Kari 1
LITT CRAZY: – Jeg var blitt kjent fordi jeg vant OL-gull i 2002, og fordi jeg skilte meg ut som litt crazy, sier Kari Traa. Kleskolleksjonen hennes ble en umiddelbar suksess. (Foto: Britt Embry)

– Vi må våge å leke

Del artikkelen i Sosial medier

– Happier, healthier, stronger, er Kari Traas slagord. Hun ble suksessgründer av sitt eget klesmerke ved en tilfeldighet.

Det var i 2002 at gründereventyret startet for Kari Traa. Nå har OL-, VM- og verdenscup-mesteren i kulekjøring jevnet ut alle humper på sin vei mot klesstoppen, og hun har samtidig banet vei for at andre kvinnelige sportsutøvere også har kunnet utvikle sports- og fritidskolleksjoner.

Kari har vært en ivrig strikker og hekler siden hun var liten, og har fortsatt den fargerike luen med masse mønster på som hun gav sin bestemor da hun var åtte år gammel. Under ulike skimesterskap gikk mang en ledig stund med til å lage nettopp en spesiell type hodeplagg.

– Det jeg nok er mest stolt av, er alle arbeidsplassene vi etterhvert har skapt.

– Hans Engelsen Eide, en tidligere kulekjører fra Voss, hadde agentur på sportsmerket Bula. Jeg syntes luene vi måtte bruke som landslagsutøvere var så stygge, så jeg strikket alltid mine egne, og sydde sponsormerkene på dem i stedet. Så strikket jeg flere, og ga dem til de andre som var med på verdenscup-turné, ler Kari.

En finstrikket idé

Bergensmagasinet møter Kari inne på kafé Tre Brør, midt i sentrum av Voss, og vi rekker ut en hånd for å hilse på henne. Men Kari reiser seg og gir heller en god klem, og samtalen går straks på skinner.

På seg har Kari en hjemmestrikket lue, med grønne grantrær og snøkledte fjell, og en fargerik regnbue mot en lyseblå himmel.

– Jeg hadde en grønn favorittlue som jeg gikk med hele tiden, men så begynte folk å spørre om jeg var singel, sier Kari. 

I disse dager signaliserer nemlig grønn lue at du er på utkikk etter kjærligheten, og at andre single kan ta kontakt med deg.

– Men jeg har jo kjæreste! Så jeg gav den grønne luen til en singel dame på Instagram, og strikket meg en ny. Men så begynte folk å spørre om jeg er homoseksuell, fordi det er en regnbue på den! ler Kari.

Designeventyret begynte da Kari var 28 år gammel. En naturlig avslutning på skikarrieren nærmet seg, hennes jevnaldrende var begynt å trekke seg, og Kari grublet mye på hva hun skulle gjøre videre i livet. 

– Det jeg visste, var at jeg til tross for at jeg elsket å bo med dem, ville flytte ut av mine foreldre sitt hus innen jeg var 30, og at jeg måtte skape noe med hendene. Jeg har alltid vært glad i å lage ting og i å restaurere ting. Jeg tenkte at jeg kanskje skulle bli møbeltapetserer eller gullsmed. Men to venner av meg, Hans Engelsen Eide og Jan Øyvind Lauritzen, sa at med så mange luer som jeg drev og strikket, så måtte jeg selvfølgelig lage luer! Vi tre startet Kari Traa AS sammen sommeren 2002, sier Kari. 

Fargeløse sportsklær for menn

I løpet av vintersesongen 2002/2003 solgte Kari Traa AS 20.000 dameluer, og omsatte for tre millioner kroner. At det fantes et større marked for sportstøy rettet mot kvinner, og ikke minst for energiske farger, virket soleklart, og en utvidelse av sortimentet til t-skjorter, bukser og hettegensere kom kort tid etter. 

Men at merkevaren Kari Traa skulle bli fullt så stort som det har blitt, handler i følge Kari vel så mye om at hun var på rett sted til rett tid.

– Jeg var blitt kjent fordi jeg vant OL gull i 2002, og fordi jeg skilte meg ut som litt crazy i ting jeg gjorde, noe som førte til at jeg fikk ekstra oppmerksomhet i media. I tillegg var sportsbutikker på den tiden mye mer maskuline, med mange ting for menn og med kjedelige, mørke farger. Jeg tror Kari Traa som varemerke var med på utviklingen av sports- og fritidsklær til damer, og på å lage klær med masse mønstre og farger. I dag ser vi at sportsbutikker har egne dameavdelinger, er fargerike, og at andre kvinnelige sportsutøvere har kommet til med egne merker, sier Kari.

Siden oppstart har bedriften vokst kontinuerlig, både i sortiment, omsetning og geografisk. De første åtte årene etter oppstart, bodde Kari i Oslo.

– Det jeg nok er mest stolt av, er alle arbeidsplassene vi etterhvert har skapt.

