gleder meg til å treffe. Jeg er nok over gjennomsnittet glad i byen min, og jeg tror det er av stor betydning for mange at vi fortsatt, 30 år etter oppstarten, har en klar og sterk forankring her i Bergen.

Øst for Sinsenkrysset het det om NRK TV sitt daglige fokus før TV 2 blåste inn den døren. Til tross for korte innslag i «Norge rundt», så var og ble alle andre enn Oslo samlet under fellesnevneren «distriktene».

Med TV 2 ble det like enkelt å hente en tilfeldig kommentar på Torget i Bergen som på Karl Johan i Oslo. Plutselig ble alskens akademikere og eksperter fra andre steder enn Oslo yndete intervjuobjekter. Hadde vi gjenopplevd en måned med bare NRK, ville ingen kjent seg igjen i nyhetsbildet. For NRK måtte jo også skjerpe seg da TV 2 oppdaget resten av landet.

RØD LØPER PÅ JUBILEUMSFESTEN 1: Vår Staude, Siren Helen Henschien og Annemarta Giske fra henholdsvis «God morgen Norge», nyhetene og sporten. (Foto: Thor Brødreskift/TV 2)

NORGES SERIEMESTER

NRK hadde en relativt rigid og traust serietradisjon. På tirsdag var det Fjernsynsteateret. Da ventet vi på Godot eller så sinte tause finske menn være passiv aggressive. Fredag kunne vi nyte Detektimen, med trauste helter som Derrick aus der Reihe, som gikk år etter tiår. Og selvsagt var det noen storslagne klassiske serier som Onedin-linjen og lange spill av Dickens. Og litt kruttrøyk på lørdagen.

TV 2 kjørte en helt annen og sjokkerende verden inn i stuene våre. Det kom moderne fargerike serier, med feiende musikk og dyrking av profilene. Friends, Ally McBeal med flere feide inn. Og selv NRK åpnet den treige NRK-tirsdagen opp for friske serier.

NRK hadde bred sportsdekning. Men gjerne kjennetegnet med at alle skulle med. Sportsrevyen hver søndag gjorde opp status for alle idretter i telegramstil, og med mange korte snutter.

– Siden Stavanger som lokasjon tydeligvis var opptatt, har jeg lært meg å bli veldig glad i Bergen også.

TV 2 har i større og større grad bestemt seg for å bygge sine idretter med en grundig og fargerik dekning. Tour de France og sykkelsporten. Basket i BLNO-perioden. Og ikke minst fotball, og da både den engelske og den norske ligaen. TV 2 viste en ny måte å bygge sportssendinger.

– TV 2 er laget mitt. Å komme til Bergen, og være en del av gjengen, gir meg noe hver gang. Dette er bra folk jeg stoler helt på. Og siden Stavanger som lokasjon tydeligvis var opptatt, har jeg lært meg å bli veldig glad i Bergen også, sier Erik Thorstvedt, som har sett kanalen fra både utsiden og innsiden.

RØD LØPER PÅ JUBILEUMSFESTEN 2: Kadafi Zaman og Janne Amble fra «Norge bak fasaden». (Foto: Thor Brødreskift/TV 2)

PIONERÅND PÅ NØSTET

Mange med aviserfaring, noen med tv-erfaring og noen med liten medieerfaring flokket seg rundt TV 2 i de første årene. Det var et enormt kreativt miljø. NRK hadde studioer i alle størrelser, mengder av ansatte som kanskje ikke måtte produsere så mye, og trygge inntekter. Hvordan skulle TV 2 kunne konkurrere med dette?

Virtuelle studio ble utviklet, og ut av det sprang bedriften Vizrt – som i dag er verdensledende på tv-grafikk. 

Svaret var en enorm kreativitet. Virtuelle studio ble utviklet, og ut av det sprang bedriften Vizrt – som i dag er verdensledende på tv-grafikk.  Virtuelle studio, virtuelle børser, markeringer på bilder fra sportsarenaer. De er overalt. Tre milliarder seere over hele verden ser produksjoner der de har vært inne. De har 40 filialer og over 600 ansatte i mange land.

Storm Weather Center, som senere skiftet navn til StormGeo, spant også ut av pionerånden på Nøstet. Siri Kalvig startet det sammen med TV 2. Det samme gjaldt værgrafikk-selskapet Metaphor System, som nå heter Weather One.

