Halvt bortgjemt i en bakgård i Nygårdsgaten finner du Reisefeber. Dersom du skal ut på ditt livs reise, er det godt mulig at dette blir første stoppested. Og ja, bare for å ha det sagt; nettadressen er verden.no.
Det utradisjonelle reisebyrået ble startet i 1997 av de to tidligere Kilroy-kollegaene Knut A. Fjellvang og Erik Eidsheim.
– Kilroy er et reisebyrå for studenter. Vi fant ut at vi ville gjøre noe tilsvarende som det de gjør, men åpent for alle, sier Fjellvang.
– Vi har ikke så mye å klage over her i Norge, sammenlignet med hvordan mange lever i andre deler av verden.
De ble enige om å starte et byrå med en svært spisset profil. Reisefeber skulle ikke være stedet du gikk til dersom du ville booke en charterreise til et sted med sol og strand. Var du derimot interessert i å la ferden gå litt utenfor allfarvei, og gjerne til land utenfor Europa, ja, da skulle Reisefeber være rett sted.
UTVIDER HORISONTEN
– Tanken var at vi skal være en annen type reisebyrå, med færre produkter, men svært dedikert på det vi gjør. Vi har alltid reist mye selv, og har den gode lidenskapen for å se og oppleve nye steder, forteller Eidsheim.
– Hva er denne fascinasjonen ved det å reise? Hva tar dere med tilbake til hverdagen i Norge?
– Det handler om å, bokstavelig talt, utvide horisonten, og å få mer kunnskap, sier Fjellvang.
– Til mer du vet om verden ute, til mer forstår du av verden hjemme. Du blir litt ydmyk, og får en bedre forståelse av hvor trygt og godt vi har det her nord. Vi har ikke så mye å klage over her i Norge, sammenlignet med hvordan mange lever i andre deler av verden.
– Jeg husker noe filosofen Arild Haaland sa, legger Eidsheim til.
– Han mente at det var mer berikende for ungdommer å reise ut og oppleve verden enn å tilbringe noen år på Høyden. Det å reise er nyttig på mange felt.
ARTISTENES REISEBYRÅ
De to har holdt på profilen med å skreddersy reiser langt av gårde, ja, endatil rendyrket den, og det til tross for at de i perioder følte seg latterliggjort av andre i bransjen.
– Vi ble spådd en kortvarig eksistens, og at det var selvmord å ikke satse på charter og innenlandsreiser. De fleste av byråene som den gangen var kritiske til oss, er borte nå, mens vi er her fortsatt.
– Vi ble spådd en kortvarig eksistens, og at det var selvmord å ikke satse på charter og innenlandsreiser. De fleste av byråene som den gangen var kritiske til oss, er borte nå, mens vi er her fortsatt.
Samtidig har de, nesten av seg selv, fått et rykte som reisebyrå for kultur-Norge, enten det er kunstnere som vil ut i verden for å finne inspirasjon eller artister som trenger hjelp til å planlegge en utenlandsturné. Det er ikke få ganger artister har takket dem på platecoveret, og de to mener at de ikke tar i når de hevder at de har hjulpet annenhver Spellemannpris-vinner.
– Det bunner i interessene våre, det også. Vi er glad i å reise, og vi elsker musikk, sier Eidsheim, og forteller at Reisefeber var blant de som gikk inn med økonomisk støtte til Hulen da det ikoniske konsertstedet holdt på å gå konkurs i 1999.
– Hva gjør dere for artistene?
– De kommer gjerne til oss med et ønske om å legge det opp mest mulig økonomisk. På turnélisten har de gjerne listet opp en rekke byer der de skal spille. Noen ganger går vi da inn og sier at det må gjøres endringer, siden det er mer gunstig å legge ruten litt annerledes. Slik sett blir vi managerens høyre og venstre hånd, sier Fjellvang.
BISTÅR HELE VEIEN
– Men charterreiser til syd i Europa er helt uaktuelt for dere?
– Vi avviser ingen. Men dersom det er det de er ute etter, henviser vi dem gjerne til Os Reisebyrå, som vi samarbeider tett med. Vi er begge med i Travelnet-kjeden. Min søster er daglig leder for Os Reisebyrå, og vi er også medeiere der, opplyser Fjellvang.
– Fordelen med å bruke oss, er at vi har reist mye, og er godt kjent med lokale firmaer på de fleste reisemål.
Travelnet er en kjede bestående av rekke frittstående reisebyråer spredd over det ganske land.
– Samarbeidet med dem gir oss tilgang til bedre avtaler med flyselskaper og hotellkjeder, understreker han.
– Hvor detaljert legger dere opp reisene?
– Det er opp til den enkelte kunden. Noen vil ha alt sydd sammen, fra de blir hentet på flyplassen og kjørt til hotellet til dagsprogram på reisen, enten det er safari eller rundturer til severdigheter. Andre vil bare ha en flybillett, og klare seg selv etter det. De fleste setter likevel pris på å ha bestilt et sted å akklimatisere seg ved ankomst.
– Fordelen med å bruke oss, er at vi har reist mye, og er godt kjent med lokale firmaer på de fleste reisemål, legger Eidsheim til.