Sammenlagt har paraplyorganisasjonen Active Brands nå 170 ansatte, og blant andre Therese Johaug, Bjørn Dæhli og merket Bula hører hjemme i samme selskap. De ansatte er fordelt i ulike byer og land, inkludert et kontor i Kina, landet hvor klærne til Kari Traa-merket sys, sier Kari.

Et budeienavn

– På Voss dukker folk fremdeles opp på døren uten avtale, og det er kjekt. Folk går liksom litt roligere og har bedre tid her.

Å velge navn og logo er to av de største avgjørelsene et selskap står overfor, og det var i begge tilfeller ikke helt enkelt å velge for den olympiske mesteren.

– Jeg ville finne et kult navn til vårt nyoppstartede merke, men mine to kompanjonger mente det skulle hete «Kari Traa». Men jeg syntes navnet mitt hørtes ut som et gammelt budeienavn, Kari var liksom noe gamle damer het, og det var kort og stutt, jeg kunne liksom ikke kalle merket for det. Men så skriver jeg etternavnet med to a’er, og det gir en slags symmetri i navnet, så da ble det Kari Traa.

En fast logo tok det derimot lenger tid å finne på.

– De første årene hadde vi en ny logo hver sesong, men vi fant ut at vi måtte få en fast en. En logo som vil passe for jenter og som symboliserte litt meg. Så vi tenkte at en sommerfugl er feminin, men at den i logoen kunne ha litt skarpe kanter. Jenter skal ikke være redde for å ha litt kanter og å kjøre på, slik som guttene gjør. Samtidig symboliserer sommerfuglen at man skal våge å fly, og det gjorde liksom jeg da jeg stod på ski og når jeg hopper i fallskjerm. Rødfargen er jo også en sterk kvinnefarge. Og så er logoen tidløs og klassisk, slik som Nike. Jeg er så fornøyd med den, smiler Kari.

Konkurransedagene, da Kari med ski på beina fløy fire-fem meter opp i luften og ned igjen, er kanskje forbi, men luftige konkurranser blir det likevel fortsatt.

– Nå hopper jeg mye i fallskjerm, mest ved VFS Vertical Formation Skydiving, og jeg var med i NM både innendørs og utendørs i fjor, hvor jeg kom på 2. plass innendørs og 3. plass ute, sier Kari.  

Kari 2
LOV Å VISE STYRKE: – Under OL i Nagano var jeg sterk som en okse, og veide 82 kilo. Jeg ser at modeller blir fortalt at de for eksempel ikke får ha synlige muskler, men jeg synes at jenter også skal kunne vise styrke hvis de vil. (Foto: Britt Embry)

Eksotisk i USA – men også i Sverige 

I dag er Kari Traa, som også markedsføres under navnet KT, å regne som husholdningsnavn i Norge. I 2006 begynte selskapet å eksportere til utlandet, og interessen for produktene har også vokst der ute. Men ulike land verdsetter ulike ting.

– I USA selges nå et utvalg produkter i 200 butikker. Der borte er det fort gjort at hvis en kjede fatter interesse, så er du plutselig i 500 butikker til, men vi har valgt å satse på skistedene, som for eksempel i Colorado og de nordlige statene, og Canada, selvsagt. I USA liker de tanken på at jeg vant OL-gull, og på samme måte som at vi nordmenn liker å handle ting fra andre steder, så er nok merket vårt litt eksotisk for dem, sier Kari.

Men mens mange nordmenn og andre verdsetter Kari Traa-merket særlig for sine gode ullplagg, er ikke svenskene like interessert i ull. 

– I fjor omsatte vi for 100 millioner i Sverige. Men selv om det er kaldt hos dem også, så har svenskene ikke tradisjon for å bruke ull like mye som vi i Norge, men bruker heller syntetiske stoffer og bomull. De siste årene har vi hatt en enorm vekst i Sverige, og mye av årsaken er at svenske jenter nå har oppdaget den fantastiske funksjonen av ullprodukter tett på kroppen. I tillegg har vi hatt stor økning på treningsklærne våre. 

Fostermor til to lam

For en vossing er det gjerne naturlig med en forkjærlighet for ull, og til den som ullen kommer fra. Kari ville gjerne hatt en katt, men kjæresten er allergisk. En midlertidig løsning var å bli fostermor til to små lam.

– De heter Maia og Lisa! sier Kari begeistret, og finner frem mobilen.

I en videosnutt løper et hvitt og et svart lam gjennom stuen til Kari, begge med en liten bleie godt festet rundt stumpen. 

– Jeg måtte gi dem melkeerstatning, og klarte aldri helt å gi dem den rette dosen, så de hadde stadig vekk «drito», ler Kari, og viser bilder av to begeistrede lam i baksetet på en av deres mange kjekke bilturer med matmor.

– Det er et stort ansvar å ta vare på dyr. Da høsten kom og de var blitt «ungdommer», måtte jeg ta dem tilbake til bonden, Kjartan Bergsvåg, han som var med i Jakten på kjærligheten. Men jeg reiser opp på besøk til dem, og de kjenner meg igjen.

