Christine Hope og Frode Gjerløw er på scenen sammen for første gang.
Seminarbransjen, med dens ustoppelige strøm av råd og inspirerende oppfordringer, utgjør bakteppet for den nye humorforestillingen Hope & Hingsten, med Christine Hope og Frode Gjerløw. Mange er i dag på evig jakt etter lykken i livet, og flere oppsøker råd om hvordan leve det beste livet. Det gir grobunn for en rekke artigheter.
– Jeg har selv vært konferansier på ulike typer konferanser, og jeg har sett en del av disse inspirerende TED Talks-ene. Folk kommer inn på scenen for å lære deg hvordan du skal trene bedre, leve bedre, tenke bedre. Mennesker som tar betalt for å fortelle deg hvordan du bør leve livet ditt, flirer Hope.
[PostBlock id=526]
– Når man har sett en del slike foredrag, legger man merke til at industrien er full av selvmotsigelser. Folk som har oppnådd suksess og prestert store ting sier at det handler om de små tingene i livet. Hvis man bruker skråblikk er det mye underholdning å finne, stemmer Gjerløw i.
BREDT SPENN
Tekstene har de to skrevet sammen, med hjelp fra Hanne T. Asheim, Øyvind Angeltveit, Trond Hanssen og regissør Arvid Ones. I tillegg til en rekke ferske karakterer, blir det også et gjensyn med velkjente Hope-karakterer, som for eksempel guiden Trygve. Han skal få bryne seg i Skal vi danse. Også moren til Karoline Krüger dukker opp, som er en av Hopes egne favoritter.
– Denne gangen er hun fly forbanna på Bjørn Eidsvåg, for han har tatt med seg Sigvart (Dagsland, journ.anm.) på turné. Ellers blir forestillingen og karakterene variert. Vi spiller blant andre stolte foreldre av en sønn som er med på Ex on the beach. Og Frode er jo så god i engelsk, så han skal få være Attenborough.
– Jeg har selv vært konferansier på ulike typer konferanser, og jeg har sett en del av disse inspirerende TED Talks-ene. Folk kommer inn på scenen for å lære deg hvordan du skal trene bedre, leve bedre, tenke bedre. Mennesker som tar betalt for å fortelle deg hvordan du bør leve livet ditt.
– Hvordan er stemningen nå?
– Den er nokså svingende, fra høy selvtillit til dype angstdaler. Men vi gleder oss veldig. Vi har mange numre som vi ser frem til å fremføre, og vi har latterkrampe hver dag, forteller Hope.
For Gjerløw, som selv har lang erfaring som regissør, blir det godt å stå på scenen igjen.
– Jeg har mye erfaring med å jobbe på lag med tre mennesker. Selv om regissøren vår Arvid ikke står på scenen, er han en like viktig del av laget. Det er en lettelse å få stå på scenen igjen. Jeg leker mye nå, og det er veldig deilig.
FRA PARIS TIL OLE BULL
Christine Hope er godt kjent for bergenserne, mens Frode Gjerløw vil nok for enkelte være et ukjent ansikt. Han er derimot ikke et ubeskrevet blad. Med utdanning fra den internasjonale teaterskolen Jacques Lecoq i Paris, har han i det siste hatt base i London hvor han har startet flere teaterkompanier og gjort suksess med turnerende humorforestillinger. I tillegg har han vært regissør på forestillinger i blant annet Tønsberg og Sogn og Fjordane.
Hope oppdaget Gjerløw da han gjorde showet Jurassic Park på Fringe-festivalen i Edinburgh, verdens største stand up-festival.
– Jeg fikk vite at det var en nordmann med på en utsolgt forestilling, og ordnet meg inn på gjestelisten. Vi lo så vi skrek, før tematikken gikk over til noe sårt. Deretter var jeg i publikum på en forestilling Frode hadde regi på i Sogn og Fjordane teater, og fikk melding av ham etterpå. Han kjente til Frittgående Hope, og vi har begge gått på den samme teaterskolen i Paris.
– Hvordan vil dere beskrive hverandre?
– Frode er leken og kreativ, og vi utfyller hverandre godt. Jeg har vært alene på scenen de to siste showene, og jeg har ikke lenger det samme solobehovet. Det er mye gøyere når man er flere; man føler seg sterkere når man forsvarer noe sammen. I begynnelsen da vi utviklet ideer var samtalene våre nokså nøkterne, men nå er vi over på det stadiet hvor vi ligger på gulvet og ler.
– Christine er så vill og gæren på scenen; det er rett og slett befriende. Da vi møttes for å se om vi potensielt kunne lage noe sammen, merket vi raskt at det var en forbindelse der. Vi ler av det samme blikket på verden, og deler sansen for det tragikomiske.
[PostBlock id=283]
Begge deler også fascinasjonen for fysisk humor, og det er en inkorporert del av forestillingen.
– Jeg ramlet jo av sofaen da jeg så på Mr. Bean som barn, og vokste opp i en tid da KLM var det store. Jeg har alltid likt tegneserieaktig humor som spiller på det fysiske, sier Hope.
– Har dere alltid underholdt?
– Jeg har aldri vært klassens klovn, men for meg har ting hatt en tendens til å skli mot humor. Da jeg begynte å lage teater endte det ofte opp med å bli morsomt, selv om det ikke nødvendigvis var intensjonen fra begynnelsen av, sier Gjerløw.
For Hope var det mye latter å hente fra klasserommet.
– Jeg pleide å herme etter lærerne, noe som fikk de andre elevene til å le. Det er jo som bensin på bålet for sånne som oss. Da jeg var elleve begynte jeg i Stord teaterlag på min mors oppfordring, og siden har jeg drevet med humor i en eller annen form. Jeg er heldig som har kunnet leve av hobbyen min.
Sistnevnte er noe ingen komikere i dag tar for gitt. Den kreative reisen fra den første ideen om noe som kan være morsomt, til applaus og begeistring hos publikum, er noe de to verdsetter stort.
– Det begynner med at man noterer ned en setning eller en observasjon, som måneder senere blir til en tekst, som deretter blir til et nummer i en revy, som til slutt kan utløse en vanvittig respons hos publikum. Den reisen er helt utrolig.
Hope & Hingsten har premiere på Ole Bull Scene torsdag 6. februar.