camillaclausen1
VIL SPRE LESEGLEDE: – Bladet skal gi rom for nysgjerrighet og undring, og være et pusterom mellom skole, lekser og andre ting. Håpet er å gi barn lyst til å utforske tekst og bilder, sier Camilla Skogseth Clausen. (Foto: Roy Bjørge)

Vil spre leseglede

Del artikkelen i Sosial medier

– Da jeg var liten var planen å enten bli tegneserietegner, kunstner eller fransk. Nå har jeg endt opp med noe som nesten er en kombinasjon av de tre, sier Camilla Skogseth Clausen.

I september lanseres pilotnummeret av Leseplaneten, et nytt norsk blad for barn i alderen seks til ti år. Ideen er å fremme leselyst og gode leseopplevelser ved å gi barna variasjon og muligheten til selv å utforske tekst og bilder. Barnebladet skal inneholde både illustrerte skjønnlitterære historier, faktatekster og tegneserier.

– Lysten til å lese henger sammen med gode leseopplevelser, og dette kan hjelpes på vei av variasjon både i innhold og format.

Initiativtaker er tobarnsmor Camilla Skogseth Clausen, som i dag jobber som tekstredaktør og oversetter. Ideen kom da eldstedatteren på ti år ikke fant det rette formatet som ga den store lesegleden.

– Jeg merket at lesemotivasjon var litt halvveis, og jeg begynte å tenke på hvordan jeg som mor kan inspirere og finne tid til hyggelesingen, forteller hun.

– Sier du «her har du en bok» til et barn, kan selve ordet bok være et hinder. Ettersom samboeren min er fransk, tilbringer vi sommerferiene i Frankrike. Der har de en lang tradisjon med litterære barneblad med stor variasjon i innhold og uttrykk, for eksempel av forlaget Bayard Jeunesse. Disse bladene vekket interesse og engasjement hos min datter.

FIKK STØTTE

Clausen vurderte først om hun skulle jobbe mot en norsk oversettelse av et eksisterende fransk barneblad. Men drømmen om å starte for seg selv og skape noe nytt med norsk særpreg var sterk. Dermed begynte ballen å rulle. Nå har hun fått støtte fra Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, Bergenstiftelsen og Litteraturhuset i Bergen, og pilotnummeret nærmer seg lansering.

Planen er å utgi seks numre i året, og tanken er å ha et fast oppsett av historier, faktatekster, tegneserie, aktiviteter og lesetips. Tekstene og illustrasjonene kjøper hun inn av norske forfattere og illustratører, både erfarne og mindre erfarne.

– Lysten til å lese henger sammen med gode leseopplevelser, og dette kan hjelpes på vei av variasjon både i innhold og format, mener hun.

Hun viser blant annet til det nasjonale innspillmøtet til den nye kulturmeldingen, som ble holdt i Oslo 2. februar. Noe av det det her ble pekt på, var et behov for variasjon i litteraturformidlingen og mer god norsk sakprosa.

– Det er mye spennende som skjer innen norsk barnelitteratur, spesielt innen tegneserier og illustrasjon, og dette er noe jeg ønsker å fremme, sier Clausen, og legger til at det også har vært et mål å bidra til en ny bergensbasert arena for nyskapende barnelitteratur.

camillaclausen2
GODE LESEROPPLEVELSER: – Lysten til å lese henger sammen med gode leseopplevelser, og dette kan hjelpes på vei av variasjon i innhold og format, sier Camilla Skogseth Clausen. (Foto: Roy Bjørge)

Med på laget til pilotprosjektet er forfatter Anders Totland, illustratør Berit Sømme og billedkunstner, barnebokforfatter og animasjonsfilmskaper Annette Saugestad Helland.

Insektforskerne Tone Birkemoe, Anne Sverdrup-Thygeson og Rannveig Margrete Jacobsen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet skal bidra til sakprosatekstene, i tillegg til historiker og stipendiat ved NTNU, Magne B. Rabben. Utformingen av bladet skal gjøres av grafisk designer Ariane Birkeland. I tillegg får hun mange gode råd av diverse aktører som ønsker å fremme god norsk barnelitteratur.

ROM FOR UNDRING

I tekstene og illustrasjonene har Clausen søkt etter kompetanse fra ulike miljøer.
– Bladet skal gi rom for nysgjerrighet og undring, og være et pusterom mellom skole, lekser og andre ting. Håpet er å gi barn lyst til å utforske tekst og bilder, sier Clausen.

I tillegg til selve bladet, vil det også lanseres en nettside. Her vil bidragsyterne bli presentert, og leserne vil få mulighet til å se bakom kulissene, sende inn spørsmål og gi tilbakemeldinger. Barnas tilbakemeldinger kommer til å være viktig for utviklingen videre. I en tidlig fase av prosjektet arrangerte Clausen et testverksted, hvor inviterte barn laget en historie i fellesskap med tekst og tegninger. Denne skal hun sy sammen og presentere.

– Det handler mye om å finne den riktige triggeren, det som får en til å plukke opp bladet. Jeg ønsker at barna skal ha lyst til å utforske tekstene de blir presentert for, og det å lage sine egne historier kan bidra til dette. De vil også kunne sende inn spørsmål og tips, slik at de kan være delaktige i innholdet. Ambisjonen er fri fantasi i faste rammer.

Planen er at bladet kan selges i dagligvarebutikker og kiosker over hele landet, og det skal også innføres en abonnementsløsning.

GRÜNDERÅND I BERGEN

Som gründer er man ofte avhengig av kontakt med andre i liknende situasjon. Clausen har deltatt på ulike etablererkurs i regi av Business Region Bergen (nå Etablerersenteret), og har fått innvilget dagpenger under arbeidet med utvikling av ny bedrift. Hun er også tilknyttet gründermiljøet Bergen Impact Hub, hvor man kan utveksle erfaringer og teste ut ideen sin på andre.

Målet nå er å se på hvordan magasinet kan gjøres tilgjengelig for barn flest, og samtidig utvikle en finansieringsmodell slik at de bidragsytende får det de skal ha. Clausen tror hun har funnet en nisje med potensielt stor interesse.

– Jeg har lenge gått med tanker om å skape min egen arbeidsplass og å kunne sysselsette meg selv. I dette prosjektet får jeg kombinert mine ulike kompetanser som blant annet redaktør og manuskonsulent på flere plan, sier hun.

Del artikkelen i Sosial medier

Relevante artikler

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this