Også TV 2s nyhetssendinger skilte seg raskt ut var de relativt stive opplesningene på NRK – som minnet litt om erklæring av offentlige dekreter. Her kom TV 2 med nyhetspresentatører nærmere slik vi er vant å se dem fra amerikanske tv-serier og filmer.

Det viktigste var at det nå kom nyheter både vest, sør og nord for Sinsenkrysset. De bygget også opp spennende profiler både på utenriks og nasjonal politikk. Nyhetsansvar er en del av konsesjonsvilkårene, men TV 2 har aldri gjort dette som et minimalt pliktløp. Nyhetskanalen til TV 2 er et must for oss som tygger nyheter til morgen, middag og kvelds.

Også debattsjangeren fornyet de. Kanskje i ekstrem grad de første årene, med «Lønning direkte» – og fenomenet Hans Bauge skrikende på tribunen. Senere i andre former.

RØD LØPER PÅ JUBILEUMSFESTEN 3: TV 2-sjef Olav T. Sandnes med styreleder og konserndirektør i Egmont Hans Jacob Carstensen. (Foto: Thor Brødreskift/TV 2)

HELE NORGES KAFFEKONGE

Vi fryktet reklamen, men TV 2 har løst sine behov for kommersielle inntekter med en plattform på reklame som bryter sendinger i mindre grad enn andre kommersielle kanaler.

Det handlet egentlig om å selge Friele inn som noe de tre store dagligvarekjedene måtte ha i hyllene. Men en bivirkning var jo at byen fant en Ordfører med stor O.

Reklamen traff også Bergen. Ole Warberg ble ny reiselivsdirektør etter Norges første og siste stillingsutlysning for en enkelt stilling med en lang tv-reklame. Ordfører Bengt Martin Olsen toppet den med setningen «en spennende by å bli glad i». Reiselivsdirektøren kom raskt i nesten rettslig kollisjon med en annen banebrytende reklame. I dag er vi vant til å bli solgt strøm i tv-reklame. Først ute var BKK og et bergensk reklamebyrå med «Regnvann fra Bergen» før og etter værmeldingen.

Reiselivslagets nesten rettslige innvending var at regnet i turbinene i liten eller ingen grad var i Bergen, og underforstått at det var usolidarisk mot turistnæringen å røpe at det regnet i Bergen.

En siste reklame som fikk stor betydning for Bergen var Herman Frieles kortfilmlange reklamer for seg selv og kaffehuset. Hele Norge ble kjent med ham, enten vandrende i Steinkjellergaten der kaffeeventyret hadde sin spede begynnelse, eller slurpende på smakstester i Brasil. Det handlet egentlig om å selge Friele inn som noe de tre store dagligvarekjedene måtte ha i hyllene. Men en bivirkning var jo at byen fant en Ordfører med stor O.

RØD LØPER PÅ JUBILEUMSFESTEN 4: Sarah Willand, Kathrine Haldorsen og Karianne Solbrække er noen av TV 2s direktører og redaktører. (Foto: Thor Brødreskift/TV 2)

TID FOR TV 2-SERIER 

Kjersti Bergesen er selv ansatt i TV2, men jobber sammen med Pandora Film på «Tid for hjem»-produksjonene – som har gått siden 2004 – og «Tid for hage» – som har gått siden 2019.

– Jeg hadde kanskje ikke fått jobbe med tv-serier dersom TV 2 ikke hadde kommet til Bergen.

– TV2 har over 30 år gitt mer produksjon i Bergen og sykt mange mennesker har vært med i forskjellige roller, sier Bergesen, som antagelig står bak de lengstlevende tv-konseptene i produksjon i Bergen.

– Jeg hadde kanskje ikke fått jobbe med tv-serier dersom TV 2 ikke hadde kommet til Bergen, da dette er byen min som jeg vil bo i. Produksjonsmiljøet i Bergen er ikke veldig stort og det er viktig med alle bidrag til oppdrag.

GOD MORGEN NORGE-GJENGEN: Espen Fiveland, Desta Marie Beeder, Vår Staude og Peter Bubresko. (Foto: Thor Brødreskift/TV 2)
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this