sustain
MUSIKKTEATER OM MILJØKRISEN: Bodil Lunde Rørtveit og Jørn Lavoll har utviklet et musikalsk verk som tar opp mange av de klimautfordringene vi ser i vår tid. (Foto: Magne Fonn Hafskor)

Lager kunst av vår dårlige samvittighet

Del artikkelen i Sosial medier

– Vi ønsket å lage en konsertforestilling om miljø uten at det ble Blekkulf, sier Jørn Lavoll og Bodil Lunde Rørtveit, som sammen utgjør komponistduoen Sagn.

Som en del av Festspillene 2017 har de to laget Sustain, et ord som kan oversettes som «å opprettholde» eller «bærekraft». Sammen med et stort kunstnerisk team har de utviklet et musikalsk verk som tar opp mange av de klimautfordringene vi ser i vår tid; ikke minst vårens store debatt om plastavfall i havet.

– Det blir mange taktskifter, droner og drivende groover.

– Det handler om menneskenes forhold til naturen. Plasten er et symbol på vårt overforbruk. Vi bruker så mye av jordens ressurser; hugger ned for mange trær og tar opp for mye olje; at den ikke får fornyet seg, sier Rørtveit.

ALT LAGET AV PLASTAVFALL

– Dere har jobbet lenge med dette prosjektet?

– Ja, i over tre år. Vi ville lage instrumenter av gjenbruksmaterialer, og perkusjonisten vår, Terje Isungset, foreslo å fokusere på plast. Det har sjelden blitt gjort før. Vi gjorde det bevisst vanskelig for oss selv, siden plast har lite resonans.

Dette har resultert i at de har fått konstruert en rekke helt nye instrumenter, laget av alt fra oppvaskbørster til plastbøtter og trafikk-kjegler.

– Jeg er overrasket over hvor mye liv vi har fått ut av plasten, sier hun.
– Og ikke minst at det faktisk blir bra musikk av å spille på plast, legger makker Jørn Lavoll til.

De to har invitert med seg ytterligere tre musikere på scenen: Terje Isungset (perkusjon), Magnus Brandseth (vokal, blåseinstrumenter) og Annlaug Børsheim (vokal, strengeinstrumenter). Instrumentene de spiller blir alt fra tubulum (plastrør stemt i basstoner, spilles ved å slå på rørene), plastdidgeridoo, plastcello, plastharpe og andre nyskapninger som ennå ikke har fått noe eget navn.

– Det blir mange taktskifter, droner og drivende groover, lover Lavoll.

Bodil Lunde Rørtveit blir forestillingens hovedvokalist, og forteller at det hun synger, er lyder uten direkte betydning.

– Scatter du?

– Ikke slik som i jazz, men det blir en slags ordløs sang, der jeg formidler stemninger med ulike musikalske virkemidler.

KLIMAKRISEN SKAPER KLIMADREPRESJON

– Dere har likevel et tydelig budskap?

– Ja, men vi tenker at det er viktig ikke å presentere det som en didaktisk pekefinger-forestilling. Jeg har vært inne i klimadepresjon innimellom; der jeg har blitt nedstemt av å tenke på hvor lite vi gjør med det som skjer. Det er dét jeg vil lage kunst av med, disse følelsene av depresjon, raseri, vrede, apati og sorg. Og ignoransen. Jeg merker det selv; det er ikke mulig å forholde seg til problemet hele tiden.

– Jeg har vært inne i klimadepresjon innimellom; der jeg har blitt nedstemt av å tenke på hvor lite vi gjør med det som skjer.

Teamet har vært rundt på byggeplasser i hele Bergen for å hente plastavfall til forestillingen. Mest imponerende er det de kaller «plasttreet». Dette består av enorme mengder plastavfall i alle regnbuens farger, montert slik som det oppleves sett under vann, når all plasten flyter over deg.

– Vi har tenkt at publikum skal få en slik Avatar-følelse, som om de kommer inn i noe som tilsynelatende er svært harmonisk. Så, i løpet av forestillingen, vil de oppdage at de sitter midt i en bosshaug.

Konsertforestillingen Sustain har urpremiere på Cornerteateret i dag (25. mai) kl. 20.00. Det settes også opp kl. 18.00 og 20.00 i morgen (fredag 26. mai).

sustain jornlavoll
KLEDD I PLAST: Forestillingen viser hvilke utfordringer vi står overfor i dagens samfunn, med de uforutsette virkningene av plastens inntog i forbrukssamfunnet og forsøplingen av verdenshavene. (Foto: Jørn Lavoll)

Fakta

Sustain

  • Musikkverket Sustain er tenkt som en en vakker, lekende og urovekkende konsertforestilling om menneskehetens forhold til naturen.
  • Forestillingen er uten ord, og tar utgangspunkt i Chris Jordans bilder av fuglekadavre med plast i magen.
  • Bodil Lunde Rørtveits mangfoldige stemme står sentralt i forestillingen, sammen med den anerkjente perkusjonisten Terje Isungset og tre andre musikere.
  • Forestillingen problematiserer menneskets overforbruk og utnyttelse av naturen, og viser hvilke utfordringer vi står overfor i dagens samfunn, med de uforutsette virkningene av plastens inntog i forbrukssamfunnet og forsøplingen av verdenshavene.
  • Medvirkende: Bodil Lunde Rørtveit (vokal), Terje Isungset (perkusjon), Annlaug Børsheim (strengeinstrumenter/vokal), Magnus Brandseth (blåseinstrumenter/vokal), Jørn Lavoll (tubulum/vokal), Thorolf Thuestad (lyddesign), Silje Grimstad (lysdesign), Silje Sandodden Kise (scenografi/kostymer/instrumentdesign), Vibeke Flesland Havre (regi), Hans Kristian Senneseth (instrumentbygging og -design) og Hjørdis M. Steinsvik (produsent).

FLERE FESTSPILL-SAKER:
Festspill for folk flest
Livets tre bautaer
«Hva kan vi spille etter dette?»
Husk at det må være vakkert

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this