Dyrekassen vokser, og med en nylig gjennomført emisjon tar de fire gründerne satsingen til nasjonalt nivå i sitt andre år på markedet.
Ideen til konseptet kom da gründer Øyvind Eriksen (28) var på vei hjem etter en reise, og fikk beskjed av samboeren om å kjøpe med seg kattemat og kattesand.
– Vi har to katter, og fôret går raskt tomt. Skal du ha kvalitetsfôr må du handle i dyrebutikk eller spesialforretning, og det er ikke alltid det finnes butikk i nærheten. Det blir også fort tungt å bære hvis du skal ha flere sekker.
Erfaring fra Adams matkasse
Med ledererfaring fra storsuksessen Adams matkasse, ante Eriksen at også dyreeiere kunne tenkes å ha samme behov for hjemlevering. Sammen med Roger Holthe Olsen, Trond Saure og Erik Høsteland Åland startet Eriksen opp Dyrekassen tidlig i 2015. Da tjenesten nådde et tresifret antall kunder i prøveperioden, ble de sikre på at Dyrekassen var verdt å satse på. Nå er fem personer ansatt i firmaet på heltid, og Dyrekassen skal foruten Bergen levere til kunder i Stavanger, Stor-Oslo, Drammen, øvre Romerike og Sandnes.
Alle bestillinger gjøres via nettsiden. Basert på dyrets alder, størrelse og eventuelle behov, får kunden opp en rekke alternativer. Prisen vil være den samme som i dyrebutikkene, og frakt er gratis ved bestilling over 500 kroner. Kunden velger selv hvor lang tid det skal gå mellom hver levering, og det er ingen bindingstid.
– Vårt mål er å gjøre kundens liv enklere. Kvaliteten på fôret er det viktigste for oss, og alle dyreeiere skal kunne stole på at merkene vi fører er bra for dyrenes helse, forteller daglig leder Roger Holthe Olsen (34).
Forskjell på kvaliteten
Sammenligner man kjøttmengden i kvalitetsfôr og fôr fra dagligvarebutikken, ser man raskt forskjeller i ingredienslisten og i kvalitet.
– En hund på 15 kilo fores gjerne med 460 gram daglig av et dagligvaremerke, mens det holder med 160 gram av kvalitetsfôr. Da skjønner man at det er en vesentlig forskjell på produktene, sier Eriksen.
Mesteparten av Dyrekassens varelager består av hunde- og kattefôr, men de tilbyr også et utvalg godbiter og kosttilskudd til de firbeinte.
– Dyr har ikke de samme behovene som oss mennesker, men mange eiere overfører sine behov til dyrene. Katter er vanespisere, og skal ha det samme fôret over lang tid. Har du funnet et godt merke som passer til ditt dyr, er det best å holde seg til det, sier Eriksen.
Gratis rådgivning
På Dyrekassens nettside finnes også en blogg som oppdateres jevnlig med blant annet tips og råd. De samarbeider med veterinærer, og tilbyr gratis rådgivning.
– Hvis vi blir kontaktet av eiere som har dyr med spesielle medisinske behov, henviser vi alltid til veterinær. Men dersom det er snakk om vanlige helseproblemer knyttet til for eksempel hårballer eller treg fordøyelse, har vi spesialtilpasset fôr, sier Eriksen.
Det finnes om lag 1,3 millioner hunder og katter i Norge. Nå er målet å ekspandere tjenesten og bli tilgjengelig i flere byer, og de fire gründerne har nylig gjennomført en emisjon for å kunne ta satsingen til et nasjonalt nivå. Fra Innovasjon Norge har Dyrekassen fått 370 000 kroner i etableringsstøtte, og Bergen Teknologioverføring har investert 1,1 million kroner i selskapet.
– Hjemlevering og matkasseindustrien har gÃ¥tt fra Ã¥ være en slags luksus til Ã¥ bli en vanlig og mer tidseffektiv mÃ¥te Ã¥ kjøpe varer og tjenester pÃ¥. NÃ¥ satser vi pÃ¥ Ã¥ gjenskape hjemleveringssuksessen ogsÃ¥ for vÃ¥re firbente venner, sier Roger Holthe Olsen.Â
Mange valg for Milli
Bergensmagasinet ble med Dyrekassen til Fløenbakken for å møte firbeinte Milli.
Da samboerparet Pia Arnesen (23) og Aleksander Svanøe (23) overtok ansvaret for den åtte år gamle golden retrieveren tidligere i år, var det mange valg som måtte tas. Siden Milli tidligere har slitt med en
ømfintlig mage, var de bevisste på å gi henne riktig mat. Det er ikke mangel på leverandører av dyrefôr, og valget var dermed enda vanskeligere. De bestemte seg derfor for å prøve ut den nye abonnementstjenesten Dyrekassen, som er først ut i Norge med storsatsing på hjemlevering av kvalitetsfôr til hunder og katter. Da vi kom på besøk var det klart for Millis andre levering.
– Vi var opptatt av at Milli skulle få et kvalitetsfôr, og gjennom Dyrekassen fikk vi hjelp til å velge riktig type i forhold til alder, størrelse og behov. At fôret blir levert på døren er veldig lettvint og greit, spesielt for oss som ikke har bil. Vi savner ikke å måtte bære med oss
15-kilossekker på bussen, sier Svanøe med et smil.
For Arnesen og Svanøe er det en frihet i å slippe å tenke på å dra på butikken. Skulle fôret gå tomt tidligere enn antatt, er det bare å endre tid for neste leveranse via Dyrekassens nettside.
– Vi sparer både tid og penger ved å ikke gå i dyrebutikken for å kjøpe hundemat, for vi kom som regel alltid hjem igjen med både leker og godteri, ler Arnesen.
Også Milli virker fornøyd med besøket, for det vanker alltid kos til dyrene som møtes i døren.
– Vi har strenge krav til hvordan kunden skal møtes, og i dette tilfellet er det hunden som er kunden, smiler Eriksen.