paola1 scaled
PLANT EMBALLASJEN: – Det overordnede budskapet er at «hverdagen teller», sier Gina Paola Ulland, som selger sjokolader pakket inn i frøpapir, og med små varierte tekster på frøpapiret. (Foto: Privat)

Sjokolade med budskap

Del artikkelen i Sosial medier

GRÜNDEREN: Det overordnede budskapet for bergensbedriften Sjokolade og Blomar er at «hverdagen teller» – formidlet gjennom frøpapir som gir håp og små enkle ord som er ment å krydre hverdagen og om mulig gjøre den bedre.

Gina Paola Ulland har vært entreprenør med fokus på viktigheten av bærekraft og sosial ansvarlighet over mange år. Hun har vært å se i samarbeid om pop-up-butikker og hun har designet og levert regntøy med underskriftskampanje printet på innsiden av jakkene. Hennes satsing de siste årene kommer fra to fysiske reiser og en stor vandring i følelser.

Bestselgerne hennes er «Takk for at du er du», «Knuse klem», «Heier på deg» og «Glad i deg». Et tydelig tegn på at mange ønsker å vise at de bryr seg og er glad i hverandre.

På et fabrikkbesøk i Kina så hun sjokolader med tekstbudskap på et lokalt marked. En enkel og genial måte å formidlet noe fra deg til noen. Senere, på tur i Cape Town, traff hun en som fortalte henne om frøpapir: Dette er papir som har frø inni seg og som kan legges i jord og plantes – og slik – på et vis – spire og gi nytt håp.

paola3 butikk scaled
KORT SAGT: Bestselgerne er «Takk for at du er du», «Knuse klem», «Heier på deg» og «Glad i deg». Et tydelig tegn på at mange ønsker å vise at de bryr seg og er glad i hverandre. (Foto: Trond Tystad)

Hun fikk da ideen om å lage sjokolader pakket inn i frøpapir, og med små varierte tekster på frøpapiret. Dette gav ekstra mening ut fra ut fra en veldig spesiell periode i livet hennes der hun i løpet av ett år mistet flere av sine nærmeste.

Faren døde av kreft, farmoren av alderdom og moren fikk beskjed om at hun også hadde kreft samme dag som faren ble lagt i jorden. Men det skulle gå bra, for moren – familiens grunnmur – skulle klare seg og alt skulle gå seg til igjen. De skulle klare dette sammen og livet skulle gå tilbake til noe nytt, men overkommelig og fint. Slik gikk det ikke. Kreften var for aggressiv, og til tross for en enorm innsats fra sykehuset så ville livet noe annet.

– HVERDAGEN ER UNDERVURDERT

paola2
SJOKOLADE SOM PYNT: Paolas spesialdesignede sjokolader kan brukes på mange måter – til eksempel som tiltalende (og spiselig) pynt på en blomsterkrans. (Foto: Paola Design)

Utviklingen av firmaet Sjokolade og Blomar ble da en måte å komme seg gjennom sorgen. Det overordnede budskapet er at «hverdagen teller» – formidlet gjennom små enkle ord som er ment å krydre hverdagen og om mulig gjøre den bedre.

– Jeg ønsker at folk skal kunne finne ordene til å kunne vise at man tar vare på hverandre, og vite at det ikke alltid er de store tingene som skal til for å lyse opp hverdagen til noen som kanskje ikke har det så bra – eller bare gjøre en allerede fin dag for noen helt nydelig. Det er ikke bare når man er nyforelsket eller i spesielle anledninger man trenger å gjøre det.

– Jeg har ikke fasiten på hva sorg er og hvordan man kommer seg gjennom den. Sorg oppleves individuelt, understreker hun.

– Jeg vil ikke at folk skal føle at jeg belærer dem, men jeg synes at hverdagen er undervurdert. Jeg ønsker at folk skal forstå at hverdagen er selve livet. Vi har høydepunkter og dager som er annerledes, men det er som regel en bonus.

Hverdagen består av middager med dem du er glad i, måten du hilser på folk selv om du ser dem hver dag, måten vi lar oss irritere over at det ligger skitne sokker i sofaen eller lyden av full sang og høy musikk fra badet når noen dusjer.

– Alt dette er det du vil savne om det skulle skje dem du er glad i noe. Jeg skulle gjort mye for å kunne se navnet «mamma» eller «pappa» lyse opp på telefondisplayet for å spørre om jeg vil komme på middag, å ta med meg ullgensere jeg var redd for å krympe hjem, slik at mamma kunne vaske dem – eller lukten om morgenen av farmors nydelige pannekaker.

DET VANSKELIGE ORDET

De to budskapene hun har solgt minst av er «Unnskyld» og «Er her»; det første kanskje fordi det er et av de vanskeligste ordene for de fleste av oss, det andre fordi det høres så selvfølgelig ut – helt til du tenker over det.

Bestselgerne hennes er «Takk for at du er du», «Knuse klem», «Heier på deg» og «Glad i deg». Et tydelig tegn på at mange ønsker å vise at de bryr seg og er glad i hverandre.

