Tores Auto foto
SERVICE DER DU BOR: – Jeg atør påstå at mindre verkstedsavdelinger har en annen relasjon til kundene sine enn store merkevareverksteder, sier Marius Haarvei hos Tores Auto. (Foto: Ove Landro)

Familiebedrift med solid vekst

Del artikkelen i Sosial medier

Det begynte med ett verksted for 40 år siden. I dag omfatter Tores Auto syv bilverksteder i Bergen og omsetter for drøyt 63 millioner. 

Tore Haarvei (f. 1940) åpnet bensinstasjoner på Nesttun og i Os på 60-tallet. I 1979 åpnet han Texaco-stasjon og bilverksted i Lynghaugparken i Fyllingsdalen, og Tores Auto så dagens lys.

– Vi ønsker å ha avdelinger der folk bor, og så har vi tatt de mulighetene som har dukket opp.

– I Fyllingsdalen hadde bedriften altså verksted og bensinstasjon. Etter hvert ble det også dekkbutikk og vaskehall. Meg bekjent var det den første bensinstasjonen i Norge som solgte snacks, smiler Marius Haarvei, tredjegenerasjon hos Tores Auto.

Da Tore Haarvei pensjonerte seg i 2001 tok sønnene hans Odd Tore og Alf Bernt over, og delte driften mellom seg. Odd-Tore tok seg av det som hadde med verkstedet å gjøre, mens Alf Bernt tok dekkbiten. Sistnevnte ga seg da selskapet la ned dekkavdelingen, og jobber nå for Norgesdekk.

Odd-Tore fortsatte som daglig leder og driver familiebedriften sammen med Sveinung Myrdal.

VERKSTEDER I FLERE BYDELER

I Fyllingsdalen har det gjennom årene vært få konkurrenter for Haarvei-familien. I 2001 kjøpte bedriften Fyllingen Auto på Varden. Dette var starten på en større utvidelse. Fem år senere åpnet Tores Auto verkstedavdeling i Åsane, samtidig som de opprinnelige lokalene i Lynghaugparken ble solgt.

I 2008 åpnet bedriften i Loddefjord. I 2010 åpnet Haarvei også avdeling på Laksevåg.  De neste fem-seks årene gikk det slag i slag, og verksteder ble åpnet i Arna og på Ågotnes og Spelhaugen. Tores Auto omfatter i dag syv verksteder i bergensregionen

– Vi ønsker å ha avdelinger der folk bor, og så har vi tatt de mulighetene som har dukket opp. Da vi solgte i Lynghaugparken la vi samtidig ned dekkavdelingen, og vi drev ikke med dekk igjen før i 2016.

Bedriften omsatte totalt for 63 millioner i fjor, og noterte et resultat på 8,5 millioner. Omsetningen har økt jevnt de siste årene, og det har også gitt resultater på bunnlinjen. Sammenlignet med resultatet i 2015 har overskuddet økt med seks millioner. 

VOKSENDE BILPARK

– Med en voksende bilpark i Bergen har det alltid vært et marked for oss. Slik vi ser det har merkevareverkstedene trengt litt konkurranse. Og så tør jeg å påstå at mindre verkstedsavdelinger har en annen relasjon til kundene sine enn store merkevareverksteder. Kanskje kan du som kunde til og med oppleve at personen som møter deg i mottaket kjenner igjen bilen din.

Haarvei tror ikke det er så viktig hvilken logo som henger på verkstedet.

– Men det er desto viktigere at du opplever at du får den servicen du ønsker. Og helst i nærheten av der du bor.

40 ANSATTE

– Da jeg begynte i 2015 var vi 28 ansatte, og i dag er vi 40. Nå har vi konsolidert og fokusert på å forbedre og utvikle hver enkelt avdeling så godt som mulig.

– Sånn vi ser det er ikke prisen viktigst for folk. Vi mener det er kvalitet og service. Pris har selvsagt betydning, men vi opplever at det ikke er kundens hovedfokus, sier Haarvei.

– Hvordan har verkstedets hverdag endret seg i takt med at stadig flere kjøper el-bil?

– En bilmekaniker er i større grad en elektriker i dag enn for en del år siden. Når det gjelder el-biler handler det mest om behandling av understell og bremser, og det er lite etterspørsel fra kunder om skifte av batteri. For oss endrer hverdagen seg litt med hensyn til at vi må kurse våre ansatte og bygge kompetanse på behandling og service på el-biler.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this