DET GYLDNE SNITT: – Enkeltformer og størrelser har gjerne et presist og gitt forhold til hverandre i bildene mine, sier Kristian Olav Sæterdal «Linjer» Bøyum, her foran bildet «Kuler». (Foto: Karoline Rossgård Salhus)

– Jeg kaller det behagelig kunst

Kristian Olav Sæterdal Bøyum er utdannet ingeniør og jobber til dagen som prosjekteringsleder. For to år siden begynte han å lage kunst, og i slutten av januar åpnet han utstillingen Dråper på Vault Studios i Domkirkegaten.

Kristian Olav Sæterdal Bøyum arbeider primært med blyant og penn. Linjer, mange linjer. Behagelig kunst, kaller han det.

Pushwagner pakkes ned bak forhenget, mens det fremste visningsrommet er rigget med Kristian Olav Sæterdal Bøyums bilder – presentert under kunstnernavnet Linjer. Ti originalarbeider på papir, to par spesiallagde ski i samarbeid med Salt Ski Company og et silketrykk.

Verkene er i stor grad allerede solgt før utstillingen åpner. Det går godt om dagen for en ingeniør fra Eidsvåg som sier at han egentlig ikke var særlig interessert i kunst.

– Jeg begynte å lage kunst uten noen egentlig kunstinteresse. Jeg var involvert i et prosjekt på jobb der ting tok tid og dro ut, og vi måtte vente og vente. Jeg ble rastløs av de lange prosessene, og kjente lysten til å drive med noe der jeg selv hadde hele styringen, forteller Bøyum.

DROPPET TV, LAGET KUNST

Da den rastløse Bøyum flyttet til Rosenbergsgaten og lot være å skaffe seg tv, var det gjort. Han fikk tid til andre ting – å se ut vinduet på bergenske hustak, blant annet.

– Jeg er helt klart inspirert av Bergen by, og så liker jeg huset som motiv. Hus er noe alle har tegnet som barn. Huset er helt klart en slags signatur for meg, forklarer Bøyum.

«BEHAGELIG KUNST»
«BEHAGELIG KUNST»

Hus IX. Grafitt og Lyra på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

Hus IX. Grafitt og Lyra på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

«BEHAGELIG KUNST»
«BEHAGELIG KUNST»

Dråper. Silketrykk på Conqueror Connoisseur). Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

Dråper. Silketrykk på Conqueror Connoisseur). Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

«BEHAGELIG KUNST»
«BEHAGELIG KUNST»

Skur II. Grafitt på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

Skur II. Grafitt på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

«BEHAGELIG KUNST»
«BEHAGELIG KUNST»

Hus XV. Grafitt og Lyra på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

Hus XV. Grafitt og Lyra på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

«BEHAGELIG KUNST»
«BEHAGELIG KUNST»

Hus på bein II. Grafitt og Lyra på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

Hus på bein II. Grafitt og Lyra på bomull. Originalformat: 65x65 cm. (Foto: Vault Studios)

Og han har virkelig tegnet mange hus, gjerne på ett og samme bilde, tett i tett, stilrent og systematisk. I tillegg til hus er også bølger en slags signatur i verkene. Han arbeider primært med blyant og penn. Linjer, mange linjer. Behagelig kunst, kaller han det.

– Jeg er opptatt av estetikk. Det skal være godt og behagelig å se på, samtidig som det skal sette i gang fantasien og tankene til den som ser på. Jeg liker beroligende bilder, at formene og strekene i seg selv gir en beroligende opplevelse. Og jeg liker det litt surrealistiske, sier Bøyum.

I tillegg er han opptatt av den andre delen av kunstnerjobben, som er å bygge nettverk; å bli sett. Han satte seg tidlig mål for hva han ville få til.

– Jeg syntes det var litt flaut at kompisene og kolleger skulle vite at jeg laget kunst, så jeg sa ikke noe om det til dem. I stedet opprettet jeg en Instagram-konto, og arbeidet deretter systematisk med å nå ut til aktuelle folk og miljøer. Man kan være så flink man bare vil, men om ingen andre ser kunsten så kommer man ingen vei, sier Bøyum.

Oppdaget på Instagram

En måned etter at Instagram-kontoen så dagens lys var nettbutikken på plass. Målet var 10.000 følgere på det sosiale nettstedet i løpet av seks måneder. Det klarte han. Linjer-kontoen vekket oppmerksomhet, og en av kunstentusiastene bak Hand Made Posters – et bergensk selskap som har laget print med blant annet Dolk og Pøbel – ville ha et bilde. Da begynte snøballen for alvor å rulle.

– Det var ganske morsomt egentlig. Jeg fikk en bestilling basert på et bilde, men med en lang liste med krav for et nytt tilsvarende. Nytt format; 65×65 cm, det samme som Dolk gjerne benytter. Et format som krever profesjonell innramming, da det faller utenom standardformatene til for eksempel Ikea.

Kravene var svært spesifikke. Bildet skulle tegnes på 300 grams bomullsark av typen Conqueror Connoisseur Cotton Soft White, og kantene skulle kuttes til med skalpellblad nr. 16 – som han kunne få tak i på apoteket på Bystasjonen.

En skulle tro dette betød at han var innafor i de rette kretsene. Og ganske riktig. Det var tydelig at vedkommende som bestilte bildet visste hva det gikk i. Bøyum likte formatet og bestillingen ble utgangspunktet for hans neste mål; ti 65×65 cm-bilder – og å få til en soloutstilling.

