theastonishing ttg
MØTTES I SAN FRANCISCO: Thomas Regin (til venstre) og Fredrik Sundt Breien er begge bergensere, men møttes ikke før de ble introdusert for hverandre av en felles venn i San Francisco. Nå er de kollegaer i Turbo Tape Games på Møhlenpris.

Laget dataspill av suksessalbum

Del artikkelen i Sosial medier

Fredrik Sundt Breien er gründeren bak Turbo Tape Games, snart aktuell med dataspillet The Astonishing, som er bygget på Dream Theaters siste album. På en spillmesse i San Francisco traff han Thomas Regin, som nå er blitt med som lyddesigner.

De to bergenserne ble introdusert for hverandre av lydtrollmannen Jory Prum, som nylig døde i en motorsykkelulykke. Prum er kjent for lyddesign både i flere kjente filmer (blant annet Lost in Translation og Adaptation) og på en lang rekke spill fra produsenter som Telltale Games (The Walking Dead) og Lucasarts (Star Wars, Tales of Monkey Island).

– The Astonishing inneholder noe av den beste musikken som noensinne har vært i et dataspill.

– Jeg jobbet med Prum på flere prosjekter, og det var han som åpnet døren for oss til Dream Theater, forteller Breien.
– Han var en lyddesigner i toppklasse, og vi føler et stort ansvar for å videreføre den jobben han gjorde for Dream Theater.

Prestisjefylt prosjekt

– Var det han som hadde ansvaret for lyden?

– Ja, og uten ham, ville ikke Turbo Tape Games (TTG) blitt involvert. Bandet kontaktet Jory, sa at de hadde planer om å lage et spill, og spurte om han kjente noen utviklere som kunne behandle musikken deres med respekt – og forstå historien. Jory og jeg gikk mye på konserter sammen, så han svarte bare at de ville være i trygge hender hos oss.

– Det er et veldig prestisjefylt prosjekt, sier Thomas Regin.
– Jeg ble veldig ydmyk da Fredrik og TTG spurte meg om å bli med. Dette gir meg en mulighet til å gi noe tilbake til Jory. Jeg har stor respekt for det arbeidet han har gjort.

Korte «loops»

Han legger til at han «i alle år» har ønsket et samarbeid med TTG. Når det i tillegg var snakk om Dream Theater, var det bare enda bedre.
– Jeg synes de lager superfantastisk musikk, sier han.

– Hva er ditt bidrag?

– Jeg redigerer, klipper og klistrer, slik at musikken kan bli plugget inn i spillet.

– Er det små klipp?

– Spillmusikk er ekstremt viktig for stemningen i alle dataspill som er følelsesbasert.

– De er av varierende lengde, men vi bruker ikke fulle låter.
– Noe av musikken er syncet til videomateriale, og noe er bakgrunnsmusikk mens man spiller. Da er det viktig at musikken looper sømløst, forklarer Breien.

– Slike looper er skikkelig irriterende å høre på, kommenterer jeg.

– Det kan være. Til mitt forsvar kan jeg si at jeg, som spillkomponist, ofte får bestillinger på korte looper, siden de skal kunne lastes enkelt ned, svarer Regin.

God og dårlig spillmusikk

– Hvor viktig er det med musikk i dataspill?

– Spillmusikk er ekstremt viktig for stemningen i alle dataspill som er følelsesbasert, mens den er mindre viktig i Angry Birds og andre mobilspill.

– Minecraft-musikken er blitt populær?

– Mye dataspillmusikk blir populær også utenfor spillverdenen. Michael Lands tema fra Monkey Island er et annet eksempel. Det er en voksende bransje, noe som blir tydelig når også en kjent filmkomponist som Hans Zimmer slår seg på spillmusikk (han laget temaet til Call of Duty: Modern Warfare 2, journ. komm.).

– Hva kjennetegner god spillmusikk?

– Det er musikk som kan formidle følelser uten å gå helt i forkanten av spillopplevelsen, med mindre den får lov å ta plass.

Til kamp for kunsten

I The Astonishing er musikken faktisk drivende for spillet.
– Ja, der skal musikken være i sentrum for opplevelsen, bekrefter Breien.
– The Astonishing handler jo faktisk om musikk. Men selv om musikken står fremst på scenen, så skal spillet også være gøy å spille for de som ikke har et forhold til den.

Selve spillet er, som på albumet, satt til en dystopisk fremtid hvor utøvende kunst og kultur er erstattet med roboter og et kaldt samfunn. Gjennom historien følger vi opprørere som sloss for å få kunstartene tilbake.

Til forskjell fra de fleste andre spill er The Astonishing helt pasifistisk; i stedet for å slå eller skade motstandere, så motiveres (eller demotiveres) det. En maler vil motivere en dommer fra å holde ham nede, og motsatt vil en dommer true med loven hvis maleren ikke oppfører seg.

Minner om sjakk

Spillet minner om sjakk, men med andre brikker, flere regler og baser man skal beskytte. Det kommer med en enspiller-historiedel og en omfattende flerspiller-del med rangeringer tilsvarende sjakk, og vil innen 2016 slippes både til pc/mac, nettbrett og iOS/Android-mobiler.

– Er det et spill mest for Dream Theater-fansen?

– Nei. Det er selvsagt et stort trekkplaster for kjernefansen at de kan få gjenoppleve bildene fra bandets sceneshow, sier Breien.
– Men vi tenker på de brede massene som er interessert i strategispill. Når det er sagt, synes jeg likevel at The Astonishing inneholder noe av den beste musikken som noensinne har vært i et dataspill.

theastonishing
LAGET SPILL FOR DREAM THEATER: Til forskjell fra de fleste andre spill er The Astonishing helt pasifistisk: istedenfor å slå eller skade motstandere så motiveres (eller demotiveres) det. (Foto: TTG)

Turbo Tape Games

  • Turbo Tape Games (TTG) startet opp i 2008 som en uavhengig spillutvikler. De produserer også læringsprogrammer, men spillutvikling er hovedgeskjeft.
  • Samarbeidspartnere har vært blant andre Vil Vite, Sintef, Kode, TV2 Nyhetene, Universitetet i Bodø og Bergen museum.
  • Firmaet lager spill på et bredt spekter av plattformer, fra mobil til pc.
  • Naval War: Arctic Circle kom i 2012, og var det første større spillet de laget.
  • De har hatt stor internasjonal suksess med UHR Warlords, et taktisk turbasert strategispill for Ipad.
  • I fjor lanserte de Warhammer: Arcane Magic, basert på verdens største fantasyunivers (Warhammer Fantasy Battles fra Games Workshop).
  • TTG står også bak Full Cycle, et sykkelspill som ble til som et resultat av et treårig samarbeid med TV2 og spillet Velocipede – og med musikk av Datarock.
  • Mer informasjon: turbotapegames.com og www.facebook.com/turbotapegames

 

Del artikkelen i Sosial medier

Magne Fonn Hafskor
Journalist i Bergensmagasinet. Send meg en epost

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this