Lars Olav Lofthus 2016 26
IMPORTERT THUNDERBIRD: I 2005 kjøpte Lars Olav Lofthus en Ford Thunderbird Convertible 1966-modell. Bilen ble importert fra Atlanta i USA.

Bil med sjel

Del artikkelen i Sosial medier

Lars Olav Lofthus gir mye av æren for hans interesse for bil til American Car Club of Norway. – Det er der drømmen kommer fra, sier han.

Men det startet før det. Som guttunge så han Trond Schea kjøre rally – og vinne – med en Ford Mustang. Lars Olav Lofthus var solgt. I dag eier han en Ford Thunderbird Convertible 66-modell.

En kuriositet: Fra 1955 til 1966 het bilen kun Thunderbird; Ford så på den som et eget merke, som Mercury og Lincoln. Faktisk ble de bygget på Lincoln-fabrikken i Wixom. Det står derfor ikke Ford noen sted på bilen. Kun på nøklene.

– Jeg fikk hjelp av foreldrene mine. De hadde ikke bil, og mente jeg kunne kjøre dem. Jeg vet ikke om de forsto hvilket «dyr» de vekket i meg.

Lofthus er sekretær og nettansvarlig for Bergen veteranvognklubb. Interessen for bil startet tidlig. Han var altså fan av Trond Schea som liten gutt, og har siden vært opptatt av bil.

Da han var 17 år, og det nærmet seg tid for å skaffe seg førerkort, hadde naboen en Ford 17M, og Lars Olavs dilla på bil fikk næring igjen. Da han som 18-åring kjøpte sin første bil var det en Ford 20M, 1968-modell.

Lars_Olav_Lofthus_2016_04
AMERIKANSK DRØMMEBIL: – Thunderbirden har jeg hatt i ti år nå, og det er det lengste jeg har hatt en bil. Jeg tror jeg skal beholde denne, sier Lars Olav Lofthus.

«Dyret» våknet

– Jeg fikk hjelp av foreldrene mine. De hadde ikke bil, og mente jeg kunne kjøre dem. Jeg vet ikke om de forsto hvilket «dyr» de vekket i meg, smiler Lofthus, som er fra Ålvik i Hardanger.

Det var Mustang som var drømmen, og i 1980 kjøpte han en 66-modell, forøvrig samme år som Bergen veteranvognklubb ble stiftet.

Lofthus jobbet som montør i Televerket, men bestemte seg for å ta videreutdanning som ingeniør. Det brakte ham til studier i Sverige, hvor han bodde i to og et halvt år.

– Da kjøpte jeg en Ford Thunderbird Cabriolet 1965-modell. Det fantes ikke slike i Norge på den tiden, sier Lofthus, som tok den med hjem.

Den ble solgt i 1989 til fordel for hus og familie.
– Men da vi bygde hus, sørget jeg for å få bygget dobbel garasje, smiler Lars Olav.

Lars_Olav_Lofthus_2016_22

Beholder Thunderbird-modellen

Han kjøpte Ford Mustang Fastback i 1998. En 1967-modell. Den plukket han fra hverandre og restaurerte den fra bunn. I 2005 kjøpte han en Ford Thunderbird Convertible 1966-modell. Bilen ble importert fra Atlanta i USA.
– Thunderbirden har jeg hatt i ti år nå, og det er det lengste jeg har hatt en bil. Jeg tror jeg skal beholde denne.

Lofthus har også interesse for bilblader, og har selv erfaring som redaktør.
– Nabogutten startet Ford M-klubb Norge, som i dag har flere tusen medlemmer. Der var jeg med og jobbet i styret. Dette var i 1987 og jeg var 28 år.

– Jeg ble etterhvert redaktør og bygget opp bladet til å bli, tør jeg påstå, et av Norges flotteste klubblader. Slik vokste min interesse for både klubbarbeid og bil.

Når det gjelder interessen hans for bil, gir Lofthus mye av æren til American Car Club of Norway, en organisasjon for nordmenn med et bankende hjerte for amerikanske biler.

Klubben ble stiftet i 1975 og har i dag 98 tilsluttede lokalklubber, 15 landsdekkende klubber og 17.000 medlemmer.
– Det er der drømmen kommer fra, sier Lofthus.

Lars_Olav_Lofthus_2016_16

– Dette er vår «båt»

– Hva handler begeistringen om?
– Først og fremst vil du vise frem bilen din og møte andre likesinnede. Etterhvert kommer den sosiale biten, og min kone og jeg drar ofte på turer. Noen har båt; dette er vår «båt». I helgen var vi med på Vossarudl’n, med avreise fra Voss og tur gjennom vestlandsnatur med avslutning i Ulvik.

– Det er en stor fordel om man kan skru og fikse selv.

– Kan man ta en Ford Thunderbird Convertible 1966-modell med på et Ford-verksted?
– Det har ingen hensikt. Det er en stor fordel om man kan skru og fikse selv. Og så er det greit med bekjentskaper. Jeg kan noe, en annen kan noe annet. Så hjelper man hverandre.

Lars_Olav_Lofthus_2016_09

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this