Marthe Wang foto Joergen Nordby
KONSERT PÅ HJEMMEBANE: – Konserten skulle egentlig være på Lille Ole Bull, men den ble utsolgt. Nå har Bergen Live flyttet konserten til den store scenen, slik at det blir plass til enda flere. Jeg gleder meg veldig til å spille på hjemmebane, sier Marthe Wang. (Foto: Jørgen Nordby)

En sang til alle lillebrødre

Del artikkelen i Sosial medier

I dag slipper Marthe Wang videoen til låten «Lillebror», satt sammen av innsendte videoer som viser søskenforhold. Hennes nye album kommer i midten av april.

Marthe Wang har lagt noen spennende år bak seg etter at debutsingelen «Til deg» ble sluppet i 2016. Hennes første album «Ut og se noe annet» mottok svært gode skussmål av musikkanmelderne, og hun ble blant annet tildelt TONOs gjeve Edvard-pris for tekstene sine.

Nå er Wang snart aktuell med sitt kommende andrealbum «Bakkekontakt», som er utgitt på hennes eget plateselskap. Fredag 21. februar slapp hun den andre singelen, Lillebror.

Eget plateselskap

– Hvordan er følelsen når det nærmer seg plateslipp? 

– Det har vært utrolig fint og givende å få et innblikk i de mange søskenforholdene over hele landet.

– Jeg er ganske lettet, først og fremst. Jeg har jobbet lenge med platen. Brukt mye tid på å skrive låtene og spille dem inn, så nå føles det bare deilig. Jeg ble ferdig med coveret i går, og nå er alt på plass. Da er det bare å glede seg til å dra rundt og spille.

I fjor startet Wang plateselskapet Bjerke, som har fått tittelen etter området hun bor i i hovedstaden.

– Det har vært veldig fint å få innblikk i andre deler av musikkbransjen, og jeg har lært utrolig mye. Det er flere og flere som starter eget plateselskap, men det er foreløpig få kvinner i forhold til menn. Da synes jeg det er litt ekstra stas og viktig å være en av dem.

Låten Lillebror er skrevet med tanke på hennes egen lillebror, som er syv år yngre. Sangen ble til i en periode da de mistet en familievenn som var på alder med broren.

– Da vi var små var aldersforskjellen stor, men noe av det fine med å bli eldre er at forskjellen viskes litt ut. I dag er lillebror av og til som en storebror for meg. Da vi mistet familievennen vår begynte jeg å tenke på hva som hadde skjedd dersom jeg hadde mistet min egen bror. Låten handler om dynamikken mellom å innimellom trenge å være den lille, selv om det stort sett er godt å være sterk og trygg.

Tilsendte videosnutter

– Hvordan reagerte broren din på å få en sang?

– Jeg turte ikke si det til ham i starten. Jeg likte låten godt selv, og var nok litt redd for at han skulle si nei. Nå føler jeg meg trygg på at han synes det er fint. Det som er ekstra stas er at lillebroren min produserer musikk i Bergen, så denne sangen har jeg faktisk sunget inn sammen med ham. Det syntes jeg var fint.

Musikkvideoen, som slippes i dag (se den over) består av innsendte videoer som viser ulike former og stadier av søskenforhold. Wang har mottatt over 70 filmsnutter, som viser lillebrødre i ulike situasjoner.

– Noen har sendt klipp fra første gang de ser lillebror på sykehus, andre har filmer av lekeslåssing. Det har vært utrolig fint og givende å få et innblikk i de mange søskenforholdene over hele landet.

[PostBlock id=570]

Andrealbumet, som slippes 17. april, har fått tittelen «Bakkekontakt», en tittel som henger sammen med det første albumet.

– Bakkekontakt hentyder til den kontakten man har med det som skjer rundt seg; i relasjoner og i verden generelt. Mitt forrige album het «Ut og se noe annet», og med dette albumet føler jeg at jeg har landet litt. Funnet bakkekontakten innad meg selv. Jeg har større fokus på å leve her og nå.

Mer «voksent» lydbilde

En av låtene som kommer på det nye albumet er Du sa det til meg. Den skrev Wang etter å ha deltatt på en klimamarsj.

– Den handler blant annet om at jeg har sett på meg selv som ungdom, før jeg plutselig innså at jeg har blitt en av de voksne. Det gjorde noe med meg da jeg så det store engasjementet blant ungdommene på klimamarsjen. Jeg prøver å ta de unges stemme inn i min stemme. Det kan være vanskelig å skrive om klima, men det har vært en fin ting å bidra med.

Gitaristen Markus Lillehaug Johnsen har produsert albumet sammen med Wang. Sammen med trompetisten Jonas Kilmork Vemøy utgjør de en fast trio.

– Vi er en enhet, og bandet er en del av Marthe Wang. Vi har blant annet vært i Lisboa for å skrive og sette sammen albumet. Jeg tror lytterne vil kjenne igjen soundet og lydbildet, men det har nok samtidig vært en utvikling. Det er et mer «voksent» og modent album. Trompet har vært en viktig del av mitt lydbilde, men nå bruker vi også mer synth og stryk.

Følge opp en suksess

I fjor kunne Wang bruke et helt år på å skrive musikk, med støtte fra Statens kunstnerstipend. Kjæresten og søsteren er blant dem hun har brukt som sparringspartnere.

[PostBlock id=571]

– Jeg fikk rett og slett lønn for å skrive musikk. Den anerkjennelsen gjorde at jeg fikk en dypere forståelse av at «ja, dette er faktisk jobben min». Det er ikke noe man tar for gitt.

– Jeg bruker lang tid på å skrive tekst, og skriver egentlig best under press. Jeg liker egentlig å holde tekstene litt for meg selv, men denne gangen har jeg brukt kjæresten min mye. Det har vært spennende. Jeg var nysgjerrig på om han klarte å komme med konstruktiv kritikk uten at det ble sårende. Det gikk veldig fint.

– Hvor viktig har gode anmeldelser vært for deg?

– Det betyr utrolig mye å få den anerkjennelsen, å føle man har noe å komme med. Det er jo ikke noe jeg tenker hver dag. Samtidig bidrar det nok til at jeg er enda mer spent nå. Man får jo ofte spørsmål om hvordan det er å skulle følge opp en suksess, og jeg kan absolutt kjenne litt på presset. Jeg tenker at det viktigste er at jeg selv liker musikken, og at jeg kan stå inne for tekstene og sangene mine.

Marthe Wang spiller releasekonsert på Ole Bull Scene 28. april.

[PostBlock id=572]

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this