– Det er utrolig givende å få jobbe med så flinke folk som vil så mye. Dette er en gjeng det er lett å bli stolt av, sier Mikael Ringstad Hedne, kunstnerisk leder for Vokalensemblet Multa Paucis.
Det prisvinnende damekoret ble stiftet i 2008, og består nå av 20 sangere. Repertoaret deres er norsk tradisjonsmusikk og nyere samtidsmusikk fra tiden etter 1950.
– Vi jobber en del med improvisasjon, der ulike særegenheter hos de ulike sangerne kan vies plass, i stedet for at alt skal temmes og kues.
– Vi hadde vår første prøve i august 2008, sier Mikael Ringstad Hedne, som vi sist så som tryllekunstner i fjorårets sesong av talentshowet Norske talenter.
Hedne har nylig tatt en master i psykologi, og bekrefter at han lever av trylling. Men nå skal det altså handle om den typen magi som oppstår når en gruppe godt skolerte sangstemmer går sammen i ett uttrykk.
TI ÅR MED KORKLANG
Lørdag 5. mai inviterer damekoret til jubileumskonsert i Mariakirken, der de kommer til å fremføre noen av stykkene som de har hatt på repertoaret like siden oppstarten for ti år siden.
I tillegg vil de gi urpremiere på et arrangement som de har mottatt i tiårsgave fra den unge jazzkomponisten Kristoffer Fossheim Håvik. Det siste er litt hemmelig, men Hedne avslører at det er snakk om et stykke «basert på noe i folketonestil».
– Vi har samarbeidet tett med Håvik i de siste fem årene, sier Hedne, og forteller at komponisten tidligere har arrangert en del folkemusikk for koret, i tillegg til en poplåt av Imogen Heap og to sanger fra Egil Monn-Iversens filmmusikal Ungen (1974, basert på Oskar Bråtens skuespill).
Mai blir ellers en travel måned for det lille elitekoret, som skal forberede seg til to prestisjefylte konkurranser: Norges korforbund Hordalands Syng for oss og Griegs internasjonale korfestival. Begge korkonkurransene avvikles sammen og samtidig i perioden 7.-10. juni, slik at deltakere i Syng for oss også kan delta i de internasjonale konkurranseklassene.
Multa Paucis skal delta i to klasser; damekor i Syng for oss (som de vant i 2016) og folkemusikk i Grieg internasjonale korfestival (her kom de på tredjeplass i 2016).
SKAL VÆRE FRITT
Opprinnelig bestod Multa Paucis av fire sangere som ønsket å jobbe med klassisk og samtidsmusikk. Etter hvert begynte de også å synge mer folkemusikk, som de i dag regner for kjernerepertoaret.
– Ofte er det slik at et kor er dirigentens instrument. Målet vårt er derimot at hver enkelt sanger skal få bidra inn i produktet, sier Hedne.
– Vi jobber en del med improvisasjon, der ulike særegenheter hos de ulike sangerne kan vies plass, i stedet for at alt skal temmes og kues.
– Litt slik som det er innen folkemusikken?
– Ja, nettopp. Det skal være fritt. Vi ønsker å være et kor som – slike ting gir eierskap, det skaper noen spennende kontraster – både kan synge det ordnede klassiske, men også strekke oss og bryte rammene. Noen ganger går det galt, andre ganger blir det spennende og fint.
– Har dere lyttet på de praktfulle innspillingene med det kvinnelige bulgarske radiokoret, også kjent som Bulgarian Voices og Trio Bulgarka?
– Ja, men det er litt andre rammer, og en annen musikktradisjon. Vår inspirasjon kommer i hovedsak fra det nordiske.
DEN RØDE TRÅDEN
– Hva med Karin Rehnqvists kauking? Har dere prøvd dere på noen av hennes stykker?
– Jeg kjenner til henne, og liker godt musikken hennes. Men vi har sunget noen stykker av Gunnar Eriksson. Musikken hans er veldig lys og åpen, uten at den er…
Hedne snur hodet mot venstre, og retter blikket mot et punkt ute i luften. Han tenker.
– Altså, han er inspirert av folkemusikken; det er en slik direktehet i uttrykket hans som passer oss bra. Vi gjør mye forskjellig, fra poplåter og musikalstykker til folketoner og samtidsmusikk. Så det er en bredde der, fra det humoristiske til det veldig alvorlige.
– Hva blir den røde tråden på konserten?
– Koret er den røde tråden. Jeg kan love at det blir kontrastfylt, men ikke kjedelig. Vi begynner og avslutter med folketoner, men vil ellers ta publikum med på en reise «full circle».
[PostBlock id=53]