Astrosaur

Tre divaer fra det ytre rom

Del artikkelen i Sosial medier

Oslotrioen med navn fra Steve Coles populære tegneserie for barn er ute med sitt første album; utgitt av bergensetiketten Bad Vibes. Dette markeres i kveld med plateslippkonsert på Hulen.

Astrosaur består av Eirik Kråkenes (gitar), Steinar Glas (bass) og Jonatan Eikum (trommer). Alle bandmedlemmene er utdannet ved musikkonservatoriet i Kristiansand, og er også involvert i andre prosjekter som blant andre Einar Stray Orchestra, Leprous, Heigh Chief, Mhoo og Mads With.

– I Astrosaur kan vi alle være divaer.

Bandets musikk kan beskrives som en blanding av prog-, stoner-, og jazzrock. Sporene på debutalbumet ble opprinnelig laget for å fungere i et live-sett. Ideen var å skape et sammenhengende verk som tok lytteren med på en sonisk reise, gjennom tid og rom, og gjennom ulike stilarter og stemninger, knyttet sammen av en helhet gjennom konserten.

– Vi digger å fylle rommet med masse forsterkere, hissige effekter og store trommer og bare pushe grensene for hva vi kan gjøre med instrumentene våre. Det gir en enorm frihetsfølelse, sier Eirik Kråkenes..

Det nye albumet blir den niende utgivelsen på Bad Vibes, et relativt nytt plateselskap med base i Bergen. Det stablet seg på beina høsten 2015 med et mål om å være Bergens mest artistvennlige plateselskap. Rettferdige avtaler med band og orden i papirsakene har vært viktig helt siden starten.

Frem til nå har stallen utelukkende bestått av bergensband. Samarbeidet med Astrosaur kommer som et resultat av tidligere bekjentskaper fra studietiden i Kristiansand, og møter under by:Larm og Sørveiv (musikkbransjefestival på Sørlandet) i 2016.

Spesielle innpakninger og obskure formater er en av grunnene til at daglig leder i Bad Vibes, Pål Alvsaker, har gått inn i platemarkedet. Fjorårets progutgivelse med bergensbandet Dobbeltgjenger, som for så vidt også var et konseptuelt album om kosmiske reiser, ble gitt ut på CD-R etter modell fra 2000-tallets brenne-CD-labler som Ambolthue Records og Synesthetic Recordings.

Slik også med Astrosaur, som utgis i et nummerert og meget begrenset fysisk opplag på kun 100 vinylplater, lekkert illustrert og designet av Robert Høyem fra Overhaus designbyrå.

PLATEANMELDELSE

Sjømonster på kroken

Astrosaur terning
Astrosaur: Fade In // Space Out (kun vinyl)

Oslotrioen med navn fra Steve Coles populære tegneserie for barn er ute med sitt første album; innspilt i Ocean Sound Recordings på Giske og utgitt av bergensetiketten Bad Vibes. Den fysiske utgaven av platen er kun å få i et svært begrenset opplag på vinyl, i en vakker innpakning illustrert og designet av Robert Høyem fra Overhaus designbyrå.

Bandet består av Eirik Kråkenes (gitar), Steinar Glas (bass) og Jonatan Eikum (trommer), tre unge musikere utdannet ved musikkonservatoriet i Kristiansand, som sammen skaper en overraskende tett og organisk lyd. De har valgt å være et rent instrumentalt band, noe Kråkenes forklarer med at de heller ville utforske hva de kunne gjøre med instrumentene enn å bare «backe vokalisten og aldri komme i veien for tekst og melodi».

Det at de ofrer tekster hindrer dem ikke fra å tenke konseptuelt. Albumets første (og sannsynligvis eneste) singel, Yugen, har fått navn etter det japanske tegnet for «mysterium» (幽玄), og er inspirert av romsonden Voyager 1s ferd ut i det ytre rom (følg den på voyager.jpl.nasa.gov/where) etter at den ble skutt opp i 1977.

Rart egentlig, at støyende gitar er lyden som forbindes mest med det ytre rom, et sted der det egentlig hersker den absolutte stillhet. Men det er noe der, at stilt overfor uendeligheten, så finnes det ikke noe annet svar enn å rope tilbake.

På vei ut av solsystemet sendte Voyager 1 hjem et siste bilde av planeten vår, sett som et mikroskopisk støvkorn i det store ingenting. «I et kosmisk perspektiv blir skråsikkerhet, grådighet og diskriminering desto mer meningsløst. Likegyldighet blir farlig, mens ydmykhet for klodens og menneskehetens plass i universet blir viktigere enn noensinne» forklarer Astrosaur i presseskrivet.

Så er dette altså nok et «kosmisk» album, i tradisjonen etter både krautrock og Grateful Dead, med lange syngende gitarekskursjoner.

Rart egentlig, at støyende gitar er lyden som forbindes mest med det ytre rom, et sted der det egentlig hersker den absolutte stillhet. Men det er noe der, at stilt overfor uendeligheten, så finnes det ikke noe annet svar enn å rope tilbake.

Hør for eksempel Hans Zimmers filmmusikk til Interstellar, som noen ganger blir så påtrengende og truende at den overdøver filmdialogen fullstendig. Svært virkningsfullt, med det endeløse og kalde universet klaustrofobisk nært like utenfor en tynn metallvegg. Men nå havner jeg på siden her. Astrosaur, altså.

Jeg liker Fishing for Kraken, som åpner øredøvende tungt, med kraftig trommespill og en bassist og gitarist som noen ganger høres ut som én stemme, andre som to musikere i tett dialog.

Kraken er for øvrig et mytisk sjømonster, første gang nevnt av den bergenske biskopen Erik Pontoppidan i hans bok fra 1752, Det første Forsøg paa Norges naturlige Historie, senere hyllet av poeten Alfred Tennyson og nevnt i Jorge Luis Borges’ The Book of Imaginary Beings (1967). De to sistnevnte passer godt som lektyre med denne dramatiske og drømmeaktige musikken i ørene.

Fisketuren sklir etter hvert ut (i universet?), med et langstrakt midtparti der trommeslageren også blander seg i dialogen, før det hele toner over i et langsomt klavertema – som umerkelig overtas av gitaren. Da er vi på tittellåten, som avslutter albumet. Det minner veldig om tyske Popol Vuh, spesielt filmmusikken til Nosferatu (Werner Herzog, 1979), med nikk både til Brian Enos Apollo: Atmospheres and Soundtracks (1983) og Knut Reiersruds blueslek med salmeskatten.

Jeg liker måten de tre nærmest lister seg rundt hverandre her, med en gitarlyd der det så vidt skrus på med litt effekter, og et mer antydende og fjernt trommespill, som etterdrønnene etter et tordenvær. Så tetter lydbildet seg til, og vi er tilbake der platen begynte. Setter du den på autorepeat, vil du ikke merke overgangen.

Del artikkelen i Sosial medier

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this