I fjor lanserte Hyundai hydrogenbilen ix35 Fuel Cell. Nå bekrefter Toyota at hydrogenbilen Mirai er klar for bestilling og leveres til sommeren.
– Det er en viktig milepæl for oss å levere nullutslippsbilen Mirai til kunder i Norge. Vi tror dette er starten på noe stort, og vi mener at denne teknologien vil spille en viktig rolle for å erstatte fossildrevne biler i fremtiden, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
I slutten av april var han i Bergen for å presentere Toyotas planer. Siden januar har produsenten hatt en Mirai på veiene i Norge, for å teste ut bilen og infrastrukturen i forkant av lanseringen.
– Vi lanserer Mirai nå fordi vi ser at biler på veiene er nødvendig for å bygge ut flere fyllestasjoner. I øyeblikket har vi 5 hydrogenstasjoner i østlandsområdet, og frem mot 2020 har to ulike aktører (HYOP og Uno-x) planer om mer enn 20 stasjoner på landsbasis, noe vi selvfølgelig ønsker velkommen, sier Olsen.
– Når får vi den første hydrogenstasjonen i Bergen?
– Det foreligger planer fra Uno-x hydrogen om to stasjoner i Bergen, men søknaden er ennå ikke avklart. Dersom det går i orden kan de få opp en stasjon på Danmarksplass i løpet av året. Dette vil i så fall gjøre oss i stand til å levere biler til kunder i Bergen, uttaler Olsen til Bergensmagasinet.
Hydrogenbiler er like fleksible i bruk som dagens bensin- og dieselbiler
Bilen har vist seg å takle vinterkulden godt. Kupéen blir svært fort varm, siden prosessen i brenselcellen avgir noe varme som kan utnyttes i varmeapparatet, uten at dette medfører noe særlig reduksjon av rekkevidden.
– I praksis viser det seg at vi kan oppnå en rekkevidde mellom hver fylling på ca. 40 mil på vinterstid, mens typegodkjent rekkevidde er 55 mil i henhold til NEDC-syklusen i EU, sier Olsen.
Hydrogenbiler er like fleksible i bruk som dagens bensin- og dieselbiler, fordi tanken fylles like raskt og rekkevidden er tilnærmet den samme – men med kun vann som utslipp. Derfor kan hydrogenbiler spille en sentral rolle med å kutte utslipp fra norsk veitransport, og slik bidra til at Norge når sine klimamål på området.
– En rekke land satser på omfattende utbygging av hydrogenstasjoner, for å legge til rette for hydrogenbiler. Toyota Norge forventer at hydrogenstasjoner prioriteres i Nasjonal transportplan 2018-2029, og at Enova får tildelt midler til å støtte opp under utbyggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner, sier Olsen.
Antallet Mirai til Norge er begrenset til ca. 10 enheter i 2016 på grunn av begrensninger på fabrikken. Planen er å øke volumet betydelig i årene frem mot 2020.
– Hvis vi ser hva elbilene har fått til er det store muligheter for hydrogenbilene her til lands. De nyter godt av de samme fordelene som moms- og avgiftsfritak ved kjøp, tilgang til kollektivfelt og gratis bomvei, sier Olsen.
Prisen for Toyota Mirai i Norge er 609.500 kroner.
Fakta:
- Mirai er utstyrt med Toyotas brenselcellesystem (TFCS), som er bygd opp av både brenselcelle-teknologi og hybridteknologi.
- Den er utstyrt med Toyotas egenutviklede brenselceller og drivstofftanker, som fylles med hydrogen under høyt trykk (700 bar).
- I brenselcellen omdannes hydrogen fra tanken og oksygen fra lufta til elektrisitet som driver elmotorene. Eneste utslipp er vann.
- Føreren kan forvente samme kjørekomfort som i biler med konvensjonelle bensinmotorer, blant annet svært lang rekkevidde og tankfylling som tar ca. 3-5 minutter.
- Bilen har kollisjonsvern (med millimeterbølgeradar), som hjelper med å forhindre kollisjoner eller redusere skader ved kollisjon med alarmer og bremsekontroll dersom systemet registrerer at en kollisjon er sannsynlig.
- Filskiftvarsling: Mirai er utstyrt med et kamera som oppdager hvite og gule kjørefeltlinjer, og varsler føreren om bilen er i ferd med å forlate sitt kjørefelt.
- Blindsonemonitor: Bilen bruker radar for å oppdage kjøretøy i parallelle felt og bekrefter at det er klart ved bytte av kjørefelt.
- Mirai har varme i rattet og setevarme (to temperaturvalg for alle fire seter) som gir øyeblikkelig varme samtidig som energiforbruket er sterkt redusert.
- Temperaturkontrollen er uavhengig for høyre og venstre side, klimaanlegget har et eget eco-modus, og «Nanoe»-luftrensingsteknologi sørger for at kupeen fylles med ren, frisk luft.