Ideen om å produsere håndlagde ski med spesialtilpasset design kom første gang til overflaten blant bølgene i solfylte California. Nå er Snorri Valdimarsson og hans norske partnere i ferd med å skape et skieventyr, med verksted og produksjon på Marineholmen.
Valdimarsson jobbet som industridesigner i California. Han var omringet av surfere, og han surfet også selv. Inspirert av salte bølger begynte han i 2008, sammen med noen kompiser, å fundere på fremtiden, og islendingen gikk i gang med å lage design på surfebrett.
Da han dro hjem til Island, tok ideen en vending. I hjemlandet var det vind og snø, og forholdene sto i sterk kontrast til strendene i California. Snorri laget noen surfebrett, men fant ut at han ville lage ski.
– Våre ski skal gjøre at du føler at du blir ett med naturen. Å gjøre motstanden mellom deg og naturen mindre. Og da må du ta bort så mye av plasten som mulig.
I 2013 fikk hans kone jobb i Bergen, og slik ville tilfeldighetene ha det til at skieventyret tok form og ble først utviklet i en hytte på Titlestad i Fana; deretter på et lite verksted på Hilleren.
Selskapet har også tilgang til maskiner på MakerSpace på Marineholmen, men hovedvekten av produksjon foregår fortsatt i lokalene på Hilleren.
Med seg på laget har han fått Petter Salen, Christian Duun Norberg og Kjetil Andre Haugland, som skal forsøke å skape forretninger av Snorri Valdimarssons lidenskap for design og håndverk. Bedriften har fått navnet Salt Ski Company.
BLI ETT MED NATUREN
– Drømmen har hele tiden vært den samme: Å designe og lage unike ski som skal bidra til å ta bort motstanden mellom deg og naturen. Du skal bli ett med naturen og elementene, sier Snorri.
– Jeg er industridesigner, og jeg har laget mye forskjellig, blant annet båter. Jeg har lært mange forskjellige prosesser. Noen ganger har jeg vært med fra begynnelse til slutt, andre ganger har jeg tegnet og designet, og så har andre tatt over.
– Men jeg elsker jo å lage ting. Og dette prosjektet handler om det; å designe og lage ski. Da kan du ta med deg følelsen gjennom hele prosjektet. Når jeg står og lager skiene, gleder jeg meg til å prøve dem, forteller Snorri.
– Du har, akkurat som nordmenn flest, stått på ski hele livet?
– Ja, jeg er skiløper, jeg sto fra jeg var drøyt ett år gammel. Det ligger i blodet. Men om det er ski eller surfing, så handler det egentlig om det samme: Å være ute, og om å bli ett med naturen. Når du surfer, må du være enig med bølgen, ellers går det galt. Står du på ski, må du være enig med fjellet. Mellom deg og naturen er utstyret. Og da må utstyret snakke med og samhandle med naturen.
Når Snorri snakker om ski, blir det fort poesi. Vi ber ham ta oss tilbake til California da nedgangstidene tvang fram en ny retning i livet.
FRA CALIFORNIA TIL FANA
– I California ble jeg inspirert av kulturen rundt de små produsentene av surfebrett, som hver for seg lager brett med unik karakter. Da jeg var tilbake på Island, begynte jeg å legge merke til likhetene mellom ski og surfebrett, og potensialet for unike ski.
Vinteren 2008/2009 lager han det aller første paret med ski. På Island. I garasjen. Men det var en hobby.
– Dette er lidenskap. Det har alltid vært en gradvis prosess. Men nå satser vi.
– Jobben min var å tegne båter, så derfor hadde jeg også tilgang til et stort verksted om jeg hadde behov for det, samtidig som jeg kunne jobbe videre i garasjen etter arbeidstid.
Det første paret med ski var av elendig kvalitet, og falt fra hverandre, i følge ham selv.
– Men jeg fikk en følelse; dette var noe annet. Jeg merket at det var mye mer liv i de skiene enn andre jeg har prøvd. Så da var jeg i gang. Så dro jeg til Norge og traff Petter Salen på stisykkel-tur i skogen.
– I skogen?
– Vi satt i en hytte ute i Fana. Og der lagde vi 10-15 par. Vi solgte det første paret til en som regnes som en legende i frikjøringsmiljøet, og tilbakemeldingene fra ham var bare positive. Da var det bare å fortsette. Vi kjøpte inn mer materiale, og satte i gang. Dette var i 2013.
Snorri har bygget en del av verktøyet selv. Ellers har han brukt av sparepengene sine.
– Dette er lidenskap. Det har alltid vært en gradvis prosess. Men nå satser vi.
– Hvor lang tid bruker du på å lage et par ski?
– Jeg kan lage et par ski på en uke. Men med den prosessen jeg jobber etter, så bruker jeg fire uker, og da lages det flere ski samtidig, rundt tyve par. Så tar jeg jo også spesialbestillinger. Skien skal passe til deg, den skal gjøre deg bedre på ski, understreker han.
– Kan du si litt om produktet?
– Det er treverket i skien som skaper karakteren. Plasten ødelegger egentlig skien. Det er den som tar ut mye av skiens karakter, men det er samtidig den som holder skien sammen, så den må være med. Men jeg bruker bare et veldig tynt lag med plast. Ellers har vi en oppbygning der det er valgt ut spesielle tresorter som har gitte egenskaper. Du får en helt annen respons av våre ski; de føles mer naturlig.
– For en del av våre konkurrenter, som produserer tusenvis av ski, så er det slik at de må gjøre mange kompromisser underveis. Det slipper vi å gjøre, sier Snorri.
