INVITERER TIL NABOLAGSKONSERT I EIDSVÅG: – Jazz er akkurat som når du treffer en du kjenner på gaten. Dere preiker litt om ting – og så blir det en oppløftende samtale, sier Mads Berven. Fra venstre: Olav Imerslund, Amund Nordstrøm, Isach Skeidsvoll og Mads Berven. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Storbyjazz i samfunnshuset

Jazzgitaristen Mads Berven har satset friskt det siste året, med mange konserter sammen med ulike konstellasjoner. I morgen spiller han i Eidsvåg kulturhus, der han presenterer en kvartett som er så ny at den ikke har fått navn ennå.

– Dette blir den første opptredenen vår, sier Mads Berven, som stiller til et hastig intervju sammen med de tre medmusikerne Isach Skeidsvoll (piano), Olav Imerslund (kontrabass) og Amund Nordstrøm (trommer).

– Hva kommer dere til å spille?
– Det blir for det meste egne låter, samt litt fra den store alternative amerikanske sangboken. Kanskje det blir noe Jimmy Webb, og kanskje det blir noe Hendrix.

– Hva med Prince?
Ja, kanskje vi tar Sometimes it Snows in April. Den passer jo godt nå.

– Hva vil dere si om uttrykket? Det er vel en gitarkvartett?
– Ja, det er overhodet ikke noe annet. Musikken vår har et akustisk preg, men den blir jo litt elektrifisert av at jeg spiller halvakustisk gitar.

– Skal dere bruke kulturhusets huspiano?
– Ja, men det kan jo være at det luskes frem en synth også.
– Eller en melodica, foreslår Imerslund, som får kontant svar fra Skeidsvoll:
– Careful what you wish for!

– Folk kommer fordi de ønsker en stas opplevelse. Da må du liksom inn til beinet av det som er bra musikk og inn til beinet av det du har å by på – slik at du på en måte kan skape en enhet med publikum.

– Du spilte i Eidsvåg kulturhus før jul også [se video på bunnen av denne siden]. Er det noe nytt dette med nabolagskonserter i Eidsvåg?
– Det begynte med at jeg snakket med Bærekraftige liv Eidsvåg, som er en super samling av lokale ildsjeler. De har fått litt støttemidler, og har også klart å få et lite overskudd gjennom driften – så de har penger til å betale et anstendig honorar, forklarer Berven.

–  Det bor jo over 3000 mennesker i Eidsvåg, så de har lyst til at det skal skje litt for alle de som har tilhold i området. Men det er heller ikke noe i veien for at folk tar 19-bussen fra byen til Eidsvågneset. Det er jo kult å sjekke ut ting som skjer et annet sted, så vi regner med at det kommer horder av folk.

– Det blir vel uansett et litt annet publikum enn det som stiller på konsertene dere har spilt på USF Verftet, Østre og Stereo?
Vi håper på et litt annet publikum enn det vanlige, sier Imerslund.
– Det hadde vært litt kjedelig om det bare kom de samme som på konsertene inne i byen – selv om de selvfølgelig er velkommen, de også.

– Olav er fra Grunerløkka i Oslo, så for han blir det nok veldig eksotisk å komme helt ut til Eidsvåg, tror Berven.

– Ja, det er jo minst ti minutter med buss fra byen.
– Ja, ikke sant? Det blir jo megarart, nesten som å komme til rednecks-land, med høygafler og helt andre sosiale koder. Men alt dette er jo ting vi forbereder oss på, sier han, og ler.

– Men seriøst så tenker jeg at det er veldig kult å spille jazzmusikk foran et publikum som ikke nødvendigvis er opptatt av jazz til vanlig. Jeg liker formidlingssiden av det. Du blir jo også mye mer skjerpet – hvis det ikke er dritbra, så kommer reaksjonen ganske umiddelbart.

– Dette er ikke folk som er der for å henge og være hip. Folk kommer fordi de ønsker en stas opplevelse. Da må du liksom inn til beinet av det som er bra musikk og inn til beinet av det du har å by på – slik at du på en måte kan skape en enhet med publikum.

– Jazz er ikke noe slikt konsept der du må vite veldig mye om musikken og hvordan du skal oppføre deg. Det meste er lov, med unntak for folk som prater høylytt i stedet for å høre på musikken.

– Vi vil bli tatt bilde av. Gjerne med blitz, oppfordrer Skeidsvoll.
– Gjerne det, og vi håper selvfølgelig at folk vil komme for å få en fin musikalsk opplevelse, sier Berven, og fortsetter med å filosofere litt over hvordan en jazzkonsert kan minne om en åpen samtale mellom musikerne og med publikum.

– Når vi begynner på en låt, så har vi ikke nødvendigvis en plan for hva som skal skje videre. Det er akkurat som når du treffer en du kjenner på gaten. Dere preiker litt om ting – og så blir det en oppløftende samtale. Sånn er jazzmusikken også. Vi kjenner hverandre som musikere. Jeg vet litt hva som kommer fra pianofronten – siden vi to har jobbet sammen i flere år – og da stoler jeg også på at han vet litt om hva som kommer fra meg. Så blir det likevel noe nytt på en eller annen måte fra gang til gang.

Eidsvåg Kulturhus fredag 11. mars kl. 20.30: Elektro-akustisk souljazz med Mads Berven (gitar), Isach Skeidsvoll (piano), Olav Imerslund (kontrabass) og Amund Nordstrøm – trommer. Dørene åpner kl. 20.00.

ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this