– Ikke si det til noen, men prisene på kvalitetskonjakk er svært mye lavere enn på god whisky, sier Thomas Nesse, som er en av gründerne bak konjakkappen It’s Oaked.
Konseptet er enkelt; ved at flere går sammen om å kjøpe inn dyre konjakker, blir det mulig å få smake på de edle dråpene uten å blakke seg.
Thomas Nesse er leder for Musketerenes Cognacklubb, som han driver sammen med Odd Løvset og Bjarne Kroken.
– Vi arrangerer blant annet klubbturer til Cognac i Frankrike. I fjor feiret vi 17. mai sammen med de ansatte og eierne av Bache-Gabrielsen, forteller han.
– Er det en venneklubb, eller er dere åpne for flere?
– Alle er velkommen til å bli med. Det eneste kriteriet er at du må være gammel nok.
[PostBlock id=56]
Konseptet er enkelt; ved at flere går sammen om å kjøpe inn dyre konjakker, blir det mulig å få smake på de edle dråpene uten å blakke seg.
– Så kan du si at «denne var så god, den skal jeg drømme om å kjøpe en gang». Det er også det som er bra med Cognac Adventure. Vi har invitert 13 produsenter, som deler hele sortimentet sitt med deltakerne. De vil også ha med seg noen nyheter, lover han.
– Veldig mange har hørt om våre gode venner Braastad, Bache-Gabrielsen og Chateau de Montifaud, som er de tre som det selges mest av på Vinmonopolet. Men så har du alle de du ikke har smakt. På arrangementet vårt vil du få anledning til å smake på flere ulike typer, og få høre historien bak de ulike merkene.
HAR LANSERT KONJAKK-APP
Dette er også noe av ideen bak appen It’s Oaked. Denne begynte med at de tre musketerene (!) fant ut at de savnet et verktøy hvor de kunne lese andre sine tanker rundt konjakk, se bilder av flasker, og få tips – slik som det allerede finnes innen øl og vin.
– Vi sjekket litt rundt, og hørte med noen eiere av konjakkhus om de syntes ideen var noe. Responsen var overveldende, forteller han.
Siden ingen av de tre som driver Musketerenes Cognacklubb er app-utviklere, måtte de finne en å samarbeide med. Etter litt fisking blant venner kom de i kontakt med Ivan Lé Hjelmeland, som tente på ideen.
– Etter å ha møttes alle fire og diskutert hva vi ønsket, var vi enige om at dette kunne bli noe stort. Det ble noen turer til Cognac, der stort sett alle vi snakket med var positive. Da hadde vi et utgangspunkt, og vi fikk opprettet et AS.
De fikk laget en fremdriftsplan, og ble innvilget støtte fra Innovasjon Norge. Appen ble lansert i 2016, og ble promotert både innenlands og utenlands.
– Vi fikk gode tilbakemeldinger fra Frankrike. Alle liker den, mange bruker den, men utfordringen har vært å finne ut hvordan vi etter hvert skal kunne tjene penger på den. Svaret på det skulle jeg gjerne hatt.
Det finnes ingen tilsvarende apper som utelukkende handler om konjakk. It’s Oaked kan brukes av alle, også produsenter, som kan komme i kontakt med kundene sine på en helt ny måte.
– Det norske forbudet mot alkoholreklame har helt klart forhindret oss fra å kunne gjøre de grep som vi ønsker, men det har vært og er utrolig viktig for oss å ikke bryte disse reglene, sier han.
– Vi har derfor brukt en av Norges beste advokater innenfor dette området til å evaluere alt i og rundt appen. Svarene har gitt oss litt å tygge på.
En videre lansering og videreutvikling av appen er avhengig av å knytte til seg eksterne økonomiske muskler, samt at de må vurdere å «flagge ut».
Det føles som en tidsreise – som et lite streif av høytid midt i hverdagen; det å få smake på en så spesiell konjakk.
– Det er ikke det vi ønsker, men for å ta det neste steget er vi avhengig av friere tøyler. Viljen fra produsenter og nettbutikker utenlands til å være med er til de grader tilstede, men vi har måttet si nei for å ikke komme i konflikt med det norske regelverket.
Appen er nå i en «lademodus». Alle midlene er brukt opp, og Thomas Nesse er av praktiske hensyn i ferd med å overta alle aksjene.
– Så blir det en ny økt for å komme videre. For meg er ikke dette bare en jobb eller en hobby, det er en livsstil. Jeg har store planer om å klare det.
NESTEN WHISKY
Der kunne jeg satt strek for intervjuet, men så, nesten for å understreke det siste poenget, byr han meg på en helt spesiell konjakk.
Den heter Favraud Grande Champagne, ble produsert og lagt på fat i 1893, og tappet på flaske i 1949. På konjakkspråket betyr det at den er 56 år gammel, siden alderen avgjøres etter hvor lenge den har lagt på eiketønne.
