Norsk mote
GRÜNDER I MAGEN: – Vi har begge to, helt siden barndommen, hatt en gründerspire i magen, og et stort ønske om å skape vår egen arbeidsplass, sier de to Stryn-jentene Amalie Røyset Fjell (t.h.) og Guro Brynestad, som nå er etablert i Bergen med nettbutikken Norwegian Styles.

Samler mote-Norge

Del artikkelen i Sosial medier

Norwegian Styles er resultatet av to gründerdrømmer og én stor lidenskap for norsk mote.

De to Stryn-jentene Amalie Røyset Fjell og Guro Brynestad, som nå er etablert i Bergen, står bak nettbutikken Norwegian Styles.

– Målet er å gjøre veien enklere for andre som har samme drøm som meg. Skape muligheter, og samtidig gi de store merkevarene et ekstra bein å stå på.

Det er en plattform for store og små norske designere som samler det beste av norsk mote. Visjonen er å gi forbrukeren et spennende og unikt utvalg av norsk design, skape nærhet mellom kunde og designer, samt være et springbrett for norske nyoppstartede designere.

– Vi har begge to, helt siden barndommen, hatt en gründerspire i magen, og et stort ønske om å skape vår egen arbeidsplass. I utgangspunktet var min drøm å jobbe som klesdesigner; å få jobbe kreativt og skape noe nytt.

– Da skolen var over, sto jeg der med vitnemål som ga meg tittelen motedesigner og modellør, men jeg følte at jeg sto på bar bakke. Det jeg så på som den største utfordringen, var å få innpass i butikkene. Hvem skulle selge mine varer? spør Fjell.

Norsk design opp og frem 

Med en bachelorgrad i varehandel, og over ti års erfaring innen butikkdrift og salg, visste hun at nåløyet for å få nye merker inn i butikkene er veldig lite.

– Det var da ideen til Norwegian Styles begynte å spire. Målet er å gjøre veien enklere for andre som har samme drøm som meg. Skape muligheter, og samtidig gi de store merkevarene et ekstra bein å stå på.

Norwegian Styles tilrettelegger og inviterer med stor glede til samarbeid med de helt små, nyoppstartede aktørene i motebransjen.

– På denne måten skiller vi oss ut fra andre i vår bransje. Med både store, etablerte merkevarer og nyere, mindre merkevarer i porteføljen, er det duket for gode synergieffekter og grobunn for å få norsk design opp og frem.

Inspirert av gründervirksomhet 

Også Brynestad har lenge hatt interesse for entreprenørskap, særlig for merkevarer med historie og inspirasjon fra nærmiljø.

– Ettersom jeg er oppvokst i Olden i Stryn, har jeg fått æren av å se flere store merkevarer bli til. Dette har jeg tatt med meg videre som inspirasjon til studier, og videre til arbeidslivet.

– Ingenting er mer imponerende enn å se bedrifter legge stein for stein, tilegne seg kunnskap, bli større, sterkere og til slutt den beste. Jeg har vært veldig heldig, og fått jobbe med økonomi, markedsføring og merkevarebygging. Det er min styrke.

De siste årene har man sett en varehandelsrevolusjon, der små butikker forsvinner sakte men sikkert, og store kommersielle kjeder uten lokal tilhørighet tar over.

– Dette er en utvikling som skaper store utfordringer for nye aktører, i en ellers veldig konkurransepreget bransje. For forbrukeren vil dette resultere i at norsk mote blir vanskeligere å finne. Vi har fokus på å dele de gode historiene bak merkevarene; på menneskene som jobber der og alt arbeidet som ligger bak, forteller Brynestad.

Trendy å handle norsk

– Hva er kjennetegnene ved norsk mote?

Norsk mote er så mye. Riccovero, som riktignok høres italiensk ut, kommer i likhet med oss fra Stryn. Merkevaren Studio EBN fra Bodø er inspirert av den arktiske naturen, med store, rene og klare linjer.

– Zumento har sin kulturarv fra både Kamerun i Afrika og Norge, noe som preger designen. Historien til merkevaren Moo var noe som startet i Argentina. Kort fortalt viser designerne vi samarbeider med stor variasjon av inspirasjon i sitt arbeidet.

– Hvorfor bør man velge norsk mote?

Produktene er en god nok grunn i seg selv. Er du opptatt av design og kvalitet er norsk mote noe for deg. Det er selvsagt stor variasjon. Noen jobber mye med trender, mens andre går i retning av tidløse design.

– Med fokus på kvalitet, selvfølgelig. En annen god grunn er at flere av våre designere lager produkter i begrenset antall, og man kan derfor sikre seg kvalitetsvarer som ikke «alle» andre har.

De to får tilbakemeldinger fra kunder om at de velger å handle norsk design nettopp fordi det er norsk. Det har blitt trendy å handle norsk.

Stolthet er en følelse vi begge har kjent mye på. Når vi går med klær designet i Norge, og særlig klær fra vår egen hjemkommune, føler vi oss litt ekstra stolte. Når man handler norsk design, støtter man samtidig opp under de norske gründerne; personer som skaper arbeidsplasser rundt om i landet vårt.

Økning på nettbutikken

Etableringen av nettbutikken har ikke vært helt problemfri. Gründerne opplevde stor teknisk svikt ved første lansering, og måtte legge ned siden igjen med en gang. Tre måneder senere var de tilbake med en nettside som fungerer utmerket.

Vi ser nå at flere og flere er interessert i Norwegian Styles. Vi ser en økning i antall besøkende på nettsiden, og ikke minst økende salg. Dette er gode nyheter, og gir oss stor tro på fremtiden. Det gir oss samtidig en bekreftelse på at det er mange som er opptatt av norsk design, og at det er behov for nettopp en side som Norwegian Styles.

– Både kunder og designere har hatt troen og vist støtte til konseptet og ideen bak Norwegian Styles. Dette er virkelig noe som gir oss motivasjon til å jobbe og se fremover hver eneste dag.

Vi er veldig stolte av hvor langt vi har kommet med Norwegian Styles i dag. Vi har fått en god start, og har hver eneste dag gleden og æren av å samarbeide med mange utrolig dyktige designere og merkevarer i Norge.

– Så veien videre er helt klart å skape nye samarbeid, og samtidig gi forbrukerne et enda større utvalg av spennende og unikt design. Vi satser først og fremst her i Norge, men målet på sikt er helt klart å jobbe med Norwegian Styles også i utlandet.

Del artikkelen i Sosial medier

Topp
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this