SnapDrive karriere toppbanner
VERST I VEST: Hordaland og Rogaland kommer dårligst ut ifølge en undersøkelse Forsikringsselskapet Fremtind har gjort om nordmenns kjørevaner. (Foto: Ove Landro)

Hordalendingene verst i trafikken

Hvor du bor og hvilken bil du kjører har noe å si for hvor fort og aggressivt du kjører, ifølge en undersøkelse Forsikringsselskapet Fremtind har gjort. Hordalendingene er verst. Den samme undersøkelsen sier at kvinner ikke kjører mer defensivt enn menn.

Bak undersøkelsen står Fremtind, som er forsikringsselskapet til Sparebank 1 og DNB. Vi har snakket med leder for innovasjonslab i Fremtind, Svein Skovly, som forteller at du kan få en prisfordel dersom du har en defensiv kjørestil.

– Hordaland og Rogaland er kanskje spart for det verste vinterføret. Der er det oftere bare veier, noe som gjør at folk kan kjøre mer offensivt.

– Vi har hatt det vi kaller for smart bilforsikring i markedet siden våren 2017. Dette er en forsikring hvor du til dels slipper å tenke på hvor langt du kjører, fordi det følger vi med på.  Vi setter inn en plugg i bilen og har til nå 30.000 kunder som har levert data som vi kan analysere, og vi har samlet data tett på 300 millioner kilometer.

– Dette gir oss en helt unik innsikt. Det første vi ser er at nordmenn kjører gjennomgående pent. Vi har sammenlignet våre data med referansedata fra lenger nede i Europa, og ser at nordmenn har en gjennomgående mye mer defensiv kjørestil, sier Skovly.

VERSTINGLISTEN

BERGENSERE FREMPÅ: – Bergensere er vel kanskje kjent for å være litt frempå? Jeg ser ikke bort i fra at det er det vi ser et utslag av her også, sier Svein Skovly. (Pressefoto)

Men la oss starte med bilmodellene. Øverst på verstinglisten finner vi Audi A3, Mini Cooper og BMW 3-serien. Hvorfor er det slik? Skovly peker på noen fellestrekk når det gjelder disse bilene øverst på listen.

– Dette er gjerne små biler som oppfordrer til kjøreglede. Og i motsatt ende av skalaen finner man disse typiske familiebilene. Jeg tror noe av årsaken ligger nettopp der; hvis man har med seg barn i bilen, så gjør det noe med kjørestilen.

– Når det gjelder disse småbilene så kjøres de gjerne av unge, eller av noen som har lyst å være unge. Mens «familiefrakterne» kjenner på et ansvar for den verdifulle lasten de har med i bilen, sier Skovly.

Biltypene som kjører mest defensivt er typiske familiebiler som VW Caravelle, Volvo XC70, Honda CR-V og Toyota RAV4.

I denne gruppen finner vi også litt mindre SUV-er, som Suzuki SX4, som ofte har litt eldre eiere, forklarer Skovly.

Han går ikke umiddelbart med på å kritisere Audi-eierne. Nest størst hastighet er registrert på Audi, men det betyr ikke at alle disse kjører for fort.

– De fleste Audi-eierne kjører nok gjennomgående pent, men det er nok noe med at de som er ekstra glad i fart og spenning velger eksempelvis Audi.

IKKE FORSKJELL PÅ KVINNER OG MENN

Kilde: fremtind.no

– Det går også frem av analysen at det kjøres mest aggressivt i Hordaland?

– Hordaland og Rogaland kommer dårligst ut. Noe av det vi ser er at sommerføre stimulerer til en mer offensiv kjørestil, og at vinterføre gir en mer defensiv kjørestil, forklarer han.

– Hordaland og Rogaland er kanskje spart for det verste vinterføret. Der er det oftere bare veier, noe som gjør at folk kan kjøre mer offensivt.

– Der de kjører med best flyt er Trøndelag og Hedmark, og der har de et helt annet terreng med lange strekninger og lite trafikk, og samtidig er det vel kanskje den delen av landet som er mest kjent for at de har litt sindige folk også?

Han opplyser samtidig at de aller mest defensive og sindige sjåførene finner vi i Åsnes kommune i Hedmark, fulgt av Indreøy og Namsos i Trøndelag.

Bergensere havner i andre enden av skalaen.

– Både bergensere og de som bor i Stavanger-området er vel kanskje kjent for å være litt frempå? Så jeg ser ikke bort i fra at det er det vi ser et utslag av her også.

– Men kan det stemme at menn ikke kjører mer aggressivt enn kvinner?

– Når det gjelder sjåfører under 35 år så er det stor forskjell, og forskjellen er størst blant de aller yngste, altså 18 til 20 år. Så synker forskjellen opp mot 35 år, til vi ikke ser noen forskjell mellom kjønnene fra 35 år og oppover.

– Både menn og kvinner har en utvikling i å kjøre med mer flyt opp til de fyller 35, men guttene starter på et mye lavere nivå når de begynner å kjøre.

Forskjellen på yngre gutter og jenter har vært kjent for forsikringsbransjen, men dette er en forskjell de ikke har lov til å differensiere pris på.

– Engasjerer dette folk?

– Ja, veldig. Jeg har fått en del tilbakemeldinger, spesielt når det gjelder hvilke bilmodeller som kommer på den såkalte verstinglisten.

– Noen av dem sier at dette bekrefter det de opplever på veien. Og så har du de som synes dette er urettferdig. Men vi prøver bare å presentere de objektive faktaene vi ser.

Skovly forteller at det er én gruppe som ikke er med i analysen, nemlig elbiler.

– Vi jobber med en ny løsning hvor vi også kan følge elbiler, og vi vet at elbiler er mer skadeutsatt enn andre biler.

– Hvorfor?

– Vi har et måltall som vi kaller skadefrekvens, altså hyppighet på skader. Der ser vi at elbiler er mer skadeutsatt enn fossilbiler, sier han.

Han antar at det er flere ting som ligger til grunn for dette.

– Den litt kjedelige forklaringen kan være at elbiler er overrepresentert i byer. Det er flere skader i byer enn på landet. Men det er likevel ikke fullt så enkelt, for vi ser at elbiler i byer også er mer skadeutsatt en fossilbiler.

– Akselerasjon er trolig én årsak. Hvis du kommer fra en Toyota Yaris med 60 hester til en Audi A3 med et par hundre hester, så kan nok overgangen være ganske stor for mange. En annen hypotese er det faktum at elbiler har lov å kjøre i kollektivfelt, og det gjør at de for eksempel får flere feltskifter.

En annen interessant observasjon er at man finner den mest offensive kjøreadferden tidlig på høsten, nærmere bestemt i september. Når det blir glatt på veiene legger vi om kjørestilen markant, ifølge Skovly.

– I perioden fra desember til og med februar har vi en betydelig mer defensiv kjørestil. Tallene våre viser at gjennomsnittshastigheten i juli er 55,7 km/t, mens det er i januar vi kjører saktest, med 47,8 km/t i snitt. Forskjellen er stor, men kanskje ikke så overraskende med tanke på de vanskelige kjøreforholdene vi har mange steder vinterstid.

«FAMILIEFRAKTERNE»: – Småbilene kjøres gjerne av unge, eller av noen som har lyst å være unge, mens «familiefrakterne» (her en Volkswagen 7-seter) kjenner på et ansvar for den verdifulle lasten de har med i bilen, og kjører mer defensivt, sier Skovly. (Foto: Ove Landro)
Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge
ANNONSE:
Peisbord 800×300

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this