I 1868 gikk Andreas Martin Iversen i land i Bergen. Han hadde allerede flere år bak seg som seilmaker på engelske skuter, og startet firmaet «Andreas Iversen Seilmager» på et loft på Nordnes. 150 år senere er Seilmaker Iversen fortsatt i full drift.
På den tiden da Andreas Iversen gikk i land i Bergen, var sjøen hovedfartsåren på Vestlandet. Vågen var tett av master, og alle trengte seil. Drøyt 150 år senere lever Seilmaker Iversen i beste velgående, og selskapet har tolv ansatte.
– Vi satser offensivt, har investert i nye maskiner og ser lyst på fremtiden.
Tor Iversen er fjerde generasjon seilmaker, og han eier og driver firmaet sammen med broren Jon Iversen. Sønnen til Tor heter Magne, han er femte generasjon, og er i dag ansvarlig for produksjonen i bedriften.
TREKK OG KALESJER
Seilmaker Iversen har i dag produksjonslokaler og butikk på Frekhaug nord for Bergen. I produksjonen lages det spesialprodukter tilpasset behovene både for private og bedriftsmarkedet. Alt fra små trekk og kalesjer, til større opplagspresenninger og kraftige PVC-presenninger.
I tillegg har Seilmaker Iversen en båtutstyrsbutikk i sine lokaler på Frekhaug, hvor man får tak i det meste, enten man har en sjakkel, en hel rigg, trenger bunnstoff, fortøyningstau, båtklær eller sko.
– Nytt av året er at folk kan handle det de trenger i nettbutikken, men de er selvsagt også velkommen til en båtprat i butikken hos oss, sier daglig leder André Egebakken.
Egebakken forteller om betydningen av omstilling når markedet endrer seg.
– Litt av min jobb har vært å sørge for at vi har flere bein å stå på. Vi vet at markedet går litt i bølgedager, og da er det viktig å ruste seg for dette, slik at man har en plan hvis trenden er nedadgående.
Bedriften lager fremdeles spesialseil i mindre format, og er dessuten den største seilforhandleren for Elvstrøm Sails i Norge.
– Kun Elvstrøm Sails Norge selv selger mer enn oss. Betydningen av å handle lokalt er utrolig viktig for mange av våre kunder. I tillegg er det mange som bruker seilmakeren som deres foretrukne serviceverksted når det kommer til seil.
Men hovedproduksjonen er trekk og spesialsøm til industrien. Det er ryggraden og hovedåren i det Seilmaker Iversen driver med, og økonomisk er dette bedriftens viktigste marked.
– Men så er vi todelt: Vi har også en avdeling som jobber opp mot privatmarkedet, og den vokser og er en viktig del for at vi skal være bærekraftig. Vi syr for eksempel små spesialseil til oselvere.
[PostBlock id=318]
Bedriften på Frekhaug er stor på seilreparasjoner og vedlikehold og alt som går under seilmaker-service.
– Innenfor seil er det dette vi driver mest med. Vi lager kalesjer og driver service på disse, og da går det på å bytte vinduer, bytte glidelåser, vasking og impregnering og alt som handler om vedlikehold.
For den 150 år gamle bedriften er kravet til godt håndverk og kunnskap viktig.
– Dette er hovedessensen i det vi gjør. Folk kommer til oss og ber om hjelp, for eksempel med trekk eller tildekning, og så tilbyr vi vår kompetanse. I dag foregår stort sett alt arbeid med maskin, men på seil må vi fram med nål og tråd og sy noe for hånd. Også på seil er det spesialmaskiner som gjør jobben.
NYE INVESTERINGER
Fra 2015 til 2016 merket bedriften nedgang i omsetningen. Nå er imidlertid Iversen på rett kurs igjen, og mens man omsatte for 11 millioner i 2016, økte driftsinntektene til 13 millioner i 2017, og selskapet kunne notere et resultat på 800.000.
– Ryggraden vår ligger i industrien, og det merket vi da oljekrisen kom i Norge. Ordrene ble færre, og det kjenner en bedrift som har industrien som bærebjelke. Men så fikk vi en oppgang igjen i 2018, og begynnelsen av 2019 har vært bra. Nå gjøres nye investeringer i industrien, man gjenopptar vedlikehold av produktene sine, og dette merker vi, sier Egebakken.
[PostBlock id=317]
– Omsetningsmessig er det medvind, og vi har valgt å være fremoverlent. Vi satser offensivt, har investert i nye maskiner og ser lyst på fremtiden. Samtidig ser vi at privatmarkedet har et potensiale, og vi håper at flere skal få øynene opp for oss.
– Mange investerer i hagemøbler for tyve-tredve tusen, men er kanskje ikke like villig til å legge til noen ekstra kroner til for å sikre lang levetid på møblene.
– Mange forbinder oss med seil, men vi gjør veldig mye innenfor det som handler om motorbåt og kalesjer, og dessuten hus og hage og alt fra bassengtrekk, levegger og trekk til møbler. Dette er også en del av arbeidet med å tenke nytt og finne nye markedsområder. Mange investerer i hagemøbler for tyve-tredve tusen, men er kanskje ikke like villig til å legge til noen ekstra kroner til for å sikre lang levetid på møblene.
Egebakken mener det er grunn til å være optimist.
– Slik som utviklingen er nå i vårt 150. år, er det er ingen tvil om at det er liv laga for oss. Vi er på en moderniseringsreise, og det gjenspeiler seg i måten vi jobber på, og måten vi kommuniserer med kundene på for å bli mer synlig. Vi ønsker å være der for flere enn vi har vært til nå.