Horisont Sommer Salg
TENKER BÆREKRAFT: – Planen vår er å spre bøkene over hele verden, og forankre dem lokalt ved hver destinasjon, sier Elisabet og Ralph (midten), her sammen med Valeriia Denisova og Ichih Lu.

Setter farge på Bergen

Livet er best i farger, mener ektepar og gründere Ralph von Minden og Elisabet Kolbrun Hansen. Først satte de farger på Bergen, nå står hele verden for tur.

Senhøsten 2015 satte ekteparet Ralph von Minden og Elisabet Kolbrun Hansen seg mål om å skape en miljøvennlig og lokalt produsert fargeleggingsbok, med kjente motiver i Bergen.

En miljøvennlig og lokalt produsert fargeleggingsbok, med kjente motiver i Bergen.

Knapt et år senere har de med konseptet Destination Colouring også laget fargebøker til Trondheim, Oslo og Island, og deres seneste prosjekt tar for seg Norge fra nord til sør. Nå planlegger de fargebøker med motiver fra resten av Skandinavia, Italia, Storbritannia, Taiwan og muligens Sør-Afrika – i første omgang.

I gründerhuset Impact Hub på Bryggen møter Bergensmagasinet paret og deres to turnuskandidater, Valeriia Denisova, (21) og Ichih Lu (26). I bygningens kreativt møblerte og sjarmerende skjeve etasjer venter hele gjengen i spenning på at trykkeriets bud skal dukke opp med kopier av den aller første utgaven av Destination Colouring Norway.

For både Ralph og Elisabet har arbeidet med fargebøkene utviklet seg til en fulltidsjobb. Den opprinnelige ideen fikk Ralph en dag han var innom bokbutikken på flyplassen på Flesland.

– Han som jobbet i butikken sa at han ville ha flere bildebøker av Bergen, og flere fargebøker. Da satte jeg og Elisabet de to ideene sammen for å utvikle en bok som kombinerte både bilder av Bergen og fargelegging, sier Ralph.

Satset alt

– Det har vært en reise for å få endene til å møtes, men det er verdt det for å kunne skape noe sammen.

Mens Elisabet fra før drev det visuelle kommunikasjonsbyrået Kolbrun Retorikk, bestemte Ralph seg for å satse alt på deres nye konsept. Den opprinnelige visjonen om motiver fra Bergen hadde nemlig raskt utviklet seg i retning destinasjoner langt utenfor byens grenser.

I fjor forlot Ralph sin stilling som CEO i selskapet Nordnes Verksteder for å jobbe med den nye ideen. Til utgivelsene opprettet paret Kolbrun Publishing under Kolbrun Retorikk, hvor Ralph i dag er forlagssjef.

–  Jeg ønsket å satse for fullt på denne ideen. Men det er stor forskjell i inntekt fra da til nå, og omtrent alt vi tjener investeres rett tilbake i forlaget. Vi har jobbet utrolig hardt i denne perioden, og det har vært en reise for å få endene til å møtes, men det er verdt det for å kunne skape noe sammen, sier Ralph.

– Ja, det gjelder bare å ikke bruke penger, ler sjefsdesigner Elisabet.

Paret forteller at så langt har satsingen vært en lykkereise, med salg av fargebøker i alt fra turistbutikker, kiosker og bokforretninger, til museer og på nett.

Italia neste

Ved å knytte til seg dyktige tegneartister, har Ralph og Elisabet skapt motiver hvor en hver entusiastisk fargelegger kan ta for seg detaljert arkitektur og natur. Med hvert motivs opprinnelige fargebilde tilgjengelig i selve boken og i større versjon på nett, står man fritt til å gjenskape bildene i deres originale farger, eller slå seg løs med alle regnbuens farger. Det er kun fantasien som setter grenser.

En by som nærmest er synonym for farger og fantasi, er Venezia, spesielt under det berømte årlige karnevalet. Om et par måneder reiser turnuskandidat Valeriia, som er fra St. Petersburg i Russland, til Italia for et semester, og ønsker i forbindelse med dette å gjøre research for forlagets første fargebok med italiensk tema. Venezia er en het kandidat.

Men først gjelder det å knytte til seg lokal kunnskap. Dette er spesielt fordi en stor andel av markedet de ønsker å nå på hvert sted, er lokalbefolkningen.

– Vi forstår viktigheten av at visse motiver, for eksempel en historisk bygning, kan vekke negative assosiasjoner for lokalbefolkningen som vi ikke er klar over. Det er derfor veldig viktig at vi gjør skikkelig god lokal research, og det er en stor fordel at Valeriia, med sin relevante utdannelse, faktisk skal ned dit, sier Elisabet.

Viktig med lokal research

Fremover blir det turnuskandidat Valeriia som skal undersøke hvordan og i hvilken rekkefølge Destination Colouring skal ekspandere internasjonalt. Valeriia tar master i internasjonalt management ved Handelshøyskolen i Bergen, og er enig i parets bedriftsfilosofi.

– I tillegg til den lokale researchen, er det også viktig at vi finner lokale og miljøvennlige trykkerier som kan bidra til Ralph og Elisabet sin etiske visjon, hvor de involverte blant annet får rettferdig lønn for arbeidet. Denne typen prioriteringer er hovedgrunnen til at jeg ønsker å jobbe med dette konseptet, sier Valeriia.

Ichih, som er fra Taipei i Taiwan og studerer til mastergrad ved Kunst -og designhøgskolen i Bergen, har bidratt med design og tegninger til Destination Colouring Norway.

– Det er en dyrebar ting at vi bryr oss om så mange aspekter som mange andre selskaper ikke tenker på, sier Ichih.

Lov å prøve og feile

– Vi har valgt en metode der det er lov å prøve og feile.

– Vår metode er å ikke bruke flere år på å utvikle konseptet og fargebøkene, og dermed kanskje gå glipp av sjansen vi i dag har til å nå markedet mens fargebøker for voksne er populært. Vi har valgt en metode der det er lov å prøve og feile, og hvor vi heller etterhvert videreutvikler konseptet og motivene i de ulike bøkene, sier Elisabet.

Ralph har et treffende eksempel på et tilfelle hvor deres egen research ikke helt traff blink.

– Vi hadde brukt masse penger på at tre artister skulle forsøke å tegne vanskelige detaljer fra innsiden av Mariakirken, og en av dem gav faktisk opp. Samme dag som motivet endelig skulle sendes til trykk, kom en kollega på huset bort til oss og spurte hvorfor vi hadde tatt med et bilde av en Mariakirke i Tyskland!

– Vi hadde rett og slett googlet frem bilder av feil Mariakirke, og det var bare ren tilfeldighet og flaks at det ble oppdaget. Vi ville jo ha havnet på forsiden av BT og sett ut som amatører, ler Ralph.

Fargebøker til barn

I tillegg til fargebøkene, kan motivene kjøpes og fargelegges i form av postkort, bokmerker og linjaler. Ralph og Elisabet håper etter hvert å kunne produsere miljøvennlige fargestifter og fargeblyanter til Destination Colouring-serien, men først skal det lages fargebøker til barn.

– Vi vil forenkle de mer kompliserte bildene som vi allerede har, slik at for eksempel i motivet av Fløibanen kun er selve vognen som skal fargelegges. Når det gjelder fargestifter, så leter vi etter materialer som kan klassifiseres som miljøvennlige, kanskje noen der ute har noen tips til oss, smiler Elisabet.

Paret håper at både produsenter og forbrukere aktivt skal velge å skape og kjøpe mer bærekraftige produkter når de tenker julegaver.

ANNONSE:

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this