Fjellvang er enig.
– Det er noe av prinsippet vårt, sier han.
– Etikken vår er å fremme lokal business i stedet for de store internasjonale byråene. Det finnes mange dyktige lokale agenter rundt omkring, som legger sjel og ære i å gjøre det beste for at de reisende skal ha en god opplevelse.
– Kan folk kontakte dere dersom det oppstår problemer underveis?
– Ja, vi bistår gjerne enten det handler om å endre reisedatoer eller hjelpe med å kontakte helsepersonell. Folk ringer oss gjerne midt på natten. Det er også den største forskjellen på det å bruke oss og å legge reisen opp selv, ved hjelp av internett. Du får ingen svar om du ringer til internett.
Yrke: Daglig jogger
– Det hele begynte ved en tilfeldighet for 12 år siden, forteller Erik Eidsheim, som arrangerer guidete joggeturer gjennom Bergen som en del av Reisefebers tilbud.
Reisefeber selger dette inn som en perfekt kombinasjon av mosjon, sightseeing og en sporty og litt annen måte å oppleve byen mellom de syv fjell på.
– Mange turister synes det er kjekt med en joggetur sammen med en som er lokalkjent, sier Eidsheim, som noe spøkefullt undertegner eposter med stillingsbetegnelsen «daglig jogger».
TRAVEL REISEAGENT
Den første joggeturen var sammen med en nederlandsk agent som skulle ha et møte med Reisefeber, og samtidig ønsket å få sett mest mulig av den vakre byen vår i løpet av de få timene han var her.
Man skulle tro at det begynte som en heseblesende «Bergen in a nutshell»-tur, og det er også på en måte sannheten. Den første joggeturen var sammen med en nederlandsk agent som skulle ha et møte med Reisefeber, og samtidig ønsket å få sett mest mulig av den vakre byen vår i løpet av de få timene han var her.
– Jeg visste at han var en ivrig løper, og tok han heller med på en joggesightseeing samtidig som vi fikk gjort unna møtet, forteller Eidsheim.
Vel hjemme igjen blant tulipaner og tresko, anbefalte han venner om å ta kontakt med Eidsheim dersom de skulle til Bergen, slik at han kunne vise de byen «in a joggingly good way».
– Det ble mange fine turer og trivelige folk, og jeg tenkte at dette er jo et strålende produkt som burde tilbys til flere. Bergen er perfekt for joggesightseeing, da du kan oppleve mye forskjellig av by og natur på én time, fra smitt og smau på Nordnes og byens store severdigheter i sentrum til Sandviken og en tur i Fjellveien.
LØPER HELE ÅRET
– Har du slitt ut noen turister underveis?
– Hehe. Stoltzen og Vidden har vært utfordrende for mange, selv de som mener at de er god trent. Men jeg opplever også det motsatt. Nylig hadde jeg med en fra Hellas som ville ha en tur på 15 km, og med snittfart på 4.20 på kilometeren. Heldigvis er det få slike.
Reisefeber var nok blant de første i verden da de begynte med dette tilbudet for seks år siden. Nå får flere og flere å øynene opp (og joggeskoene på) for denne type sightseeing. Dagen før vårt intervju var Eidsheim på joggetur med to par fra Italia, som syntes at Bergen var «veeery beautiful» og at joggesightseeing var en perfekt måte å oppleve en by på.
– Vi har turer hele året, både morgen og kveld, med joggere fra hele verden i alle aldre. Flere konferanser har også begynt å bruke oss, forteller han.
Mange turister booker egen tur, og tar det i det tempoet de selv liker, med stopp underveis.
– Det er ofte veldig trivelig, sier Eidsheim.
– Når vi har større grupper, deler vi opp turen etter tempo og hvor spreke de er. I vår var det to venninner fra Belgia som valgte å reise til Bergen på grunn av mulighetene for løping i fjellene. Det var veldig stas!
TRE FORNØYDE MUSIKERE
– Vi har brukt og bruker Reisefeber fordi de har den perfekte blandingen av lang og bred erfaring, bransje-spisskompetanse og veldig god og personlig service. Vinylen forsvant ikke med internett, ei heller reisebyrået, sier Ivar S. Peersen (Enslaved).
– Det beste med Reisefeber er folkene, og for min del er det Erik. Han er alltid på ballen, og er i tillegg musikkelsker og generell entusiast og det er så mye gøyere å deale med i hverdagen. Det gjør den store forskjellen, sier Sondre Lerche.
– Vi har spilt i 36 land på seks kontinent, og Reisefeber har stort sett tatt seg av alle reisene våre helt siden starten. Uten dem hadde vi sikkert ikke endt opp med å spille så mange plasser. Det er også enormt fett å med et reisebyrå som også foreslår smarte løsninger der vi kan legge inn konserter i byer og land vi i utgangspunktet ikke tenkte ville passe inn i ruten vi skal ut på. Og fantastisk å kunne ringe dem om man skulle støte på utfordringer på andre siden av jorden. Reisefeber finner nemlig alltid en løsning, sier Fredrik Saroea (Datarock).