istudy rajfa memic
GIR PRIVATUNDERVISNING: Rajfa Memic startet iStudy i 2016 og gir privatundervisning til barn og unge. – Jeg har aldri hatt som mål at jeg skal bli rik av dette, sier hun. (Foto: Ove Landro)

– Mange elever sliter med selvtilliten

Del artikkelen i Sosial medier

Rajfa Memic startet iStudy for å gi ungdommer tilbud om privatundervisning. I løpet av det første driftsåret ble hun overrasket over hvor mange som hadde behov for hjelp til å takle det sosiale i hverdagen.

Foreldrene til Rajfa kom til Norge fra Bosnia som flyktninger. Selv er hun født på Voss sykehus, og har bodd i den lille bygden under hele oppveksten. Nå studerer hun i Bergen, og bor på Gyldenpris.

LES OGSÅ: Ny start på Hyssingen

– Eg seie eg e’ vossing, sier Rajfa Memic, samtidig som hun er stolt av bakgrunnen sin fra Bosnia. Broren var halvannet år da han og familien kom til Norge, og søsknene pratet dermed på klingende vossadialekt etterhvert som de vokste opp, og gikk på skole i den kjente skibygden.

LÆRERFAG OG PSYKOLOGI

– Jeg gikk på Voss videregående, søkte meg deretter inn på psykologi-studier i Bergen og kom inn. Men så ombestemte jeg meg. Jeg ville bli lærer. Da jeg kom inn på lærerstudier ved Universitetet i Bergen, tok jeg første semester med standard-fagene, men etter det meldte jeg meg på psykologi ved siden av, så da ble det også et års studium i psykologi, forteller 22-åringen, som er inne i sitt tredje år på universitetet.

– Mange elever er sjenerte og tilbakeholdne. Mangel på selvtillit gjør at de ikke er så aktive i klassen, de tør ikke spørre læreren når det er noe de ikke forstår. Dermed får de ikke fullt utbytte av skolen.

Ved siden av studiene har hun startet sitt eget firma som heter iStudy. Her kaller hun seg mentor, og tilbyr privatundervisning. Bedriften ble stiftet i 2016, og året etter hadde hun sitt første driftsår med elever fra hjemkommunen.

– For meg har det teoretiske gått lett, og jeg har hatt gode strategier for å lese meg opp på stoffet og forstå pensum. Ofte kunne venner komme og spørre meg om vi kunne sitte sammen og lese, og jeg så at de noen ganger slet med å få overblikk over stoffet, og her kunne jeg bidra. Jeg likte å hjelpe, forteller Memic.

– I begynnelsen slo det meg aldri at behovet for privatundervisning var så stort i Norge, men så kom jeg over flere av dem som driver med privatundervisning i Bergen, og da forsto jeg at dette er midt i blinken for meg; dette kan jeg drive med. Jeg har jo selv opplevd at det er mange som har behov for hjelp.

Hun ville begynne i det små, og tenkte at det måtte være behov for hjelp også på bygdene, ikke bare i store byer. Dermed gikk hun i gang på Voss, lot seg intervjue av lokalavisen Hordaland, og responsen uteble ikke. 

HANDLER IKKE OM Å BLI RIK 

– For meg har det aldri handlet om å bli rik, men om å hjelpe andre. Jeg ser jo at ulike organisasjoner hjelper folk med lekser, men det er gjerne mange elever i en klasse med én eller to lærere, og jeg ville gi et tilbud der eleven fikk tett oppfølging.

Med hjelp fra Næringshagen på Voss og Oppstartslosjen til DNB i Bergen, gikk Memic i gang og startet sitt eget selskap, med alt det medfører av lover og regler å sette seg inn i.

– Det tok noen måneder før jeg var klar til å gå i gang, men det var bare å kaste seg ut i det.

– Hvem tar kontakt?

– Som regel er det foreldre som ringer på vegne av barna. En av elevene var en jente som strøk på matteeksamen. Hun mente selv at hun var flinkere enn som så, og at matteeksamen var ekstra vanskelig det året. Og det stemte nok. Men vi vi bestemte oss for å jobbe litt ekstra, og sammen arbeidet vi med eksamensoppgaver fra tidligere år, for å få bedre innsikt i og forståelse av oppgavene som hun kom til å få til eksamen. Eleven fikk til slutt en treer, og var veldig fornøyd med å gå opp tre karakterer.

En annen elev hadde klart 612 ord på en standardisert lesetest laget av Cappelen. Kravet for å bli klassifisert som en elev som ikke har lesevansker er 1000 ord. Sammen fikk vi eleven opp på 850 ord, og han forbedret seg i alle deler av testen. Så fikk han konstatert dysleksi, og sett i lys av det var ikke 850 ord så verst likevel.

– Når du oppdager dysleksi sent, er det desto vanskeligere å komme seg ut av det, men jeg håper at jeg bidro til å gi ham gode vaner. Han fikk også økt selvtillit, og man kunne se at gutten lyste opp når han scoret bedre på tester, forteller Memic.

MANGE MANGLER SELVTILLIT

– Hvilke fag er det som oftest går igjen når elever kommer til deg for å få hjelp?

– Det som skiller seg ut er faktisk det sosiale. Fagene er veldig forskjellige, men det er mange av elevene som er sjenerte og tilbakeholdne. Mangel på selvtillit kan gjøre at de ikke er så aktive i klassen, de tør ikke spørre læreren når det er noe de ikke forstår. Dermed får de ikke fullt utbytte av skolen.

– En mor fortalte meg at hun mente det var lettere for meg å sette meg inn i datterens situasjon, ettersom aldersforskjellen ikke var så stor. Treffer jeg en 17-18-åring er vi jo nesten like gamle, sier 22-åringen.

– Jeg opplever ofte at jeg stiller på bølgelengde med eleven, og jeg vet at det ofte kan være vanskelig å finne tonen med læreren. Det kan også være vanskelig å gjøre lekser og forstå stoffet sammen med foreldrene. Det er lett for at de ikke forstår hverandre, og som forelder kan man noen ganger miste tålmodigheten, og så begynner man å kjefte på hverandre, slik at man kommer inn i en vond sirkel, forklarer Memic, som opplyser at eleven får en prøvetime først, for å sjekke at kjemien mellom dem stemmer.

– Hva er målet for 2018?

– Målet er å sette meg og bedriften på kartet i Bergen. De ti elevene jeg har hatt så langt er fra Voss; nå er det Bergen som skal tas, sier hun og smiler.

Del artikkelen i Sosial medier

Ove Landro
Redaktør Bergensmagasinet AS | Helgesensgate 17 | 5038 Bergen | Norge

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this