Paola håper at hennes enkle virkemidler kan gjøre det lettere å vise at man bryr seg og vil være der for noen, eller at man rett og slett bare ønsker noen hell og lykke – som er vel så viktig. Enten de ringer på klokken og kommer inn med budskapet i hånden, eller rett og slett får overlevert en liten hilsen.

– Av og til er det lett å snuble i ordene og lett for at man fomler med formen, men som regel er det enkleste det beste – og kan være et startskudd for de finere og dypere samtalene.

Paola synes det er gøy å ha mulighetene til å starte egen bedrift, selv om hun mener at Staten skulle gjort det mye enklere økonomisk i en startperiode når det kommer til skatter og avgifter.

Paola brenner for design og produksjon i Norge, så sjokoladen blir laget av Eidfjord-bedriften Fjåk, og produktene blir pakket på hjemmebane.

– Det kan til tider føles som om hele skatt og avgiftssystemet kun er bygget for milliardindustrien og bedrifter som har flere hundre ansatte, mens faktumet er at det er små og mellomstore bedrifter som holder Norge oppe, sier hun.

Paola brenner for design og produksjon i Norge, så sjokoladen blir laget av Eidfjord-bedriften Fjåk, og produktene blir pakket på hjemmebane.

STARTET POP-UP-KONSEPT

Gina Paola Ulland har også vært involvert i Made in Bergen Retail – et butikkonsept som ble startet i 2011 av en gruppe kunstnere og designere fra Bergen. Alle hadde på ulike måter erfaring med å utvikle og selge egne produkter, men også med hvor vanskelig det kunne være når man er en liten aktør i oppstartsfasen.

Konseptet startet med en butikk på Bryggen i Bergen, der fokus var på lokal design, mote og kunst fra aktører med tilknytning til Bergen. Målet var hele tiden å skape et springbrett for kunstnere og designere i Bergen med gode ideer og produkter. I de første årene hadde butikken en noe nomadisk tilværelse med lokaler både på Bryggen, i Sparebankgaten, og i Skostredet.

– Fra og med 2014 gikk vi over til å bli et rent pop-up-konsept uten faste lokaler, forteller hun, og nevner blant annet Interiørmessen i Grieghallen og Julemarkedet på Festplassen i Bergen.

– Vi fikk også i gang et mini-julemarked på Sundt-senteret i Bergen midt under pandemien, med stor suksess. Her var 16 forskjellige aktører samlet i 4. etasje – med over 300.000 besøkende.

Firmaet er nå inne i en eierskifteprosess. Det ansvarlige selskapet (DA) er lagt ned, men Paola mener det vil være lett å få det på beina igjen. Hennes erfaring er at Norge har bygget seg opp for store industrielle aktører. Og kanskje ikke engang det. Da hun var i design av bærekraftig regntøy, så hun Norges siste fabrikk, Ålesund, legge ned produksjonen i Norge.

VILJESTYRKE OG KJÆRLIGHET

Paola ønsker i fremtiden å kunne holde foredrag om hvor mye døden og sorgen kan påvirke livet – både på godt og vondt. Hun mener vi snakker for lite om døden og dens ringvirkninger.

– Vi har alle erfaringer eller vil få dem – enten vi vil eller ikke. Når vi står der og ikke kjenner oss selv igjen, er det fint om noen kanskje setter lys på dette. Man har ikke plutselig fått energien til en 80-åring; man er bare i sorg og muligens sjokk, sier hun.

– Jeg er ikke den som går rundt og tror at tiden leger alle sår. Den jobben må du gjøre selv. Men du kan bruke tiden til hjelp.

– Den sosiale angsten er ikke kommet for å bli, men er kanskje bare kroppens måte å beskytte seg mot sorgen eller sjokket på eller sorgens ønske om anerkjennelse. Vi må gjøre døden til en bekjent – og ikke til en fremmed som vi gjemmer vekk, og først etterpå lurer vi på hva den ville si oss, utdyper hun.

– Jeg er ikke den som går rundt og tror at tiden leger alle sår. Den jobben må du gjøre selv. Men du kan bruke tiden til hjelp. Jeg er heller ikke den som går og tror at sorg går over bare med at man skal være så himla takknemlig, som av og til står som velmente råd i bøker og noen tidsskrifter.

Sorg og tap handler ikke om at du ikke er takknemlig. Takknemlighet gjør sorgen og livet etterpå lettere, men det er ikke nødvendigvis den som gjør at du kommer deg opp om morgenen når ting ser som mørkest ut.

– Det er det viljestyrke, kjærligheten til dem rundt deg og din kjærlighet for deg selv som sørger for. Vi har alle hørt om tro, håp og kjærlighet, og at størst av de tre er kjærligheten. For det er den som skinner gjennom når du ikke finner fotfeste verken i troen eller håpet. Livet er ikke rettferdig, men det er fortsatt så innmari vakkert.

FAKTA Paola DEsign
Mer informasjon: sjokoladeogblomar.no (med nettbutikk) og kunstlogen.no/portfolio/paola-design

Del artikkelen i Sosial medier

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this