Kar i trå’

I 2010, flyttet Kari, som nå var blitt gravid, sammen med kjæresten til Voss.

– Vi ville ikke at våre barn skulle vokse opp i Oslo. Folk synes gjerne vi er litt galne på Voss, men her dukker folk fremdeles opp på døren uten avtale, og det er kjekt. Folk går liksom litt roligere og har bedre tid. Og uansett hvor man er, så kan man gå rett ut i naturen. Det jeg virkelig savnet fra Oslo, var sushi, men nå har vi fått sushi på Voss også!

Ved spørsmål om ikke menn skulle ønske at de fikk gå i Kari Traa, er svaret et klart: «Ja, hele tiden!»

– Hva kaller man en mann i G-streng på Voss? En Kar i trå’! ler hun. 

– Vi får hele tiden forespørsler om å designe plagg til menn. Vi laget en liten kolleksjon kalt Kar i Traa en gang, for å bidra til oppmerksomhet rundt prostatakreft. Da brukte vi underdelen fra sommerfugllogoen, for når man deler sommerfuglen i to så ligner den på en bart! Men Kari Traa lager klær til damer, det var det vi bestemte oss for å gjøre, og det fungerer. Vi hadde en todelt filosofi bak merket ved oppstart: Vi skulle være et rendyrket jentemerke, og være fargerike. 

Likevel er det ikke rent sjelden at Kari får øye på en «kar i Traa».

– En gang møtte jeg KrF-politiker Knut Arild Hareide, og han sa at når han er på offisielle oppdrag, så liker han veldig godt å gå i norsk design, og at han ofte brukte Kari Traa. Jeg måtte spørre ham om han visste at det kun var til damer, og han svarte at ja, det gjorde han, men de passet jo så fint til ham! G-strengen brukte han derimot ikke, ler Kari. 

Styrke i slagord

Til fremvisning av kolleksjoner, ser ikke Kari etter perfekte modeller, men etter sunne og ekte modeller, enten de har muskler eller mage. 

For nuns and knockouts, er et av våre slagord. Våre klær er til alle typer damer, sier Kari.

Kari tenker mye på det presset som unge jenter og kvinner føler på i dag, og gjør sitt beste for at hennes to døtre skal vokse opp fri i sinn og kropp.

– Jeg er så glad for at jeg vokste opp på en tid uten alt presset om å prestere i absolutt alt og å se helt perfekt ut, slik mange unge i dag forsøker å leve opp til. Under OL i Nagano var jeg sterk som en okse, og hadde så mye muskler godt gjemt under et tykt spekklag at jeg veide 82 kilo. Jeg ser at modeller blir fortalt at de for eksempel ikke får ha synlige muskler, men jeg synes at jenter også skal kunne vise styrke hvis de vil, sier Kari, som er 168 cm høy.

Kari har heller ikke noe til overs for mobbing, og spesielt ikke for den ekstreme typen mobbing som ofte skjer i sosiale medier.

– Vi har regler for hvordan vi skal oppføre oss i trafikken, og for hvordan vi skal omgås hverandre, og det bør finnes regler for hvordan vi kan behandle hverandre på nett også. Vi må få lov til å være glade slik vi er, mener Kari.

– Vi har noen ord som hele tiden er med oss når vi lager klær og markedsmateriell; happier, healthier, stronger. Viktige ord som vi vil at jenter skal være for å ha det bra. Som jeg ser meg selv, så er jeg en helt vanlig bygdajente som har fulgt interessene mine, og det tror jeg er det viktigste man kan gjøre.

For Kari Traa går er én av veiene mot et gladere, sunnere og sterkere liv gjennom den fysiske aktiviteten, energien og lekenheten som reflekteres i hvert av hennes klesplagg.

– Vi sier: Dare to play! Våg å kast deg ut i «leiken», ha det gøy mens du trener, vær aktiv, men gjør de tingene du liker å gjøre!

Kari 3
HELT VANLIG: – Jeg en helt vanlig bygdajente som har fulgt interessene mine, og det tror jeg er det viktigste man kan gjøre, sier Kari Traa. (Foto: Britt Embry)

Kari Traa

  • Født: 28. januar 1974
  • Fra: Voss
  • Yrke: Olympisk mester og verdensmester i freestyle, senere gründer med egen kleskolleksjon, startet bedriften Kari Traa AS i 2002. 

Meritter i OL og VM:

  • 1998-OL: Bronse i kulekjøring
  • 1999-VM: Sølv i singel kulekjøring, sølv i paralell kulekjøring
  • 2001-VM: Gull i singel kulekjøring, gull i paralell kulekjøring
  • 2002-OL: Gull i kulekjøring
  • 2003-VM: Gull i singel kulekjøring, gull i paralell kulekjøring
  • 2005-VM: Sølv i kulekjøring
  • 2006-OL: Sølv i kulekjøring

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this