Til lyden av 20 ulike lokale korps i løpet av spilleperioden, lover teaterforestillingen Korps å få både korpsentusiaster og alle oss andre få le og nikke gjenkjennende til miljøets mange finurlige sider.
Knut Nærum er kanskje best kjent for sin underfundige og folkekjære humor. Færre kjenner til at han, på bestilling fra Teater Innlandet, har skrevet et teaterstykke om korps; for og med korps.
Oppsetningen gjorde stor suksess da den ble spilt i en rekke kulturhus på sørøstlandet høsten 2017, og Den Nationale Scene setter den nå opp som en miniturné i bergensområdet.
MINITURNÉ I STOR-BERGEN
– Jeg ble spurt om jeg ville skrive et skuespill om korpslivet. Det ville jeg, fordi jeg tror tiden er moden for historier om grupper – hva vi får til sammen, ikke bare om det individuelle, sier Knut Nærum, som selv ikke hadde mer erfaring med miljøet enn det han hadde observert fra fortauet på 17. mai.
Men etter grundig research fikk han lagt grunnlaget for en forestilling som har blitt beskrevet som en humoristisk og varm kjærlighetserklæring til korpslivet og frivillighets-Norge.
Forestillingen settes opp med nye skuespillere og i samarbeide med lokale korpsmiljøer, og hadde premiere på Den Nationale Scene på lørdag. Etter flere forestillinger denne uken, drar den på miniturné til Fana, Os, Åsane, Askøy, Sotra, Knarvik, Radøy, Voss, Norheimsund og Stord.
SLITER MED Ã… FINNE TAKTEN
– I korpsmiljøet passer de store på de mindre. De lærer seg disiplin; det å forholde seg til avtaler om tid og sted, det å lære og utvikle seg sammen, og å være stille sammen og lytte.
I stykket følger vi kjærlighetshistorien mellom tenåringene Silje (Ameli Isungset Agbota) og Emil (Henrik Bjelland). Forelskelsen vokser frem ettersom korpsåret utfolder seg med alle sine faste punkter. Vi får ta del i korpsfelleskapet og det store engasjementet rundt loddbøker, loppemarked, 17. mai-repertoar og stevner. De to hovedpersonene forsøker å bli kjærester, men sliter med å finne takten. Det gjør også korpset, blant annet på grunn av en altfor ambisiøs dirigent.
– Korpset og kjærlighetsforholdet speiler hverandre, sier Nærum.
Men det handler ikke bare om ungdomsforelskelse og messinginstrumenter. Ifølge regissør Janne Langaas viser stykket hvordan korpslivet fungerer som en oppvekst- og dannelsesarena.
– I korpsmiljøet passer de store på de mindre. De lærer seg disiplin; det å forholde seg til avtaler om tid og sted, det å lære og utvikle seg sammen, og å være stille sammen og lytte, forklarer Langaas.
Hun mener at Nærum har fanget noe av den norske folkesjelen med forestillingen, som i fjor ble nominert til Ibsenprisen.
– Korpset er jo selve symbolet på norsk dugnadsånd. En arena for alle aldre, der alle får være med, og alle må bidra. Nybegynnere og proffe, side om side. Nærum tar korpsmiljøet på kornet uten at humoren er ondsinnet, og han fanger de klassiske typene i miljøet.
EN HYLLEST TIL FRIVILLIGHETS-NORGE
Manusforfatteren synes det er stas at stykket oppleves som en hyllest til frivillighets-Norge.
– Korpset er jo faktisk den største frivillige kulturorganisasjonen i Norge. Når folk sier at jeg har klart å fange noe av dette miljøet, at de kjenner igjen typene og situasjonene, så synes jeg det er veldig kjekt, forteller Nærum.
De to skuespillerne opplever stykket som en klassisk historie om det å være ung, og alle utfordringene det fører med seg, satt i et korpsmiljø.
– Det handler om ungdomstid og forelskelse, om å prøve å finne sin plass, men ikke helt passe inn, men prøve så godt en kan likevel. Og om identitet, reflekterer Ameli Isungset Agbota.
