Viknes produserer først og fremst helårsbåter for privat bruk, der kundene langt på vei selv kan bestemme hvordan båten skal se ut innvendig.
Siden 1988 har Viknes laget båter på Askøy. I dag er de Norges ledende motorbåtprodusent.
– Viknesbåtene produseres av folk som kan og bruker båt, sier daglig leder Kristian Sivertsen.
– Vi har samlet all kompetanse på ett sted for å kunne gjøre endringer raskt.
Han er sønn av Jan Inge Sivertsen, som grunnla Viknes på 80-tallet. Sistnevnte brukte ca. tre år på utvikle den første båten. I dag er far inne som gründer og salgsansvarlig.
Mor Elen jobber som kontormedarbeider, mens Kristian og broren leder selskapet. I tillegg har de ca 70 ansatte som jobber med alle deler av båtproduksjonen.
– Det var ikke gitt at jeg skulle jobbe her, men etter en brann i 2000 måtte vi ta et valg om vi skulle fortsette produksjonen eller ikke. Familierådet ble enige om å satse, og i dag er vi fortsatt i vekst, forteller han.
Viknes eier et utendørs industriområde på ca. 12.000 kvadratmeter, samt innendørs produksjonslokaler på 10.200 kvadratmeter i Florvåg på Askøy. I 2011 kjøpte de opp Skilsø, som også er en av de store motorbåtprodusentene i Norge.
SAMLET KOMPETANSEN
Viknes er opptatt av at båtene de lager skal være av god kvalitet.
– Vi har samlet all kompetanse på ett sted for å kunne gjøre endringer raskt. Her støpes og monteres båtene. I tillegg har vi et stort serviceanlegg som kunder kan benytte seg av. Vi bruker også norske underleverandører, fortsetter Kristian.
Viknes begynte tidlig å etablere et godt serviceapparat for ferdigproduserte båter.
– Når folk investerer så mye penger i et produkt, skal de føle trygghet og kompetanse i det båten settes på vannet, forteller Kristian.
I tillegg til å yte service til Viknes-kunder, kan også andre båteiere få hjelp i havnen i Bakarvågen på Askøy.
Viknes produserer først og fremst helårsbåter for privat bruk, der kundene langt på vei selv kan bestemme hvordan båten skal se ut innvendig.
[PostBlock id=252]
– Vi skreddersyr båten, innen gitte premisser selvfølgelig, sier Kristian.
– Av vår produksjon selger vi 80 prosent til privatkunder. Resten går til passasjerbefordring og kystsjarker til fiske og turisme i Nord-Norge Men vi selger også noe til utlandet, blant annet mye i Skandinavia.
På sikt har Viknes en ambisjon om at 30 prosent av båtene skal eksporteres til utlandet.
LANGT FREM TIL EL-BÅTER
– Hvordan forholder Viknes seg til bruk av mer miljøvennlig drivstoff?
– Dette diskuteres hovedsakelig på yrkesbåtsiden i dag, og ikke like mye for lystbåt ennå.
En av utfordringene er at du ikke kommer veldig langt med den teknologien som er tilgjengelig i dag.
– En elektrisk fremdriftsmotor vil kanskje kunne være spennende en gang i fremtiden. Hybrid er også en mulighet, men i dag er installasjonen veldig tung og kostbar. Motorprodusentene må lede an i denne type utvikling, avslutter Kristian.
[PostBlock id=253]