Fjordline1
INNSEILING: MS Stavangerfjord kommer til Bergen havn annenhver dag. Sammen med søsterskipet MS Bergensfjord kjører den strekningen Bergen-Hirtshals. (Foto: Ingvild Festervoll Melien)

Flyter på naturgass

Del artikkelen i Sosial medier

To av Fjord Line sine skip er de første og største cruisefergene i verden som går på miljøvennlig naturgass.

– Det som er verdt å merke seg er at NOx-utslippene har gått ned med 92 prosent. Det er viktig for nærområdene, så vi kan med god samvittighet seile inn og ut av Bergen, sier Kenneth Smørdal, Head of Sales i Fjord Line AS.

Han sitter på kontoret sitt ytterst på Hurtigruteterminalen. Der er utsikten over innseilingen til Bergen perfekt.

– Ingen har vel bedre utsikt enn dette, sier han og peker ut mot Askøybroen. Der ute kommer MS Stavangerfjord seilende inn, helt i rute med tidsplanen.

– Vi er de første i verden som seiler en slik strekning utelukkende på naturgass.

Skipet ligger til kai i én time, før det igjen vender snuten sørover mot Hirtshals. Sammen med søsterskipet MS Bergensfjord kjører de to skipene tur retur Bergen-Hirtshals hver dag.

På veien stopper de også i Stavanger.
– Skipene ble bygget i 2013. Vi er de første i verden som seiler en slik strekning utelukkende på naturgass, sier Smørdal.

Miljøgevinster 

LNG-gassen som driver skipene er en flytende naturgass hovedsakelig bestående av metan. Blant annet har CO2-utslipp blitt redusert med mellom 20 og 25 prosent.

– Hva tenker dere om at CO2-utslippene fortsatt er på 80 prosent?

– Vi jobber for å få det ned. Imidlertid er miljøgevinstene mange sammenlignet med tungolje som benyttes av mange andre skip, sier Smørdal.

Fjordline2
JOBBER FOR MILJØ: De ansatte i Fjord Line er bevisste sitt miljøansvar. Her med Head of Sales Kenneth Smørdal (t.h) og hotellsjef Morten Christiansen (t.v). (Foto: Ingvild Festervoll Melien)

Han nevner også at Fjord Line har et eget kraftverk om bord som omgjør varme fra eksos til dampgenerert energi.

– Det er helt unikt, forteller han, og legger til at fokuset på miljø er en av faktorene som gjør at det er interessant å reise med Fjord Line.

E39 til Danmark

FAKTA Fjordline naturgass
Mer informasjon: fjordline.com

Kenneth Smørdal mener Fjord Line har kommet vekk fra det typiske danskebåtstempelet.

– Tiden med bulgarske orkestre er forbi. I dag bruker vi norske og skandinaviske artister.

Fjord Line-båtene frakter både mennesker, biler og tungtransport mellom de to nordiske landene.

– Det at vi frakter så mye cargo gjør at vi tar bort en del trafikk som ellers ville gått på veiene, sier han.

I avgangshallen på Hurtigruteterminalen har en del folk samlet seg for å gå om bord i MS Stavangerfjord.

Men først må båten tømmes for folk og biler som kommer sørfra.

– De som kommer hit med Fjord Line blir i Bergen over lengre tid. Det er ikke som et cruiseskip som kun ligger til kai i noen timer.

Mangfold

På Fjord Line-båtene kan man ta med seg hele familien, dra bare deler av strekningen, holde kurs og konferanser eller ta med vennene på julebord.

– Vi satser på mangfold og har noe for alle.

Snart er MS Stavangerfjord klar til nok en gang å legge fra kai. I løpet av den lille timen de har ligget i Bergen havn er båten blitt vasket og klargjort for nye gjester.

Smørdal håper enda flere vil benytte seg av skipene.

– Det å kjøpe opplevelser blir viktigere og viktigere. Da må vi ligge i forkant og være miljøvennlige, avslutter han.

Fjordline3
GÅR PÅ GASS: LNG er en naturgass som lages hovedsakelig av metan. Gassen har en rekke miljøgevinster som reduksjon i NOx, CO2 og svovelutslipp. (Foto: Ingvild Festervoll Melien)

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this