scabal 1
TROR PÅ KVALITET: – Vi har tro på at folk vil ha kvalitet fremover, produkter som varer en stund og gjerne er spesialtilpasset dem selv, og som gir en god følelse når du har det på deg, sier Sturle Ingebrigtsen. (Foto: Britt Embry)

– Klær er en følelse

Del artikkelen i Sosial medier

Scabal er bedriften som bidro til å introdusere internasjonale merkevarer til klesutvalget i Bergen. 35 år etter at de etablerte seg i Finnegården, har de nå flyttet inn i romslige lokaler i Christian Michelsens gate.

– Min far, Geir Ingebrigtsen, jobbet bestandig i tekstilbransjen, og Fritjof Kampevold drev en fin butikk i Bergen kalt Jørgen Eeg, forteller Sturle Ingebrigtsen, daglig leder for Scabal.

– Vi synes italienerne har en fin touch på ting når det gjelder det meste.

De to slo seg sammen og skapte herreklesbutikken Scabal, som åpnet i Finnegården på Bryggen i 1982. Sturle var da 17 år gammel.

– På den tiden var ting begynt å bli litt bedre i Norge, og det ble egentlig et behov for de litt pene herreklær. Før Norge ble rikere, hørte det til sjeldenhetene å selge et silkeslips.

Litt luksus for alle

Scabal opplevde en ganske treg start. Det var vanskelig å få folk bort på Bryggen, over fisketorget i snø og sludd og regnvær. Men da de flyttet til Kløverhuset i 1989, begynte ting å få farten opp.

– Kan janteloven også ha spilt en rolle i at det tok litt tid?

– Jeg tror ikke det hadde så mye med janteloven å gjøre, sånn sett. Nå er vi jo blitt et helt annet land, folk reiser og er mer bevisste på det de gjør og hva de går med.

I dag har Scabal herrebutikker i Strandgaten (Scabal Heritage, med litt mer «high end»-utvalg), og på Lagunen, mens herrebutikken og damebutikken som var på Kløverhuset er slått sammen til én stor butikk på gateplan i Christian Michelsens gate.  Sistnevnte har gitt en fin profileringseffekt.

– Vi flyttet inn her i midten av november 2016, og det var lurt, for vi har hatt en fin vekst og er fornøyd med alt, smiler Ingebigtsen.

Hos Scabal finner kunden en del skandinaviske merker, men butikken heller litt mer mot det italienske.

– Vi synes italienerne har en fin touch på ting når det gjelder det meste. Vi ligger på et segment som i bransjen kalles for «affordable high-end», det var Olav Mæhle, en av gründerne av Bik Bok, som kalte det for det, og det synes jeg er en bra beskrivelse.

– Man får som regel igjen for å kjøpe litt høyere kvalitet, det er håndsydd, og det synes mye på for eksempel skuldre og foring. Man kjenner også at det ligger my passion bak det, så hvis man har litt sansen for det, så strekker man seg gjerne litt og velger det.

Egen signaturduft

I tillegg til butikkene i Bergen, har Scabal egen nettbutikk, kalt scabal.no.

– På dame er vi blitt ganske store på netthandel. Damer er jo mer sånn netthandelpersoner, og kjøper mye mer på nett både til seg selv og til barna, mens gutta er litt sånn at de vil ha det på seg og vil prate litt. Men dette er en kjent sak, så det gjelder ikke bare hos oss, sier Ingebrigtsen.

Fokus på kundes opplevelse i butikk gis også detaljert oppmerksomhet.

– Opplevelsen for kunden er veldig viktig, det skal stemme med lys, lyd og duft.

Med tanke på dette har de fått utviklet et duftlys og en romspray med en egenkomponert duft som de har kalt for Champagne, og som kunder også kan kjøpe om de ønsker.

– Denne duften har vi lagt inn i ventilasjonssystemet, og slik spres den jevnt igjennom lokalet. Det handler om at vår luktesans er den sterkeste sansen, og har en gjenkjennelseseffekt, og duften vi har laget skal bidra til en fin totalopplevelse.

Gode klesminner

– Når du føler deg ok, så får du den selvtilliten. Når man er ute og går, så får man mottakelse i forhold til hva man har på seg, det er det som gir et «first impression», for det er slik vi mennesker er.

– Når vi reiser til Italia, så er det en helt annen verden av kultur og tradisjoner som ikke vi har.

Fremover tror Ingebrigtsen at klær av litt høyere kvalitet i økende grad vil etterspørres.

– Klær er en følelse. Det er ikke så mye kultur på det i Norge, men det kommer seg jo, og når vi reiser til Italia, så er det en helt annen verden av kultur og tradisjoner som ikke vi har. Men vi har tro på at folk vil ha kvalitet fremover, produkter som varer en stund og gjerne er spesialtilpasset dem selv, og som gir en god følelse når du har det på deg.

– Har du et første gode klesminne som du kan fortelle om?

– Å, ja hvilket kan det være? Jeg tror det kan ha vært noen italienske sko som jeg kjøpte en gang da jeg var 15. Jeg brukte dem over alt, hele tiden, på skolen også, erindrer Ingebrigtsen med et smil.

– Hvordan vil du definere din personlige stil?

– Det blir vel en smart casual dress, eller en fin dress til anledninger hvor dette passer bedre. Ellers blir det mye treningstøy og sneakers. Jeg klarer ikke helt den der hipsterstilen eller å være en kameleon som tar på seg hva som helst, jeg er vel litt konservativ.

– Min interesse for klær har alltid vært tilstede. Min kone sier at jeg er en fjollebukk, ler klesconnoisseur Sturle Ingebrigtsen.

scabal2 1
EGEN DUFT: Scabal har fått utviklet et duftlys og en romspray med en egenkomponert duft som de har kalt for Champagne, og som kunder også kan kjøpe om de ønsker. (Foto: Britt Embry)

Del artikkelen i Sosial medier

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this