– Korpset er jo en unik arena med tanke på at det er rom for alle. En arena der «laget ikke toppes», men en har en plass uansett ferdighetsnivå, legger regissøren til.
Men det er ikke bare musikantene som skal gi publikum et innblikk i korpsmiljøet.
– Her treffer man alle korpstypene, sier Agbota.
– Den sinte naboen som synes korpset bråker, den ambisiøse dirigenten, foreldrene som vil veldig mye, og dem som synes at korpset er et ork. Det er med andre ord mye humor, og litt alvor.
Nærum selv mener at han har laget noe det ikke finnes så mye av i dag, nemlig et teaterstykke som passer for alle aldersgrupper, uten subtile lag av mening og referanser.
– Jeg har ganske enkelt tatt på meg 14-årsbrillene mine, slik som jeg husker at det var. Forestillingen skal være for alle, et familieteaterstykke, lett gjenkjennelig der hele historien og alt som utspiller seg skal kunne fanges av alle, forklarer han.
TEATERDEBUT FOR LOKALE KORPS
Både i den opprinnelige oppsetningen på Innlandet teater og nå i Bergen har interessen fra lokale korps vært overveldende. Over 20 ulike korps er involvert i DNS-oppsetningen, og korpsene har stått i kø for å være med.
– Dette ble jo en slags «once in a lifetime»-mulighet for korpsene, der de får være med på en proff teaterforestilling med lyd, lys, scene og alt annet som følger med, og med sitt eget repertoar, sier Langaas.
Også skuespillerne synes det er litt annerledes og spennende med nye aktører på hver forestilling,
– Å turnere til forskjellige steder der det lokale korpset får være med som er spennende ikke bare for dem, men også for oss. De har sine repertoarer, som varierer fra korps til korps, og vi prøver så godt vi kan å ta dem aktivt med i forestillingen, sier Henrik Bjelland.
Og her ligger mye av sjarmen, skal vi tro manusforfatteren. At det er noe ekte, nært og lokalt forankret.
– Korps er et stykke for hverdagen, om hverdagen. Forestillingen viser oss noe som er sant, og som ikke så ofte blir trukket frem, sier han.
– Poenget med å spille i korps er jo ikke at det skal låte strøkent. Verdien sitter i det de gjør og opplever sammen, der og da.
Fakta
Korps
- Forestillingen, som opprinnelig ble produsert av Teater Innlandet i 2017, settes nå opp av Den Nationale Scene – som i tillegg til forestillinger på Store Scene tar den rundt til en rekke kulturhus i bergensområdet.
- Manusforfatter: Knut Nærum.
- Gjennom forestillingen Korps følger vi Silje og Emils opp- og nedturer, og vi får ta del i felleskapet og det store engasjementet rundt loddbøker, loppemarked, 17. mai-marsj og kretsmesterskap.
- Medvirkende: Janne Langaas (regi), Ameli Isungset Agbota og Henrik Bjelland (skuespillere), Kristin Bengtson (scenograf og kostymedesigner), KÃ¥re Nordseth (lysdesigner) og Unni Engan (produsent og inspisient).
- «Teater Innlandets marsj», som blir fremført i forestillingen, er komponert av Øivind Roos.
- Korps spilles på Store Scene mandag 11. mars, tirsdag 12. mars og lørdag 16. mars.
- Deretter reiser forestillingen på miniturné til Oseana (mandag 18. mars), Norheimsund idrettshall (tirsdag 19. mars), Fana kulturhus (onsdag 20. mars), Voss kulturhus (torsdag 21. mars), Stord kulturhus (22. mars), Fjell kulturhus (onsdag 27. mars), Ravnanger ungdomsskule (torsdag 28. mars) og Nordhordlandshallen (fredag 29. mars).
- Medvirkende korps: Strusshamn skoles musikklag, Krohnengen skoles musikkorps, Bønes skolekorps, Åsane janitsjar, Os skulekorps, Norheimsund skulemusikklag, Smørås skolemusikk, Voss musikklag, Langeland, Sagvåg, Stord, og Rommetveit skulekorps, Samarbeidskorpset Sotra Vest/Ulveset, Ravnanger Brass og Knarvik skulekorps.
- Mer informasjon: dns.no/forestillinger/korps