SNORRI BLIR STRESSET
Kjetil Andre Haugland er kommet inn på markedssiden, og er tydelig fascinert av kollegaens lidenskap for ski.
– Dette er Snorri sin baby. Han er opptatt av følelsen skien gir deg. Samtidig ønsker han jo at folk skal bruke skiene han lager, og nå har han invitert flere med på laget, Petter, Christian og meg selv. Men selv om vi skal utvikle forretningen, så er også vi veldig opptatt av ski, sier Haugland.
– Plasten ødelegger egentlig skien. Det er den som tar ut mye av skiens karakter, men det er samtidig den som holder skien sammen, så den må være med.
– Men så begynner altså nå denne kommersialiseringsbiten, og da blir Snorri litt stresset, sier Haugland, og ser bort på designeren fra Island.
Begge ler.
– Min bakgrunn er fra markedsføring og forretningsutvikling, og jeg ser jo mulighetene her.
– Jeg mener det er store sjanser for stor distribusjon av disse produktene. De som har kjøpt skiene til nå, har riktignok vært guider og folk som driver med frikjøring. Noen av dem kjører konkurranser. Så det er folk med veldig stor interesse for ski.
[PostBlock id=15]
– Men når til og med folk som jobber i skibutikker, og som kan ta ut ski ganske rimelig der, kontakter oss og vil kjøpe skiene våre, da skjønner vi jo at vi er inne på noe. Vi har et mål om at vi skal bli større, vi har tatt det steget, vi har distribusjon, og vi fins i sportsbutikker her i byen, for eksempel på Platou, forteller Haugland.
Selskapet driver nå med det de kaller selektiv distribusjon. De retter blikket mot større byer, og primært mot fjelldestinasjonene, hvor de tenker at det kommer mennesker som har litt over snittet interesse og peiling på ski.
EYE OF THE TIGER, SMOOTH OPERATOR
– For meg er det viktig at de som kjøper, faktisk står på skiene, og at de ikke henges opp på hytteveggen. For de skal ikke selges fordi de er fine, men fordi det er et godt par ski. Disse skiene skal brukes i naturen, sier islendingen.
– Det er et produkt som er laget for å brukes, med gode egenskaper. Jeg vil lage et par ski som hjelper en skiløper til å bli bedre på ski. Vi snakker om ski med personlighet. Og da må man tenke litt annerledes.
På bordet foran oss ligger to par ski som begge er signert Snorri, og som har fått egne navn: Smooth Operator og Eye of the Tiger. Materialet vekker oppsikt, og det manglet ikke på blikk da de to grunderne ruslet over plassen på Fløyen en time tidligere.
– Hva koster skiene?
– De koster 8000. Og vil du at vi skal lage en helt egen ski tilpasset deg og din personlighet, koster de 10.000.
– Jeg har bakgrunn fra sportsbransjen, og vet hva ting koster; dette er latterlig billig, men vi har satt prisene slik fordi vi vil treffe de rette menneskene med disse skiene. De som kjører mye, og som har den rette lidenskapen, skal ikke tenke at dette blir for dyrt.
– Hvordan ser fremtiden ut?
– Snorri ønsker å ta alle som kjøper ski i hånden og gi dem en veiledning, for så dypt sitter dette i ham. Men det er jo litt sånn at hvis man skal kunne drive med dette, og gjøre butikk, så må man ha volum. Vi kommer alltid til å selge til dem som har ønsker om noe spesielt. Enten de er ekstremt gode på ski eller vil ha noe som ser annerledes ut. Samtidig er planen å øke distribusjonen, men det skal være spesialbutikker; dette er ikke hyllevarer hos de store kjedene, sier Haugland.
SVETTE OG SALT SJØ
– Men Snorri; på den ene siden har du lidenskapen din for å lage ski med personlighet, og på den andre siden har dere et ønske om å skape business – hvordan skal dette gå sammen?
Partneren Haugland ler, og gjentar journalistens spørsmål: Ja, hvordan skal dette gå, Snorri?
– Alle skal få stå på ordentlige ski. Og det blir det business av, sier Snorri. Og ler.
– Våre ski skal gjøre at du føler at du blir ett med naturen. Å gjøre motstanden mellom deg og naturen mindre.
– Det er mange måter å selge ski på, og det er forskjellige kanaler; vi har en del referansepersoner i markedet som kan anbefale oss. Men vi har tatt denne beslutningen om at vi skal øke distribusjonen og bli mer tilgjengelig i butikker. Det er et steg vi er i ferd med å ta. Og det er gledelig å se at det er interesse. Disse skiene finnes der ute i verden allerede, i land som Island, Canada, USA og Frankrike.
– Vi er en liten bedrift, men vi er ambisiøse. Vår «passion» ligger i at opplevelsen på ski skal bli maksimal. Våre ski skal gjøre at du føler at du blir ett med naturen. Å gjøre motstanden mellom deg og naturen mindre. Og da må du ta bort så mye av plasten som mulig, sier Snorri.
– Dere må forklare navnet?
– Det startet vel også på stranden i California, hvor jeg surfet i de salte bølgene. Men så er jeg fra Island, og været der er slik at snøen er sprayet med salt som har blåst innover fra havet. Det er litt slik i Norge også, spesielt om vinteren, havet som kaster salt opp på Bryggen, forklarer han.
– Vi produserer jo ikke bare slalåmski, men også en del topptur-ski, hvor du må jobbe og slite litt for opplevelsen, og da svetter du. Så da får du denne blandingen av svette og salt sjø, og ut fra dette kommer Saltski.