– Det skjer selvsagt noe i flaskene også; vi kaller det «old bottle effect» – men utgangspunktet er at utviklingen stopper etter at den er tappet på flaske, forklarer han.
– Hva koster en slik flaske?
– Denne ble kjøpt på auksjon for 650 euro (rundt 6500 kroner).
Han anbefaler meg å la den stå litt før jeg smaker på den.
– Kjenn på lukten, sier han.
– Den er så søtlig. For meg er dette en tidsreise. Det er annerledes druer, og kravene til hygiene var også annerledes enn i dagens destillerier.
– Denne er mye bedre enn noen konjakk jeg har fått i familieselskaper, kommenterer jeg, og innrømmer samtidig at jeg aldri har vært så glad i konjakk. God maltwhisky er mer min ting.
– Men dette er jo nesten whisky, legger jeg til.
– Mange går i den fellen. Det er noe med tid og sted. Mange tror at god konjakk er det du får servert i tante Olgas bryllup. Det er ikke det, sier Nesse.
– I et bryllup får du gjerne et glass champagne når du kommer, du spiser mye god mat, og så skal det avrundes med konjakk og kaffe. Da ødelegger du alle sjanser for at du skal få en god opplevelse.
– Kaffe og konjakk er ingen god kombinasjon. La de få leve hver for seg. La meg si det slik, at hvis du først drikker en VS (den laveste kvaliteten, journ. komm.), så kan du like gjerne ta en kaffe til.
TÅRER I GLASSET
Jeg holder glasset opp i luften, beundrer den mørke fargen og måten dråpene langsomt glir ned langs glassets innside.
– Det kalles tårer når de renner ned slik, sier han, og tankene mine går til den franske 1600-talls-komponisten Sainte Colombes melankolske stykke Les Pleurs («tårer») – gjort kjent gjennom filmen med den poetiske tittelen Tous les matins du monde («alle verdens morgener»).
Kanskje det ikke bare var savnet etter den avdøde konen (stykket er fra en konsert for to gamber med tittel Tombeau les regrets) som frembrakte denne usigelig vakre musikken, men også smaken av god konjakk.
For Thomas Nesse har rett; det føles som en tidsreise – som et lite streif av høytid midt i hverdagen; det å få smake på en så spesiell konjakk. Det er noe der, med tiden som går, at alt her i verden er forgjengelig. Livet kan nok oppleves som en distanse, men det er øyeblikkene vi husker, og ikke årene som går.
– Livet er for kort til å drikke dårlig konjakk, kommer det filosofisk fra min samtalepartner.
– Ja, og denne kunne jeg virkelig vent meg til. Den har mye smak, og mangler den skarpheten som jeg ofte reagerer på i konjakk, svarer jeg.
– Jeg liker ikke den skarpheten, sier Nesse.
– Når det kommer til kvalitet, så er ikke den vanlige konjakken i nærheten av det vi holder på med. Et merke som Hennessy har nok tilsvarende kvalitet på fatene, men når de først lager produktene, så blander de sammen ting. Det er der pengene ligger.
Mye av konjakken som selges i Norge er i kvaliteten VS, som gjerne er beregnet for å drikkes med is eller brukes i drinker.
– De kan ofte stikke på tungen og brenne i nesen. Med denne derimot har du nesten ikke alkoholstikk i det hele tatt.
– Hva med å gjøre som med whisky, og åpne konjakken med to dråper vann?
– Det kan være veldig effektfullt. Jeg foretrekker å ta den bar, men de få gangene jeg har testet det ut, så skjer det åpenbart noe, sier han.
– Men jeg er mer opptatt av tidsbruk, det å bruke tid på konjakken. Det viktigste er å la den stå og lufte seg litt før du drikker den. På noen konjakker jeg vet om skjer det da en forandring som er helt enorm.
MYE FOR PENGENE
– Hvilket råd vil du gi leserne når de skal velge konjakk?
– Jeg kan si det så enkelt som at man bør bruke en blå tohundrelapp ekstra. De mest solgte VSer i Norge koster 360-380 kroner for en halvflaske. Hopper du da opp 200 kroner, så kommer du gjerne i en XO-kvalitet.
– Får du stort sett det du betaler for?
– Du får mer enn det du betaler for, spesielt om du prøver deg frem på noen av småprodusentene. Husk også at en god konjakk er noe du tar frem og nyter. En flaske varer gjerne et år eller to.
– Holder den seg bra etter at den er åpnet?
– Ja, men ikke la den stå i lyset og ikke utsett den for store temperatursvingninger.
– Er det like store forskjeller på gode konjakker som på gode whiskyer?
– Spennet er ikke like stort. Du har ikke den rå i forhold til den ekstreme Ardbeg, med mye røyk og tjære, kontra Lagavulin, som er mer avrundet, sier han.
– Det skyldes at regelverket rundt lagring av konjakk er forholdsvis rigid. Innenfor whisky har du mye større mulighet til å gjøre noe med den. Jeg vil si at du får det samme personlige preget, men innenfor en mindre ramme.