Når grunderne bak Norden og Verden skal lage grafiske trykk produsert i Bergen, henter de inspirasjon fra naturen.
For tekstilkunstnerne og designerne Ann-Tove Engenes, Kristine Dybwad og Åsne Midtgarden i design- og interiørbutikken Norden og Verden er det viktig å støtte opp om lokale produsenter, og samtidig tilby produkter fra småprodusenter fra Europa.
Butikken ble til da de tre gründerne, som alle har studert tekstilkunst ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, ønsket mer direktekontakt med kundene.
– Vi fokuserer på varer med designkvalitet, og styrer unna masseproduksjoner.
– Vi fokuserer på varer med designkvalitet, og styrer unna masseproduksjoner. Norge er ganske kjedebasert, så derfor ønsket vi å starte butikk med nøye utvalgte varer. Det er fint å se godt håndverk, og det finnes så mye spennende innen blant annet tekstil, keramikk, metall og lamper.
Inspirert av norsk natur
De tre partnerne har lenge jobbet med tapetdesign, som de selger over hele verden under merket Scandinavian Surface. De har også produsert kolleksjoner av grafiske trykk. I høst kom deres nye konsept Fabelflora, som består av grafiske trykk produsert i Bergen.
Trykkene er inspirert av det nordiske landskapet, og fremstår som både en betraktning og beundring over den fabelaktige floraen og faunaen vi har. Hvert motiv er trykket på papir i kunstkvalitet, og har et begrenset opplag på 100.
Billedserie fra butikken
Inspirasjonen henter de fra naturen og dens former, mønstre og unike kombinasjoner. De tre er alle flittige fotografer, og bruker helst naturen som motiv.
– Våren og høsten er selve «prime time» for fotografi. Når bladene forsvinner, eller når knoppene kommer. Lyset er veldig fint i disse periodene.
Lokal produksjon
Kunstnerne synes at det er viktig å legge til rette for produksjon i Norge og Norden.
– Det er lett å få inntrykk av at vi nordmenn skal leve nesten utelukkende av fisk og olje, men skal man ha et levende by- og bygdesamfunn er man avhengig av kultur. Det er viktig å skape plass til produksjoner av mindre skala, og vi synes staten kunne lagt bedre til rette for små bedrifter. Det blir et fattig samfunn når vi hovedsakelig har tilgang til store kjedebutikker.
De tre reiser regelmessig på turer til en rekke europeiske byer, på jakt etter inspirasjon og de riktige produsentene. Der opplever de en rekke levende småsamfunn.
– I land som England, Frankrike og Tyskland finnes det mange dyktige småprodusenter som klarer å overleve, og alle har sin egen spesialitet. I England er de flinke på tekstil, i Italia på lamper og belysning, og i Spania lages det mye flott av terrakotta-leire. Vi er i hovedsak ute etter de produsentene som man ikke finner så mye av i Norge. Det er spennende å ha noe ikke alle andre har.
Det har dukket opp en del småprodusenter i Bergen i det siste, som lokale snekkerverksted og små møbelprodusenter.
– Det er veldig kjekt å se. Det er et tøft marked, og det tar lang tid før det blir økonomisk gunstig. Derfor er vi imponert over Sara Reed (engelskfødt keramiker som holder til i Bergen, journ.anm.) og hennes suksess med koppene. Og vi beundrer tekstilprodusenten Oleana i Ytre Arna, som er som en mønsterbedrift å regne. Bedriften har vært veldig bra for lokalsamfunnet.
Fokus på kunsthåndverk
Beliggenheten på Danmarks plass ble valgt med omhu.
– Danmarks plass er et spennende sted å være. Det er fint at Bergen by blir forstørret, og at det skjer en byutvikling som trekker byen utover. Det var helt bevisst at vi plasserte oss her. Det kler ikke oss å være i et gammelt bergenshus, eller på Torgallmenningen sammen med kjedebutikkene. Her får vi en ekte storbystemning, med konstant lys fra trafikken.
Når dagene blir lysere, er det mange som ønsker å puste nytt liv i hjemmene sine.
– Mange har lyst på ting til hjemmet som ikke alle andre har. Samtidig er det nok en terskel for å kjøpe ting som skiller seg veldig ut, og det er nok litt typisk norsk.
– Mange har lyst på ting til hjemmet som ikke alle andre har. Samtidig er det nok en terskel for å kjøpe ting som skiller seg veldig ut, og det er nok litt typisk norsk. Våre kunder er opptatt av at det de kjøper varer lenge; at man ikke ender opp med noe som stadig må byttes ut. Det gjelder også yngre folk. Mange er nok lei forbrukersamfunnet, og har heller lyst å investere i noe som varer lengre.
– Det er kjekt å se at det blir stadig mer fokus på kunsthåndverk. I Norge har man vært veldig påvirket av dansk design, for de har vært enormt flinke. Nå er det flere som tør å være mer original, som kjøper noe som ikke nødvendigvis er kjent, men som det ligger en historie bak.
Hyppige utskiftinger er en trend kunstnerne ønsker å motvirke.
– Vi er ikke en butikk som tar inn nye varer for så å legge dem ut på salg etter seks måneder. Det vi tar inn rebestiller vi gjerne i flere år, og det er viktig å ikke skulle trakte etter noe nytt med det samme. Fine ting er fine; det er vår teori. Når vi kjøper varer hender det produsenter sier «men dette er fjorårets modell». For oss spiller det ingen rolle.