SKI MED KUNSTTRYKK: – Dette var en ide som kom fra skimiljøet, sier Snorri Valdimarsson (til høyre), som er mannen bak Salt Ski Company. Til venstre: Kristian Olav Sæterdal Bøyum. (Foto: Karoline Rossgård Salhus)

Ikke lenge etter ble et bilde av et dalende hus plutselig solgt til en i Sør-Korea, og så tok Vault Studios kontakt.

– Jeg tagget Vault da jeg la ut et av de nye bildene mine på Instagram. De tok kontakt og lurte på om vi skulle samarbeide om noe, forteller Bøyum med den største selvfølgelighet.

Han er på ingen måte arrogant, men har en uvanlig forfriskende, lett og ledig tilnærming til sitt kunstervirke. Kunst er først og fremt gøy, kan man få inntrykk av i møte med den blide utstillingsdebutanten.

Positive bilder og Det gyldne snitt

– Om jeg skal si noe generelt om bildene mine, så er det gjerne det at jeg vil det skal være positive bilder. Farger og kreativitet. Detaljer, forklarer Bøyum.

«Skur II» het bildet som fikk Vault til å ta kontakt, hans andre fysisk store verk, som kan ligne mange snøfnugg som faller rett ned i øynene på en som stirrer opp, men som like gjerne kan se ut som et slags big bang. Tolk det den som vil.

Flere bilder er inspirert av Sognefjorden. Han vil gjenskape de flotte omgivelsene. Fjell og fjord.

– Ideen bak er inspirert av en konkret opplevelse jeg hadde under dykking i Rødehavet, der jeg plutselig var omringet av en enorm mengde maneter. Det er vel noe vi fascineres av, de fleste av oss. At det er mye av noe på en gang, at vi blir overveldet av et inntrykk.

I tillegg til gjentatte former og linjer, kommer man ikke utenom systemer og dimensjoner. Lite er overlatt til tilfeldighetene i Linjers linjer. Vi snakker seriøs geometri. Nøyaktige størrelsesforhold på grensen til det nerdete, vil flere gjerne påstå.

– Det handler ofte om det gyldne snitt, om enkeltformer og størrelser som har et presist og gitt forhold til hverandre og som lager en helhet som er behagelig å se på, forklarer Bøyum.

Mens utførelsen er en ingeniør verdig, er tanken og ideen bak gjerne inspirert av noe helt annet, en konkret historie eller et minne.

ÅPNE FOR FORTOLKNING 

– «Samspill» laget jeg like etter at jeg traff kjæresten min, det er mye former og farger også der, men ideen bak er påvirkningens kraft, hvordan man endres og får nye måter å gjøre ting på i møte med andre.

Og så liker han natur. Flere bilder er inspirert av Sognefjorden, både fra ferie i barndommen og kajakkturer som voksen. Han vil gjenskape de flotte omgivelsene. Fjell og fjord. Men uttrykket er en ting, om innholdet er han ikke like pratsom. Han vil ikke røpe alt.

– Jeg har ikke så lyst til å fortelle historiene og ideene bak alle bildene mine, noen må få leve sitt eget liv i møte med dem som ser. Jeg vil holde dem åpne for fortolkning.

Tydeligvis ikke så dumt. En engasjert Linjer-kunstkjøper haster forbi og sier takk for seg. Han har akkurat kjøpt et bilde han falt for fordi det fikk ham til å se for seg å være inni en Smarties-tube, omringet av fargerike sjokoladebiter på vei mot lysåpningen.

– Egentlig er det et bilde der jeg så for meg planeter. Dette illustrerer hvordan ulikt perspektiv kan føre til sprang i dimensjoner – noe som går igjen i flere av motivene, forklarer kunstneren.

KUNSTSKI TIL PUDDERFØRE

I tillegg til bildene er det også ski på utstillingen i Domkirkegaten. Ski med linjer og ski med bergenshus, tett i tett. Ti eksemplarer av hvert skipar. Skiene produseres i et lite verksted på Marineholmen i Bergen.

– Det er ingen nyhet at en i skimiljøer også er opptatt av stil. Det gjelder å ha de kuleste skiene. Linjer-trykk på ski var en ide fra skimiljøet selv, sier Snorri Valdimarsson, mannen bak Salt Ski Company, som lager kunstskiene.

For dem som skulle lure; skiene er selvsagt godt gammelt håndverk, med kjerne av tre og unike trykk, signert av kunstneren selv. Og nei, de er ikke bare til pynt, de kan brukes i bakken.

– Perfekte på puddeføre, forklarer skimakeren.

Men det spørs hvor mye tid Bøyum har til å gå på ski. Nå vil han ut i verden og få ny inspirasjon til nye verker. Han har laget en liste med spennende reisemål, der tanken er å tilbringe én til to måneder på hvert sted – for å lære språk og lage bilder til neste utstilling.

– Neste utstilling blir i Oslo, samtidig som jeg planlegger noe spennende i Cannes i 2020, forteller bergenskunstneren, som tydeligvis har kontroll både på de små og de store linjene.

FØRSTE SOLOUTSTILLING: Utstillingen Dråper på Vault Studios er Linjers første soloutstilling, og består av ti originalarbeider på papir, to par spesiallagde ski i samarbeid med Salt Ski Company og et silketrykk. Utstillingen åpnet 18. januar, og blir stående frem til lørdag 16. februar. (Foto: Karoline Rossgård Salhus)
ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this