Amalie Stalheim fra Bergen regnes som en av Nordens mest lovende unge musikere. På Festspillene skal hun spille duokonsert samt være solist i urfremføringen av et verk av Missy Mazzoli, og førstkommende lørdag opptrer hun sammen med BIT20-ensemblet på Høgskulen i Bergen.
Amalie Stalheim skal på mange måter «hjem» til BIT20s unike valg av konsertsted: Høgskulen på Vestlandet. Faren hennes, Jostein Stalheim, er ikke bare komponist, men også professor på Høgskulen. Samtidig har scenen «Mimes brønn» en fascinerende forhistorie som scene for kunst, som da Festspillene satte opp «Ways of Seeing» der.
Førstkommende lørdag opptrer altså stjernecellisten sammen med BIT20-ensemblet på Høgskulen i Bergen. Konserten inngår i serien #NORDEN, der BIT20 Ensemble har satt seg fore å vise bredden og kvaliteten i nyere nordisk komposisjon. Denne gangen får vi bli bedre kjent med fem nyskapende svenske komponister.
BIT20 Ensemble er nominert til en Spellemann i år for albumet «Soccorsi», der de samler Morten Eide Pedersens komposisjoner. De har tidligere vunnet en Spellemann for «The Exotica Album», med musikk skrevet av Øyvind Torvund.
Amalie Stalheim ble i fjor tildelt Den norske solistprisen. Prisen deles ut til en av tre–fem nominerte norske instrumentalister eller sangere under 30 år, utvalgt av en internasjonal jury.
– Amalie Stalheim har et usedvanlig bredt og interessant repertoar, tross sin unge alder, der rykende ferske cellokonserter og standardrepertoaret inngår like naturlig, sier Peter Herresthal, styreleder i Den norske solistpris.
– Det er en stor ære for meg å vinne Den norske solistpris! Det varmer å få en slik anerkjennelse, og det er en enorm inspirasjon for meg videre, sier Amalie Stalheim selv.
I 2018 vant hun Kungliga Musikaliska akademins store musikkonkurranse, Solistpriset. Hun har også vunnet Ljunggrenska-konkurransen og Yamaha Music Foundation Europe Competition. På Verbier Festival i 2016 ble huntildelt den prestisjetunge Firmenich Prize.
I tillegg til å spille de tradisjonelle cellokonsertene internasjonalt, brenner Stalheim for å bestille nyskrevet musikk for cello. Hun er en aktiv kammermusiker og har samarbeidet med musikere som Janine Jansen, Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes, Lars Anders Tomter og Stenhammarkvartetten.
Amalie Stalheim har spilt som solist med blant andre Oslo filharmoniske orkester, Kungliga Filharmonien i Stockholm, Gulbenkian Symfoniorkester, Gøteborg symfoniorkester, Svenske Radioorkesteret, Bergen Filharmoniske orkester, Kringkastingsorkesteret og Malmø Symfoniorkester.
Instrumentet Amalie spiller på er en cello bygget av F. Ruggieri i 1687, generøst utlånt av Anders Sveaas Almennyttige Fond. Hun debuterte som plateartist i fjor på Oslo filharmoniske orkesters innspilling av Lasse Thoresens symfoniske konsert for cello og orkester – som er et ekstremt teknisk og virtuost verk.
Konsert med Amalie Stalheim og BIT20 Ensemble: Mimes brønn (Høgskulen pÃ¥ Vestlandet, Inndalsveien 28), lørdag 2. april kl. 18:00. Program: Anders Hillborg – Scream Sing Whisper / Britta Byström – Figures at the Seaside / Djuro Zivkovic – On the Guarding of the Heart / Lisa Streich – Francesca / Johan Svensson – Stop Motion.
Amalie Stalheim med Mogens Dahl Kammerkor: Urfremføring av Missy Mazzolis stykke Year of our Burning, som er en respons på koronapandemien. Håkonshallen søndag 29. mai kl. 19.30.
Duokonsert med Amalie Stalheim (cello) og Christian Ihle Hadland (piano): Festspillene i Bergen / Troldsalen på Troldhaugen, mandag 30. mai kl. 19.30. Program: Musikk av Poulenc, Stravinskij, Grieg og Sæverud.